Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 35

Regelgrundlaget

- Side 19 -

...ved en ændring af konkurrenceloven – tillagt samme kompetence i erstatningssager baseret på krænkelser af konkurrenceloven, jf. Markedsret Del 1, 9. udg., p. 382. og i 2013 blev der skabt hjemmel for, at Forbrugerombudsmanden kan udstede administrative bødeforelæg (nu § 38). Dette er videreført i den gældende markedsføringslov, jf. nedenfor pkt. 9.5.

Læs på Jurabibliotek



Erstatning og vederlag

- Side 290 -

...gruppesøgsmål, jf. rpl. § 254 c, stk. 3, smh.m. MFL § 35. I modsætning til situationen efter § 34, anses da Forbrugerombudsmanden og ikke det enkelte gruppemedlem som part i sagen. Det er først og fremmest en betingelse, at der er tale om et antal ensartede krav, som tilkommer flere personer, og at gruppemedlemmerne kan identificeres og underrettes

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 291 -

...forlig). Muligheden for at anlægge gruppesøgsmål efter MFL § 35 har så vidt vides aldrig været brugt direkte, men Forbrugerombudsmanden ses i en sag om bankrådgivning vedrørende såkaldte hedge-obligationer at have involveret sig i et søgsmålskompleks, hvor en investorforening havde fået fri proces til et gruppesøgsmål (der også endte i et forlig).

Læs på Jurabibliotek

(...)

Trods den manglende anvendelse af MFL §§ 34 og 35 i praksis, skal man ikke underkende den betydning, som Forbrugerombudsmandens muligheder for at kumulere en række

Læs på Jurabibliotek