Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 34

Erstatning og vederlag

- Side 290 -

...lovstridige forhold, og at de er ensartede. Det er ligeledes en forudsætning, at Forbrugerombudsmanden fra hver enkelt af de krænkede forbrugere har opnået den fornødne »begæring« om sagsanlæg, hvilket i praksis normalt vil kræve, at han selv retter henvendelse til forbrugerne om, at han er parat til at tage initiativ til et kumuleret erstatningssøgsmål.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 291 -

...alene erstatningskrav, hvorimod § 35 omfatter alle krav, som falder inden for Forbrugerombudsmandens virksomhed efter markedsføringsloven, herunder civilretlige krav, der har sammenhæng med en overtrædelse af markedsføringsloven, hvilket ud over erstatning kan være ugyldighed af bestemte aftalevilkår eller tilbagebetaling af uberettigede vederlag m.v.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forlig). Muligheden for at anlægge gruppesøgsmål efter MFL § 35 har så vidt vides aldrig været brugt direkte, men Forbrugerombudsmanden ses i en sag om bankrådgivning vedrørende såkaldte hedge-obligationer at have involveret sig i et søgsmålskompleks, hvor en investorforening havde fået fri proces til et gruppesøgsmål (der også endte i et forlig).

Læs på Jurabibliotek

(...)

Trods den manglende anvendelse af MFL §§ 34 og 35 i praksis, skal man ikke underkende den betydning, som Forbrugerombudsmandens muligheder for at kumulere en række

Læs på Jurabibliotek