Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Immaterialret (8. udg.)
Forfattere: Palle Bo Madsen
Udgivelsesdato: 28. maj 2023
DJØF Forlag

Retlig kvalifikation af beskyttelsens objekt

- Side 19 -

...generalklausul i MFL § 3 eller på en kontraktrelation, som efter omstændighederne kan begrunde en retsposition inter partes, der kan minde om de eneretlige.44. Jf. Markedsret Del 2, 8. udg., p. 176 ff., 226 ff. og 365 ff. Se endvidere om »relationsbundne rettigheder« hos Koktvedgaard: Immaterialretspositioner, p. 20 f., samt i det hele l.c. kapitel V, VI og VI.

Læs på Jurabibliotek



EU-grænsekontrol mod krænkende varer

- Side 40 -

...omfatter i dag de fleste grovere immaterialretskrænkelser. Omfattet er dog ikke krænkelser af de ikke-registrerede varemærke- og designrettigheder (så lidt som efterligningsbeskyttelse efter MFL § 3). De nødvendige gennemførelsesforanstaltninger i dansk ret er givet i lbkg. nr. 177 af 21. februar 2017 samt hertil bkg. nr. 1656 af 27. december 2013.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om anvendt kunst – brugskunst, kort, edb-programmer m.v.

- Side 70 -

...alle produkterne for at være beskyttet ophavsretligt. Landsrettens dom blev med Procesbevillingsnævnets tilladelse anket til Højesteret (se om anketilladelsen U 2022.2739 H), der ved sin dom af 22.3.2023 tiltrådte landsrettens vurdering af, at kun hængepotten var beskyttet ophavsretligt (BS-50856/2020 og BS-50859/2020, endnu ikke trykt i Ugeskriftet).

Læs på Jurabibliotek



Beskyttelsens udstrækning ved anvendt kunst

- Side 98 -

...oplevelse af identitet for beskueren med det utrænede øje«. Da lighederne var betydelige, helhedsindtrykket var det samme, og efterligning ansås for tilstræbt, fandtes der at foreligge en krænkende efterligning efter såvel OHL § 2 som MFL § 3, uden at landsretten ses at skelne mellem de nævnte to bestemmelser eller betingelserne for at anvende dem.

Læs på Jurabibliotek



Droit moral

- Side 111 -

Det skal nævnes, at OHL §§ 73-74 giver regler, der tilsigter at forhindre en uberettiget brug af kunstnerens navn samt faren for forveksling mellem to værker, to ophavsmænd eller en original og en kopi (sml. herved reglerne om vildledning i MFL § 3 og i VML § 14).

Læs på Jurabibliotek



Nærtstående og supplerende rettigheder

- Side 144 -

...at man har ophøjet udvalgte MFL § 3-tilfælde til lovbestemte rettigheder, således at løsningen af de enkelte konfliktsituationer ikke som i markedsføringsretten kræver specifikke overvejelser om den konkrete markedsposition, den erhvervsmæssige indsats, markedsføringstiltag og lignende.132132. Jf. Koktvedgaard: Immaterialretspositioner, p. 379 ff.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 148 -

...MFL § 3. Ifølge bestemmelses ordlyd har den, som fremstiller »et katalog, en tabel, en database eller lignende, hvori et større antal oplysninger er sammenstillet, eller som er resultatet af en væsentlig investering«, eneret til at råde over det pågældende arbejde ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 151 -

...på egen hjemmeside med gengivelse af samme overskrifter og med deeplinks til de førstnævnte internetudgaver samt distribution af elektroniske nyhedsbreve (e-mails) med samme indhold. Der var tale om direkte konkurrerende virksomhed, og MFL § 3 (dengang § 1) var tillige overtrådt. Se særligt om dommen og forholdet til deeplinks ovenfor pkt. 3.3.1.3.

Læs på Jurabibliotek



Beskrivelseskravet – samt strategiske alternativer til patent

- Side 172 -

...forretningshemmeligheder (lov nr. 309 af 25.4.2018) samt eventuelt MFL § 3 og straffelovens regler om industrispionage. Disse regler tilbyder en konkurrence- og markedsmæssig beskyttelse af bl.a. særlig teknisk viden, som i princippet kan være patenterbar, men i øvrigt er helt uafhængig af patentrettens opfindelsesbegreb, jf. Markedsret Del 2, 8. udg., p. 334 ff.

Læs på Jurabibliotek



Topografirettens stiftelse

- Side 206 -

...stiftelsen regnes fra den første erhvervsmæssige udnyttelse, vil topografien i tiden frem til registreringsansøgningens indlevering alene være beskyttet i kraft af MFL § 3 og lov om forretningshemmeligheder.218218. Sml. FT 1987-88, Tillæg A, sp. 597. MFL § 3 og lov om forretningshemmeligheder (tidligere MFL §§ 1 og 19) behandles i Markedsret Del 2.

Læs på Jurabibliotek



Beskyttelsens udstrækning

- Side 207 -

Dette svarer i princippet til den ophavsretlige beskyttelse af edb-programmer, hvor beskyttelsen heller ikke omfatter de »algoritmer« (ideer eller principper), som ligger til grund for værkets udformning. En vis supplerende beskyttelse heraf kan dog som nævnt efter omstændighederne opnås på grundlag af MFL § 3 og lov om forretningshemmeligheder.

Læs på Jurabibliotek



Erhvervsmæssig brug

- Side 309 -

I visse sager afgøres spørgsmålet tillige – eller som i U 2013.242 SH alene – med henvisning til MFL §§ 3 og 22 (tidligere §§ 1 og 18). Se Markedsret Del 2, 8. udg., p. 100 og 236, om Google Ads som »reklame« og kendetegnsmisbrug i markedsføringslovens forstand.

Læs på Jurabibliotek



Forvekslelighed – mærkelighed og vareartslighed

- Side 318 -

...2017.3607 SH lancerede et firma sine sengetøjsprodukter med et mønster, som til forveksling lignede mønstret på de velkendte Hästens-senge. Da der samtidig var vareartslighed, idet senge og sengetøj er komplementære produkter, forelå der en varemærkekrænkelse efter VML § 4, stk. 1 (nu stk. 2), nr. 2 – samt krænkelse efter MFL § 3, stk. 1, og § 22.

Læs på Jurabibliotek



Nærmere om forvekslelighed i situationen

- Side 335 -

...med såvel varemærkelovens § 4 som markedsføringslovens § 1 og § 5« (nu MFL § 3 og § 22). Selv om det ikke helt klart fremgår, hvilken betydning de nævnte udenomsmomenter konkret har haft for netop den varemærkeretlige bedømmelse, har de givetvis ikke været uden betydning, og vi bevæger os også her i grænselandet til den almindelige markedsføringsret.

Læs på Jurabibliotek



Indskrænkende og udvidende hensyn – stærke og svage mærker

- Side 345 -

...markedsføringsskik«.319319. Begrebet »god markedsføringsskik«, som anvendes i VML § 10, stk. 2, kendes fra MFL § 3, stk. 1. Varemærkelovens retlige standard er imidlertid i modsætning til markedsføringslovens tilsvarende begreb udtryk for en direktivbestemt norm (direktiv 2015/2436 art. 14, stk. 2), hvis kriterier i sidste ende fastlægges af Domstolen.

Læs på Jurabibliotek



Velkendte mærker – Kodakdoktrinen m.v.

- Side 354 -

...en anden, mindre dansk virksomheds brug af et andet stjernelogo i samme farver. Henset til, at den anden virksomheds direktør var tidligere ansat hos Møller - Mærsk, fandtes der tillige at foreligge en overtrædelse af MFL § 3, jf. § 22 (dengang § 1, jf. § 18). Logoet fra A.P. Møller - Mærsk ses nedenfor til venstre, det krænkende logo ses til højre:

Læs på Jurabibliotek



Bevissikring og oplysningspligt

- Side 418 -

...forbindelse med en påstået krænkelse af OHL § 71 ikke opfyldt, da der ikke forelå tilstrækkelige oplysninger om, hvorvidt de investeringer, der var gjort, overhovedet kunne begrunde en beskyttelse efter databasedirektivets art. 7 (OHL § 71). Sml. også U 2022.1064 Ø om betingelser for og fremgangsmåde ved bevissikring (in casu ved krænkelse af MFL § 3).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 419 -

...afgøre, hvorvidt et produkt er immaterialretligt beskyttet, eller om det eventuelt alene beskyttes efter markedsføringslovens regler om ulovlig produktefterligning, er det fundet hensigtsmæssigt også at lade bevissikringsreglerne omfatte ulovlig produktefterligning i strid med MFL § 3, jf. herom Markedsret Del 2, 8. udg., p. 269 f. smh.m. p. 176 ff.

Læs på Jurabibliotek