- Side 19 -
...ved en ændring af konkurrenceloven – tillagt samme kompetence i erstatningssager baseret på krænkelser af konkurrenceloven, jf. Markedsret Del 1, 9. udg., p. 382. og i 2013 blev der skabt hjemmel for, at Forbrugerombudsmanden kan udstede administrative bødeforelæg (nu § 38). Dette er videreført i den gældende markedsføringslov, jf. nedenfor pkt. 9.5.
- Side 290 -
...gruppesøgsmål, jf. rpl. § 254 c, stk. 3, smh.m. MFL § 35. I modsætning til situationen efter § 34, anses da Forbrugerombudsmanden og ikke det enkelte gruppemedlem som part i sagen. Det er først og fremmest en betingelse, at der er tale om et antal ensartede krav, som tilkommer flere personer, og at gruppemedlemmerne kan identificeres og underrettes
(...)
- Side 291 -
...forlig). Muligheden for at anlægge gruppesøgsmål efter MFL § 35 har så vidt vides aldrig været brugt direkte, men Forbrugerombudsmanden ses i en sag om bankrådgivning vedrørende såkaldte hedge-obligationer at have involveret sig i et søgsmålskompleks, hvor en investorforening havde fået fri proces til et gruppesøgsmål (der også endte i et forlig).
(...)
Trods den manglende anvendelse af MFL §§ 34 og 35 i praksis, skal man ikke underkende den betydning, som Forbrugerombudsmandens muligheder for at kumulere en række