Bemærk, at § 37 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 37, om det har en betydning.
- Side 107 -
...og en virksomhed om, at virksomhedens produkter skal promoveres i forfatterens næste bog, og det ikke fremstår klart og tydeligt, at bogen er lavet med en sådan »kommerciel hensigt«. samtidig med at denne bestemmelse – ligesom de øvrige vildledningsregler, men i modsætning til en generalklausul – er direkte strafsanktioneret, jf. MFL § 37, stk. 3.
- Side 269 -
...eller ophøre med en bestemt markedsføringsforanstaltning giver den erhvervsdrivende med andre ord Forbrugerombudsmanden et magtmiddel i hænde, som han ellers ikke umiddelbart har. Man kan kun håbe, at denne konsekvens ikke virker så afskrækkende, at Forbrugerombudsmanden – stik imod hensigten – får sværere ved at komme igennem ad frivillighedens vej.
- Side 272 -
...retsplejelovens almindelige civilprocessuelle regler herfor, og et forbud indebærer, at det bliver ulovligt at fortsætte med den pågældende handling, således at en overtrædelse af forbuddet kan straffes, jf. MFL § 37, stk. 1. Efter omstændighederne vil der rimeligvis kunne indrømmes en vis frist til at indrette sig på et forbud, jf. U 1989.889 SH (1 år).
(...)
- Side 278 -
...327, stk. 1, nr. 3. Forbrugerombudsmanden kan have retlig interesse i et sagsanlæg for at sikre genoprettelse, selv om den erhvervsdrivende har givet tilsagn om at ophøre med den pågældende adfærd, og tilsagnet ikke er overtrådt, dersom den erhvervsdrivende nægter frivilligt at »genoprette«, jf. U 2018.2569 SH om tilbagebetaling af ulovlige gebyrer.
(...)
- Side 279 -
...af påbuddet, jf. MFL § 37, stk. 1, vil domstolene også under en sådan sag kunne prøve, om påbuddet har den fornødne hjemmel. og Forbrugerombudsmanden skal i overensstemmelse med forvaltningslovens regler orientere om denne mulighed. Forbrugerombudsmanden er ikke afskåret fra i forbindelse med en indbringelse for domstolene at udvide sine påstande.
- Side 293 -
...Forbrugerombudsmanden efter § 25, stk. 2, eller undladelse af at afgive mundtlig forklaring i forbindelse med en kontrolundersøgelse, jf. § 27, stk. 3, 2. pkt., såvel som afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger. Endelig kan overtrædelse af et foreløbigt administrativt forbud nedlagt efter MFL § 36 straffes i medfør af rpl. § 430, jf. ovenfor pkt. 9.3.
(...)
Straffen er normalt bøde, men kan i enkelte tilfælde skærpes til fængsel i op til 4 måneder, jf. MFL § 37, stk. 1 og 4. I tillæg hertil kan der også blive tale om at konfiskere en opnået fortjeneste, jf. f.eks. TfK 2022.247 V om konfiskation af 3,2 mio. kr. tjent ved en såkaldt abonnementsfælde.
(...)
...MFL § 7 og sortlistens nr. 24-31, jf. § 9, samt – under skærpende omstændigheder – for overtrædelse af forbuddene mod vildledning i MFL § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1. Det anses for en »skærpende omstændighed«, når forholdet begås som led i en systematisk overtrædelse med økonomisk vinding for øje. Der er endnu ingen erfaringer med denne bestemmelse.
(...)
- Side 294 -
Når straffebestemmelsen i MFL § 37, stk. 3, ikke henviser til § 13, hænger dette sammen med, at det efter almindelige straffeprocessuelle principper er anklagemyndigheden, der har bevisbyrden, når det offentlige rejser tiltale med henblik på idømmelse af straf.
(...)
...problematiseret, og retspraksis kan efterlade det generelle indtryk, at en overtrædelse eo ipso betragtes som uagtsom.267267. I U 2018.1058 Ø (som stadfæstet ved U 2019.1202 H, uden at Højesteret havde anledning til at tage stilling til tilregnelseskravet) kunne en påstået uklarhed/uenighed om lovbestemmelsens fortolkning ikke føre til et andet resultat.
(...)
...lovteksten og stemmer ikke med strfl. § 19, 2. pkt. Det er tvivlsomt, om de nævnte lovbemærkninger kan føre til, at strfl. § 19, 2. pkt., må anses for fraveget, fordi »andet er bestemt«, jf. strfl. § 2. I praksis vil der dog formentlig altid foreligge grov uagtsomhed, når en overtrædelse sker under sådanne »skærpende omstændigheder«, som her kræves.
(...)
- Side 295 -
Er overtrædelsen begået af et selskab (en juridisk person), således som det oftest vil være tilfældet, kan der ifølge MFL § 37, stk. 11, pålægges selskabet som sådant strafansvar (bøde) efter reglerne i straffelovens kap. 5, jf. strfl. § 26, stk. 1. Tilsvarende gælder for overtrædelser begået af en offentlig myndighed.
- Side 298 -
...derfor skal strafsanktioneres forskelligt. Dette er sket ved, at MFL § 37 er blevet tilføjet nye udmålingsbestemmelser, som nu findes i stk. 6 og 7 (samt stk. 8 og 9 i tilfælde af en »udbredt overtrædelse« i håndhævelsesforordningens forstand, dvs. med skade for forbrugere i mindst to andre EU-medlemsstater ud over Danmark, sml. nedenfor pkt. 9.7.2).
(...)
I tilknytning til MFL § 37, stk. 6, er der opstillet en udmålingsmodel, der skematisk kan fremstilles på denne måde (hentet fra lovbemærkningerne), hvor de erhvervsdrivende inddeles i 8 kategorier efter omsætningens størrelse, og hvor bøden udmåles under hensyntagen hertil samt til overtrædelsens grovhed.
(...)
- Side 299 -
Det følger specifikt af i MFL § 37, stk. 7, at der ved udmålingen lægges vægt på overtrædelsens varighed eller omfang, når det gælder overtrædelse af:
(...)
MFL § 37, stk. 7, nr. 1, er alene tænkt anvendt i sager, hvor logoet eller mærket er brugt vildledende om selve virksomheden og ikke blot om et produkt. Her har tidligere i retspraksis været tilløb til en vis standardisering af bøden, jf.
(...)
- Side 300 -
...yderligere formaliseret med 2021-lovændringen, som med virkning fra 1.1.2022 opstiller følgende bødemodeller for krænkelser af MFL § 10, henholdsvis stk. 1 og stk. 4, baseret på antallet af overtrædelser:274274. Jf. FT 2021-22, L 13, bemærkningerne til § 37, stk. 6 (nu stk. 7), samt rettelser til disse bemærkninger i Erhvervsudvalgets betænkning i Tillæg B.
(...)
- Side 301 -
Bødeudmåling efter MFL § 37, stk. 7, nr. 4, hvor der er sket overtrædelse af MFL § 11, stk. 2 (børn og unge), sker efter følgende model, hvor der lægges vægt på overtrædelsens omfang:
(...)
- Side 302 -
...H fandtes en brancheforening ikke at være påtaleberettiget »i et tilfælde som det foreliggende«, der drejede sig om krænkelse af enkelte af foreningens medlemmer. Dette er i overensstemmelse med den almindelige straffeprocessuelle antagelse om en forholdsvis snæver afgrænsning af, hvem en privat påtaleret tilkommer, jf. rpl. § 725, stk. 1, 1. pkt.
(...)
Dersom der foreligger en ulovlig B2B-handling efter markedsføringsloven, er det ikke i sig selv en hindring for privat påtale og bødestraf efter MFL § 37,
(...)
- Side 303 -
...efter forhandling med justitsministeren i andre tilfælde kan fastsætte regler herom.279279. Se hertil bkg. nr. 761 af 19.6.2017, som gælder specifikt for bødeforelæg ved overtrædelse af MFL § 10, stk. 1 (spamforbuddet). Efter seneste ændring af MFL § 38 er dette dog nu reguleret direkte i § 38, stk. 1, hvorefter denne bekendtgørelse er overflødig.
- Side 306 -
Private straffesager, som kun rejses, hvor den forurettede private part selv påtaler lovovertrædelsen, kan dog forekomme, jf. således MFL § 37, stk. 5, og det foregår da i den civile retsplejes former, jf. rpl. § 989, hvilket også indebærer anvendelse af de almindelige civilprocessuelle værnetingsregler.
- Side 311 -
...passende undersøgelser og i givet fald iværksætte koordinerede tiltag. Koordinerede tiltag rettet mod en udbredt overtrædelse med EU-dimension skal dog altid koordineres af Kommissionen. Se særligt MFL § 37, stk. 8 og 9, om den maksimale bødestørrelse i danske straffesager, hvor der dømmes for »udbredt overtrædelse« efter håndhævelsesforordningen.