Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 6

Regelgrundlaget

- Side 18 -

...bestemmelse herom (i den dagældende § 3) er blevet til flere forskellige bestemmelser om henholdsvis vildledende handlinger over for forbrugere (nu MFL § 5), vildledende udeladelser over for forbrugerne (nu MFL § 6), aggressiv handelspraksis over for forbrugerne (nu MFL § 7) samt vildledende og utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende (nu MFL § 20).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 19 -

...sjældent afgørelser, der som hjemmelsgrundlag henviser til en lang række af markedsføringslovens såvel B2C- som B2B-bestemmelser. Se eksempelvis Sø- og Handelsrettens kendelse af 1.3.2018 (A-46-17), hvor en urigtig og vildledende reklame fandtes at være i strid med MFL §§ 3, 4, 5, 6, 20 og 21! (svarende til den tidligere markedsføringslovs §§ 1, 3 og 5).

Læs på Jurabibliotek



Loven og generalklausulerne

- Side 32 -

...erhvervsdrivendes indbyrdes forhold. En overtrædelse af lovens mere specielle regler vil også indebære en overtrædelse af en af generalklausulerne (en overtrædelse af MFL §§ 5-7 vil f.eks. således altid tillige udgøre en overtrædelse af § 4), men vurderingen er ikke blot overladt til en retlig standard, og sanktionen vil oftest også være en anden.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om forvridning af den økonomiske adfærd samt om smag og anstændighed m.v.

- Side 37 -

I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...angår urimelig handelspraksis, der kan skade forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, der er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område. Sådanne forhold omfattes i stedet af bl.a. generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Territorial afgrænsning

- Side 42 -

...forbrugere i andre EU/EØS-lande, vil forbuddet i MFL § 6, stk. 4, mod skjult reklame (sml. nedenfor pkt. 3.7.2) således også være gældende og kunne håndhæves af Forbrugerombudsmanden og domstolene i Danmark, jf. e-handelslovens § 3 smh.m. § 2, nr. 1, samt Østre Landsrets dom af 21.2.2025 (S-1435/23), jf. dom af 28.4.2023 fra Retten i Glostrup (SS-270/2020).

Læs på Jurabibliotek



Reklameregler på særlige områder

- Side 53 -

...alkohol og håndkøbsmedicin, men ikke for tobaksvarer. Et særligt Radio- og tv-nævn træffer afgørelse vedrørende radio- og fjernsynsreklamers indhold m.v. Forbrugerombudsmanden har i 2015 (opdateret i 2017) offentliggjort en særlig vejledning om krav til oplysninger i tv-reklamer, jf. MFL §§ 5 og 6, smh.m. § 8, samt § 18 (plus forbrugeraftaleloven).

Læs på Jurabibliotek



Erhvervslivet og forbrugerne – markedskommunikation

- Side 58 -

...for vildledende efter dette direktivs bestemmelse om sammenlignende reklame, hvis den er vildledende over for forbrugerne efter direktiv 2005/29/EF. Se hertil Palle Bo Madsen i Bernitz og Heide-Jørgensen: Marketing and Advertising Law in a Process of Harmonisation, p. 171 ff. (173 f.), samt f.eks. sag C-562/15: Carrefour Hypermarchés (EU:C:2017:95).

Læs på Jurabibliotek


Generalklausulerne og forbuddene mod vildledende og aggressiv handelspraksis m.v.

...MFL §§ 5-7 om vildledende og aggressiv markedsføring. Hertil kommer den lange liste i såvel direktivets som lovens bilag 1 (sortlisten) med konkrete eksempler på former for vildledende eller aggressiv handelspraksis, der under alle omstændigheder anses for vildledende eller aggressive, jf. MFL § 9, og altså ikke skal underkastes en konkret vurdering.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...øvrigt er nødvendigt at fundere nærmere over den erhvervsdrivendes »gode skik« eller mangel på samme. Er eksempelvis en kommerciel oplysning til forbrugerne, som kan forventes at påvirke disses beslutning (og dermed have kommerciel effekt), således objektivt urigtig eller – set med gennemsnitsforbrugerens øjne – vildledende, foreligger der således en

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 59 -

...MFL § 4, og sager, der tillige (og i så fald primært) kan henføres under en af bestemmelserne i MFL §§ 5-7, lader sig for en praktisk betragtning ikke gennemføre. Da §§ 5-7 imidlertid i modsætning til § 4 er umiddelbart strafsanktioneret, er det i så henseende afgørende, om et forhold subsumeres under §§ 5-7, eller om det alene henføres under § 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...lovens nuværende systematik gør det nødvendigt at vælge, om et forhold i givet fald skal subsumeres under § 5, § 6 og/eller § 7, dersom ikke alene generalklausulen i § 4 anvendes, er dette valg dog for en praktisk betragtning heller ikke så afgørende, da sanktionsmulighederne efter de tre nævnte bestemmelser vil være de samme (i modsætning til § 4).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 60 -

...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).

Læs på Jurabibliotek


Generelt om vildledning og utilbørlighed – og om forbrugerbilledet

...forbrugernes økonomiske adfærd på markedet. Tilsvarende må erhvervsdrivendes handelspraksis i forholdet til andre erhvervsdrivende ikke være egnet til at vildlede på en måde, som kan antages at påvirke de andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd eller skade en konkurrent, jf. MFL § 20, stk. 1 (der ligeledes omfatter udeladelse af væsentlige informationer).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 61 -

...behov for i den pågældende situation for at kunne træffe en informeret transaktionsbeslutning, således at udeladelsen kan forventes at få forbrugeren til at træffe en anden beslutning end ellers. In casu behøvede forbrugeren ikke at få oplyst de testbetingelser, som lå bag en officiel energiklassificering, der fremgik af en støvsugers energimærke.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 62 -

...reklameoplysninger, der isoleret set må karakteriseres som sande, dog i en bestemt kontekst være vildledende. Kravet i MFL § 6, stk. 1, hvorefter erhvervsdrivende ikke må udelade eller skjule væsentlige oplysninger, rammer også de »halve sandheder«, som ikke i sig selv er urigtige, men som alligevel vil kunne virke vildledende, fordi de ikke giver det fulde billede.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 63 -

Bortset fra sortlisten beror lovligheden altid på en konkret vurdering efter MFL §§ 5-7 (direktivets art. 6-9) eller § 4 (direktivets art. 5). Da vildledning m.v. kan antage mange former, er det umuligt at lave en udtømmende opregning heraf.

Læs på Jurabibliotek



Former for vildledende handelspraksis

- Side 67 -

...forbrugerne – må siges at være den, der her tiltrækker sig størst opmærksomhed, og som i lovgivningen og i praksis fra Forbrugerombudsmanden og domstolene er reguleret tættest. De lige nedenfor behandlede tilfælde vedrører derfor også primært forbrugerrelationen, hvor vildledningsproblematikken er reguleret i MFL §§ 5-6, jf. § 4, samt punktvis i sortlisten.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Ved vurderingen af, om væsentlige oplysninger er udeladt i strid med MFL § 6, skal der tages hensyn til både det anvendte medie og produktets art og karakteristik samt hvilke foranstaltninger, som den erhvervsdrivende i øvrigt

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 68 -

måtte have truffet for at gøre relevante oplysninger tilgængelige for forbrugerne, jf. MFL § 6, stk. 5 (handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 3), og sag C-122/10: Ving Sverige (EU:C:2011:299).

Læs på Jurabibliotek

(...)

I modsætning til MFL § 6 indeholder § 5 (direktivets art. 6) ikke nogen henvisning til, at kommunikationsmidlets begrænsninger (f.eks. en tv-reklames tidspres) kan tages i betragtning ved vurderingen af, om der er givet positivt urigtige eller vildledende oplysninger, jf. sag C-611/14: Canal Digital (EU:C:2016:800, præmis 42).

Læs på Jurabibliotek


Vildledende prisoplysninger – prismarkedsføring

...regler blevet endnu mere markant.5656. Art. 6 a i prismærkningsdirektivet (98/6/EF) blev ændret ved art. 2 i moderniseringsdirektivet (2019/2161/EU). Den nye art. 6 a regulerer spørgsmål om gennemsigtighed af prisnedsættelser, jf. hertil nu § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen (bkg. nr. 1696 af 14.12.2017 som ændret ved bkg. nr. 2292 af 3.12.2021).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...5, ligesom der kan være tale om en vildledende udeladelse efter MFL § 6, dersom der er tale om en sammensat pris, hvor dele af prisberegningen er særligt fremhævet, mens andre dele helt udelades eller præsenteres på en mindre iøjnefaldende måde, jf. sag C-611/14: Canal Digital (EU:C:2016:800) om fortolkning af handelspraksisdirektivets art. 6 og 7.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 75 -

...tilfælde af skade, var udsagnet vildledende og i strid med MFL §§ 5 og 6, jf. § 8. Det var herved uden betydning, at selskabet efterfølgende undlod at gøre brug af muligheden. Højesteret stadfæstede herved byrettens dom. (Sagen var indbragt for Højesteret med Procesbevillingsnævnets tilladelse, efter at landsretten var kommet til et andet resultat).

Læs på Jurabibliotek



Vildledende produkt- og oprindelsesangivelser m.v.

- Side 82 -

...der var tale om en officiel mærkningsordning, selv om virksomheden omtalte sig som en organisation og som »den internationale certificeringsordning«. Det fremgik af markedsføringen i øvrigt, at der var tale om en kommerciel virksomhed, som modtog et vederlag for certificeringen. Virksomheden frifandtes derfor for overtrædelse af MFL §§ 5, 6 og 20.

Læs på Jurabibliotek



Gældende regler

- Side 85 -

...og/eller god erhvervsskik og ikke kan anses for vildledende, jf. MFL §§ 3, 4, 5, 6, 8, 13 og 20.7070. Se også Stenderup Jensen i ET 2016, p. 89 ff., Heide-Jørgensen i Festskrift til Palle Bo Madsen, 2021, p. 521 ff., samme i Festskrift til Linda Nielsen, 2022, p. 183 ff., samt Nielsen, Mouyal og Pristed: Bæredygtighedsret, 2. udg. 2024, p. 337 ff.

Læs på Jurabibliotek



Nye regler om grøn markedsføring fra 27.9.2026

- Side 89 -

som en »væsentlig oplysning« (efter MFL § 6, stk. 1). Sådanne sammenligninger skal samtidig være objektive og verificerbare samt vedrøre produkter med samme funktion. MFL § 6 c er strafsanktioneret, jf. § 37, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


Købsopfordringer og særlige oplysningskrav

...adresseres helt generelt i MFL § 6, stk. 1, som bygger på handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 1 og 2, og hvorefter den erhvervsdrivende ikke må »udelade eller skjule« sådanne oplysninger eller i øvrigt præsentere dem på en uhensigtsmæssig måde. Reglen i MFL § 20, stk. 1, om vildledning af andre erhvervsdrivende omfatter ligeledes væsentlige udeladelser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...købsopfordringer, men det forhold, at en erhvervsdrivende i en købsopfordring har givet alle de nævnte oplysninger, udelukker ikke, at en købsopfordring alligevel ud fra en konkret vurdering vil kunne anses som vildledende efter MFL § 5 og/eller § 6, stk. 1, jf. handelspraksisdirektivets art. 6 og 7 samt sag C-611/14: Canal Digital (EU:C:2016:800).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 90 -

MFL § 6, stk. 2, opregner forskellige typer af oplysninger, der anses for »væsentlige« og derfor skal gives i forbindelse med en købsopfordring. Bestemmelsen opstiller ikke egentlige formkrav til oplysningerne, men derimod et tydelighedskrav, som også indebærer, at oplysningerne som udgangspunkt

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 91 -

...Sozialer Wettbewerb (EU:C:2017:243), at oplysningskravet i forbindelse med en købsopfordring skal vurderes i den konkrete sammenhæng, herunder at pladsmæssige begrænsninger i en trykt reklametekst efter omstændighederne kan retfærdiggøre, at oplysningerne alene er tilgængelige på en internetside, forudsat at oplysningerne er nemt og hurtigt tilgængelige.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 92 -

De oplysninger, der ifølge MFL § 6, stk. 2 (sammenholdt med stk. 1), betragtes som væsentlige og derfor ikke må udelades i forbindelse med købsopfordringer, vedrører:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 93 -

...lovteksten (MFL § 6, stk. 2, nr. 2) er dette – sprogligt mindre vellykket – blevet til »den erhvervsdrivendes fysiske adresse og navn og, hvis en anden erhvervsdrivende handler på dennes vegne, den fysiske adresse og navnet på denne erhvervsdrivende«. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 6, stk. 2, nr. 2, samt Kommissionens vejledning afsnit 2.9.5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...landsretten vedrørte sagen alene strafudmålingen). Hvis der er tale om et abonnement med en bindingsperiode, skal den samlede mindstepris for hele bindingsperioden oplyses. Krav nr. 5 harmonerer med markedsføringslovens og prismærkningsbekendtgørelsens almindelige regler om prismarkedsføring og prisoplysning, jf. ovenfor pkt. 3.1 og nedenfor pkt. 6.1.1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 94 -

Domstolen har i sag C-122/10: Ving Sverige (EU:C:2011:299) bidraget til fortolkningen af handelspraksisdirektivets art. 2, litra i (begrebet »købsopfordring«, jf. MFL § 2, nr. 10), samt art. 7, stk. 4, litra a og c (varens væsentlige karakteristika, henholdsvis dens pris, jf. MFL § 6, stk. 2, nr. 1 og 6):

Læs på Jurabibliotek



Den gældende regulering

- Side 101 -

...fremlægges klart og utvetydigt, dersom en erhvervsdrivende retter henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, sml. nedenfor pkt. 5.1.2 in fine. Dette må siges at svare til, hvad der i forbrugerforhold gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7 (men i § 10 ikke begrænset til forbrugerforhold).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tilladt«. Dette er næppe heller forskelligt fra, hvad der gælder for anden markedsføring ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 103 -

en rabat og bonus influerer på den pris, som forbrugeren reelt kommer til at betale, kan der her tillige henvises til de udtrykkelige prisoplysningskrav, som MFL § 6, stk. 2, opstiller ved købsopfordringer.

Læs på Jurabibliotek


Generelt om reklame som en handelspraksis

Begrebet »reklame« – som benyttes i MFL § 6, stk. 4 (vildledende udeladelser) og i § 21 (sammenlignende reklame) – er snævrere end begrebet »handelspraksis« (eller »markedsføring«) som omtalt ovenfor pkt. 1.3, men dog bredt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 105 -

...handelspraksis i B2C-forhold under én hat. Sml. Jesper Løffler Nielsen i U 2011 B, p. 153 ff., om begreberne reklame og kommerciel kommunikation. Se således handelspraksisdirektivets art. 2, litra d, og MFL § 2, nr. 4, der definerer det overordnede begreb handelspraksis, »herunder reklame«. Se nærmere om begrebet handelspraksis ovenfor pkt. 1.3 og 1.4.

Læs på Jurabibliotek


Skjult reklame og anden skjult handelspraksis

...standpunkt« om skjult reklame. Spørgsmålet har givet anledning til flere sager i Radio- og tv-nævnet, jf. https://slks.dk/omraader/medier/reklamer-i-radio-tv-og-on-demand/. medens spørgsmålet i rene erhvervsforhold især behandles efter vildledningsreglen i MFL § 20, stk. 1. I praksis vil problematikken utvivlsomt have størst relevans i B2C-forhold.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hensigten allerede tydeligt fremgår af sammenhængen. Dette forbud mod skjult handelspraksis er gennemført i dansk ret ved MFL § 6, stk. 4, jf. § 2, nr. 4 og 6.8686. Sortlistens nr. 22 forbyder endvidere såkaldte skjulte erhvervsdrivende, som i strid med sandheden giver indtryk af ikke at handle i erhvervsøjemed eller udgiver sig for at være forbruger.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 106 -

...produkt til rådighed for andre (f.eks. en blogger eller influencer), uden at modtageren direkte forpligtes til at bruge eller vise produktet, men dog således at der bevidst og via opnåede fordele skabes incitamenter for den fremvisning, omtale eller anden promovering, som finder sted.8989. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 7.2.6.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Retten i Helsingør fandt ved dom af 4.10.2021 (1-277/2021) en influencer skyldig i skjult reklame, jf. MFL § 6, stk. 4, smh.m. § 8, stk. 1, idet opslagene indeholdt omtale af forskellige produkter, som influenceren havde modtaget gratis fra en række virksomheder, uden at dette blev oplyst. Dommen blev anket til strafskærpelse jf. TfK 2023.319 Ø.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 107 -

Retten i Lyngby idømte den 4.10.2022 (SS 1-685/2022) en influencer en bøde for at have postet opslag på Instagram indeholdende »tags« med bestemte virksomheders navne uden tydeligt at oplyse, at der var tale om reklame, jf. MFL § 6, stk. 4, smh.m. § 8, stk. 1. Influenceren havde opnået økonomisk gevinst ved opslagene og ansås for erhvervsdrivende.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...og en virksomhed om, at virksomhedens produkter skal promoveres i forfatterens næste bog, og det ikke fremstår klart og tydeligt, at bogen er lavet med en sådan »kommerciel hensigt«. samtidig med at denne bestemmelse – ligesom de øvrige vildledningsregler, men i modsætning til en generalklausul – er direkte strafsanktioneret, jf. MFL § 37, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 108 -

...journalistisk, men som i det væsentlige var »købt« til at reklamere for et bestemt produkt. Fremgangsmåden blev af retten betegnet som vildledende og utilbørlig over for andre erhvervsdrivende og forbrugere. (Sagen endte dog med frifindelse, fordi tiltalen ikke var udformet tilstrækkeligt tydeligt). I dag ville forholdet kunne omfattes af MFL § 6, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 109 -

...blive sløret. MFL § 6, stk. 4, skal også her generelt sikre, at reklamer m.v. kan identificeres som sådanne. Det betyder eksempelvis, at et spil på nettet, hvori der som rekvisitter indgår diverse mærkevarer, vil være i strid med MFL § 6, stk. 4, hvis der er tale om en tilrettelagt eksponering af de pågældende produkter, og dette ikke fremgår klart.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...dom af 16.12.2021 (SS 3-4692/2021) blev Carlsberg Danmark A/S dømt for overtrædelse af MFL § 6, stk. 4, ved at have reklameret for det fiktive parti Fadøls-partiet uden tydeligt at have oplyst, at der var tale om en kommerciel reklame for øl. Her hjalp det ikke, at reklamekampagnens budskab fremstod i en karikeret, underholdende og humoristisk tone.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...aflyses af frygt for uønsket kommerciel påvirkning. Eksempelvis vil spil på nettet ofte netop henvende sig til børn og unge, hvorfor der ved anvendelse af reklamer i forbindelse hermed skal udvises særlig agtpågivenhed for ikke at skjule eller sløre reklamebudskabet.9595. Se Jan Trzaskowski i U 2006 B, p. 343 ff., om skjult markedsføring i computerspil.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 110 -

Sådanne specialregler berøres principielt ikke af reglen i MFL § 6, stk. 4, men der kan naturligt nok forventes en vis ensartethed i behandlingen efter de respektive regelsæt.

Læs på Jurabibliotek



Mærkedifferentiering

- Side 111 -

...udfordring i »god skik«-begrebet, ligesom forholdet fandtes egnet til at vildlede forbrugerne og påvirke efterspørgslen til skade for konkurrenterne, hvilket ansås for at være i strid med dagældende MFL § 1 og § 3, stk. 1 (nu MFL §§ 4, 5 og 6 samt eventuelt § 3 og § 20, stk. 1). Forbrugerombudsmandens ræsonnement i denne sag forekommer ikke holdbart.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerforhold (B2C)

- Side 114 -

...ligesom visse former for aggressiv markedsføring nu udtrykkeligt med virkning for B2C-forhold er sortlistede i medfør af handelspraksisdirektivets og markedsføringslovens bilag 1. Visse uønskede fremgangsmåder er endvidere specifikt reguleret i særlige love, eksempelvis forbrugeraftaleloven (dørsalg) og lov om spil (pyramidesystemer), jf. nedenfor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 117 -

...jf. forbrugeraftalelovens § 6, 2. pkt.100100. Bestemmelsen sigter på forsøg på »negativ aftalebinding«. Dersom uanmodet levering af en vare eller tjenesteydelse er sket ved en fejl, følger det af almindelige formueretlige regler dels, at modtageren ikke er forpligtet til at betale, og dels at ydelsen kan kræves tilbage, hvis dette er praktisk muligt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 118 -

...frem, hvis deltagerne presses utilbørligt til at købe, eller hvis der ikke tages behørigt hensyn til særligt udsatte eller letpåvirkelige målgrupper.101101. I sådanne tilfælde vil aftalens ugyldighed endvidere byde sig til som en mulig sanktion, sml. f.eks. U 1995.799 Ø om et salgsmøde camoufleret som en »informationsaften«, samt nedenfor pkt. 9.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...pkt. 3.7, og hvis børn og unge involveres, skærpes vurderingen, jf. MFL § 8, stk. 2, og nedenfor pkt. 5.2. Generelt gælder det, at selv om en given markedsføringsmetode i almindelighed måtte kunne betegnes som lovlig, kan det være i strid med markedsføringsloven at benytte sig af den over for præsumptivt svage aftagergrupper, jf. ovenfor i note 98.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...deltage i en konkurrence på nettet stiller krav om, at deltageren tagger en ven, således at den taggede person uanmodet modtager markedsføringsmateriale, som reelt hidrører fra den erhvervsdrivende, jf. dom af 5.5.2022 fra Retten i Kolding (1-7950/2021). Her vil tillige kunne være tale skjult reklame i strid med MFL § 6, stk. 4, jf. ovenfor pkt. 3.7.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 119 -

...fremgå, på hvis vegne en kommerciel kommunikation udsendes (afsenderidentifikation), jf. lovens § 9. Det følger heraf bl.a., at en præsentation af tjenesteydelser, som leveres online, ikke lovligt kan camouflere sit kommercielle formål ved at anvende en mellemmand i situationer, hvor modtageren ikke umiddelbart er opmærksom på den salgsfremmende hensigt.

Læs på Jurabibliotek



Uanmodet elektronisk henvendelse til bestemte aftagere (§ 10, stk. 1)

- Side 132 -

...rent faktisk udloddes som lovet, jf. sortlistens pkt. 19. Dersom forbrugere på nettet tilbydes deltagelse i en konkurrence på betingelse af, at de tagger deres venner, således at disse uopfordret modtager markedsføringsmateriale fra den pågældende erhvervsvirksomhed, vil dette i sig selv være en overtrædelse af MFL § 10, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 4.1.

Læs på Jurabibliotek



Uadresserede henvendelser

- Side 139 -

...(M-1-05), men derimod efter ordensbekendtgørelsens § 9, stk. 3 (bkg. nr. 511 af 20.6.2005 med senere ændringer), som kan håndhæves af politiet og straffes med bøde. Markedsføringslovens almindelige regler gælder dog også her, og efter omstændighederne kan der desuagtet være tale om en vildledende eller aggressiv handelspraksis i strid med MFL §§ 4-7.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 141 -

...helt uden for direktivets område. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder endvidere til beskyttelse af andre interesser end de økonomiske, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL §§ 4-9), jf. herved særligt MFL § 3, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 142 -

Kravet om reklameidentifikation, som findes i MFL § 6, stk. 4, får en særlig dimension, når reklamen retter sig mod børn og unge, idet disse formodes ikke i samme grad som voksne

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 143 -

...markedsføringsmetoder, som udnytter børn og unges loyalitet og godtroenhed, som det netop sker i forbindelse med vennehvervning, ligesom skjult vennehvervning tillige vil være i strid med MFL § 6, stk. 4 (dengang § 4). Se herved ministerens notat i bilag 11, som optrykt i FT 2005-06, Tillæg B, p. 241 f. Disse betragtninger står stadig til troende.

Læs på Jurabibliotek



Personlighedsbeskyttelse – retten til eget navn, billede og personlige kendetegn i reklameøjemed

- Side 147 -

...i strid med hverken MFL § 3 eller § 4. Hvis en virksomhed imidlertid får en kendt person til at eksponere virksomhedens produkter offentligt, uden at den kommercielle hensigt oplyses – eksempelvis ved at få den pågældende til offentligt at optræde i noget bestemt mærkevaretøj – vil der kunne være tale om skjult reklame i strid med MFL § 6, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 156 -

...præsentation eller håndhævelse. Fremstår aftalevilkårene f.eks. som uklare eller vildledende om den materielle retsstilling, eller søges de konsekvent håndhævet i strid med præceptiv lovgivning, vil denne anvendelse tillige være i strid med MFL §§ 5-6 (B2C) eller § 20, stk. 1 (B2B), dersom de nævnte bestemmelsers krav om kommerciel effekt er opfyldt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 157 -

...kan indskrænke den anden parts frie valg eller på anden måde virke utilbørligt, kan dette i sig selv være i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, eller – hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet – en krænkelse af MFL §§ 4-8 (B2C) og/eller § 20, stk. 1 (B2B).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 158 -

...vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 157.

Læs på Jurabibliotek



Krav til produktets sikkerhed og tjenlighed

- Side 162 -

...sådanne oplysningskrav i den civilretlige lovgivning ikke overholdes i en erhvervsdrivendes markedsføring/handelspraksis, vil der normalt tillige foreligge en krænkelse af MFL § 3 om god markedsføringsskik eller § 4 om god erhvervsskik, og i forbrugerforhold vil der tillige kunne være tale om overtrædelse af MFL § 6. Se hertil f.eks. U 2000.679 SH.

Læs på Jurabibliotek



Prisoplysninger m.v.

- Side 164 -

De nævnte regler, som opstiller specifikke krav til prisoplysninger, der positivt skal gives, må ses i sammenhæng med forbuddet mod urigtig og vildledende prismarkedsføring i MFL §§ 5-6, herunder ikke mindst forbuddet mod at udelade væsentlige informationer om bl.a. prisen (særligt § 6, stk. 2, nr. 5 og 6). Se om prismarkedsføring ovenfor pkt. 3.1.

Læs på Jurabibliotek



Oplysningspligter vedrørende detailpriser m.v.

- Side 166 -

...annoncering (dengang prismærkningslovens § 5), hvilket dog intet ændrer ved, hvordan oplysningerne i givet fald skal gives, når der gives oplysning om pris (jf. i dag prismærkningsbekendtgørelsens § 9). Sml. ovenfor pkt. 3.4 om MFL § 6, stk. 1, jf. stk. 2, nr. 5, og pligten til at oplyse prisen inkl. moms og afgifter i forbindelse med købsopfordringer.

Læs på Jurabibliotek



Kreditaftaler og boligkreditaftaler

- Side 176 -

...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.

Læs på Jurabibliotek



Sammenlignende reklame

- Side 219 -

...sammenlignende reklame skal være egnede til at påvirke andre markedsaktørers økonomiske adfærd (have økonomisk effekt), men det ligger i selve reklamebegrebet, jf. ovenfor pkt. 3.7.1, at reklamen skal have til formål at fremme afsætningen. men er (EU-vanen tro) betydeligt mere detaljeret. Det sidste gør den ikke nødvendigvis nemmere at arbejde med i praksis.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 221 -

...§§ 5-6 eller § 20, og dermed kunne påtales af det offentlige.191191. En handelspraksis betragtes ifølge handelspraksisdirektivets art. 6, stk. 2, litra a, som vildledende, hvis markedsføringen, »herunder sammenlignende reklame«, medfører forveksling med et produkt, et varemærke, en handelsbetegnelse eller andre kendetegn, som tilhører en konkurrent.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 222 -

...Vestre Landsrets ankedom af 25.11.2021 i sag BS-49058/2020), hvor »markedsføringslovens §§ 3, 4, 5, 20 og 21« fandtes at være overtrådt i forbindelse med urigtig og vildledende sammenligning, samt Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2019 (BS-28832/2019) om samtidig overtrædelse af MFL §§ 3, 5, 20 og 21 i forbindelse med negativ omtale af en konkurrent.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 231 -

...til en start kunne kræves klarhed over, om f.eks. websteder med prissammenligninger er uafhængige, eller om de drives eller sponsoreres af en erhvervsdrivende, jf. herved handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 2, og MFL § 6, stk. 4, om oplysning af en kommerciel hensigt (skjult reklame). Se også ovenfor pkt. 3.5.1 om rangordnede onlinesøgeresultater.

Læs på Jurabibliotek



Strafniveau og bødeudmåling

- Side 298 -

...en rekordstor bøde på hele 16.900.000 kr. Det skete med eksplicit henvisning til U 2019.1215 H (= TfK 2019.414 H). Det skal hertil bemærkes, at denne bøde (henset til tidspunktet for overtrædelsen) blev udmålt efter de tidligere bødetakster, som siden er erstattet af en ny bødemodel med det sigte at hæve bødeniveauet betydeligt, jf. lige nedenfor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 302 -

...H fandtes en brancheforening ikke at være påtaleberettiget »i et tilfælde som det foreliggende«, der drejede sig om krænkelse af enkelte af foreningens medlemmer. Dette er i overensstemmelse med den almindelige straffeprocessuelle antagelse om en forholdsvis snæver afgrænsning af, hvem en privat påtaleret tilkommer, jf. rpl. § 725, stk. 1, 1. pkt.

Læs på Jurabibliotek