Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 30

Forbrugerombudsmandens virksomhed

- Side 266 -

...lov. En virksomhed må således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 267 -

...resultatløse forhandlinger med og højlydte protester fra diverse organisationer – havde valgt at udfærdige året forinden. En sådan politisk/ministeriel indblanding i Forbrugerombudsmandens daglige virke er ikke i overensstemmelse med lovens ånd og bogstav. (Se ovenfor pkt. 8.3 om det regelsæt, der siden er forhandlet på plads på det nævnte område).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 271 -

...lovlighed, men det følger af MFL § 30, stk. 1, at Forbrugerombudsmanden på begæring afgiver udtalelse om sit syn herpå, medmindre en stillingtagen giver anledning til særlig tvivl, eller der i øvrigt foreligger særlige omstændigheder.245245. MFL § 30, stk. 3, giver hjemmel til at fastsætte gebyr for forhåndsbesked, men i dag betales der ikke noget gebyr.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...lovligheden. En erhvervsdrivende kan også kun indrette sig på forhåndsbeskeden inden for en vis »rimelig tid« efter dens afgivelse, idet meningen med navnlig »god skik«-reglerne jo er, at vurderingerne skal kunne ændre sig med tiden, jf. MFL § 30, stk. 2 in fine. Se også nedenfor pkt. 9.6 om muligheden for anerkendelsessøgsmål mod Forbrugerombudsmanden.

Læs på Jurabibliotek