Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 37

Bemærk, at § 37 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 37, om det har en betydning.

1974- og 2005-markedsføringslovens tilblivelse

- Side 43 -

...eller vise et produkt. Endvidere blev der indsat bestemmelser i § 24, stk. 2, om misligholdelsesbeføjelser. Endelig indførtes en særlig bødemodel, i § 37, stk. 5 og 6, der fremstår som en væsentlig skærpelse af den måde bøder er blevet udmål på indtil nu, jf. nærmere omtalen nedenfor i dette kapitel under H.2. Loven fremtræder nu som lbkg. 1420/2024.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne

- Side 56 -

...handelspraksis. At de er retlige standarder, betyder, at de skal og kan udvikle sig i takt med den almindelige udvikling af de regler, de spiller sammen med. Ingen af dem er umiddelbart strafsanktionerede, og straf for overtrædelse forudsætter derfor for begges vedkommende et såkaldt mellemkommende forbud, jf. hertil markedsføringslovens § 37, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Domstolene

- Side 70 -

...almindelige civilprocessuelle regler i retsplejeloven. Anderledes når der rejses straffesag på grundlag af bestemmelsen i markedsføringslovens § 37. Disse sager, hvor Forbrugerombudsmanden normalt rejser tiltalen, jf. bestemmelsen i markedsføringslovens § 32, stk. 6, samt Rigsadvokatens meddelelse af 15. september 1999, er offentlige straffesager.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 71 -

...hertil markedsføringslovens § 37, stk. 4, behandles efter retsplejelovens § 989 i den civile retsplejes former, hvilket også indebærer, at det er de almindelige civile værnetingsregler, der anvendes. Civiles anerkendelsessøgsmål mod forbrugerombudsmanden vil efter de almindelige regler i retsplejelovens § 225 skulle anlægges ved Sø- og Handelsretten.

Læs på Jurabibliotek



Strafferetlige sanktioner

- Side 81 -

...umiddelbart strafsanktionerede; det drejer sig om mange af lovens centrale bestemmelser, blandt andet om vildledning, herunder reklameidentifikation, aggressiv markedsføring, og reglerne om beskyttelse af børn og unge m.m., jf. den nærmere opregning i markedsføringslovens § 37, stk. 3. Af bestemmelsen fremgår også modsætningsvist, hvilke bestemmelser der

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 82 -

...strafferetlig henseende er undergivet offentlig påtale. Der kan blive tale om højere straf, såfremt dette følger af straffelovens § 279 eller anden lovgivning. Overtrædelse af markedsføringslovens §§ 20, stk. 1 og stk. 3, i form af skadelige udtalelser, samt overtrædelse af § 21 og § 22 er dog undergivet privat påtale, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bestemmelsen i markedsføringslovens § 37, men følger af den almindelige regel i straffelovens § 19, 2. pkt., hvorefter straf for overtrædelse af særlovgivningen kræver uagtsomhed, medmindre forsæt er krævet, som det altså ses i markedsføringslovens § 37, stk. 3, andet led, om krav om forsæt for straf for overtrædelse af markedsføringslovens § 22 om kendetegn.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...gennem mange år. Diskussionen om bødeniveauet og om, hvorvidt det var utilstrækkeligt eller ej, kom frem i forarbejderne helt fra starten, dvs. i forarbejderne til 1974-loven, og diskussionen kom igen ved hver større lovrevision. Nu fremgår det af markedsføringslovens § 37, stk. 5-8, hvilke kriterier der skal lægges vægt på ved udmålingen af bøder.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...200.000 kr. Et mindretal af udvalget, herunder Forbrugerombudsmanden, fandt ikke, at et sådant bødeniveau kunne siges at leve op til intentionerne bag 2005-loven om, at grove, bevidste eller gentagne overtrædelser bør straffes med bøder, der har en reel præventiv effekt. Udvalget anbefalede, at der skulle nedsættes en arbejdsgruppe, der skulle se på

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 83 -

...konkrete forhold ved overtrædelsen i forhold til de gældende bødekriterier. Såfremt der foreligger oplysninger om den erhvervsdrivendes fortjeneste, kan dette også inddrages i overvejelserne. Bestemmelsen skal finde anvendelse både i B2C-sager og B2B-sager men den skematiske opgørelse alene i sager om juridiske personers overtrædelse af lovgivningen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Disse sager kan efter markedsføringslovens § 38 afgøres ved et administrativt bødeforelæg udstedt af Forbrugerombudsmanden, såfremt den, der har begået overtrædelsen erklærer sig skyldig og villig til at betale bøden. Efter forarbejderne (lovforslag L 13 FT 2021-22) skal der være tale om sager, hvor overtrædelsen er afgrænset og objektiv konstaterbar.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 84 -

...tilsyn efter aftalelovens § 38 e, hvor tilsidesættelsen kan skade de kollektive interesser for forbrugere i mindst to andre medlemsstater ud over Danmark, kan bøden maksimalt udgøre 4 % af den erhvervsdrivendes omsætning i de berørte medlemsstater. Såfremt der ikke er oplysninger tilgængelige om omsætningen, kan bøden maksimalt udgøre 2 mio. euro.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Om bødeniveauet i forskellige typer af sager indtil nyaffattelsen af markedsføringslovens § 37 ved lov 2192/2021 nu se Borcher & Bøggild, p. 609 ff., samt særligt om spam Kim Frost i U 2006B.115 ff.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...(2021/1 LSF 13, bemærkningerne til nr. 17) et ønske om, at det bliver tydeligt, at i det omfang overtrædelserne markedsføringsloven samtidig udgør en overtrædelse af markedsføringslovens § 279, skal de pågældende overtrædelser straffes efter bedrageribestemmelsen. Der tilsigtes ikke nogen ændring af gældende ret med henvisningen til straffelovens § 279.

Læs på Jurabibliotek