- Side 37 -
I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.
(...)
...angår urimelig handelspraksis, der kan skade forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, der er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område. Sådanne forhold omfattes i stedet af bl.a. generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.
- Side 101 -
...fremlægges klart og utvetydigt, dersom en erhvervsdrivende retter henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, sml. nedenfor pkt. 5.1.2 in fine. Dette må siges at svare til, hvad der i forbrugerforhold gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7 (men i § 10 ikke begrænset til forbrugerforhold).
(...)
...tilladt«. Dette er næppe heller forskelligt fra, hvad der gælder for anden markedsføring ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.
- Side 139 -
...(M-1-05), men derimod efter ordensbekendtgørelsens § 9, stk. 3 (bkg. nr. 511 af 20.6.2005 med senere ændringer), som kan håndhæves af politiet og straffes med bøde. Markedsføringslovens almindelige regler gælder dog også her, og efter omstændighederne kan der desuagtet være tale om en vildledende eller aggressiv handelspraksis i strid med MFL §§ 4-7.
- Side 141 -
...helt uden for direktivets område. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder endvidere til beskyttelse af andre interesser end de økonomiske, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL §§ 4-9), jf. herved særligt MFL § 3, stk. 3.
- Side 157 -
...kan indskrænke den anden parts frie valg eller på anden måde virke utilbørligt, kan dette i sig selv være i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, eller – hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet – en krænkelse af MFL §§ 4-8 (B2C) og/eller § 20, stk. 1 (B2B).
- Side 176 -
...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.