Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Reklamens retsbeskyttelse

- Side 552 -

...fra art. 16, stk. 1, i Det Internationale Handelskammers Kodeks for reklame og markedskommunikation, hvorefter kommerciel kommunikation ikke må efterligne andres kommercielle kommunikations udformning, tekst, slogan, visuelle fremstilling, musik og lydeffekter etc. på en måde, der er egnet til at vildlede eller fremkalde forveksling hos forbrugeren.

Læs på Jurabibliotek



Beskyttelse mod produktefterligninger

- Side 553 -

...kategorier af produkter, som kan opnå beskyttelse efter markedsføringslovens § 3: møbler, lamper, tekstiler, beklædningsgenstande, køkkenredskaber, emballage, rygsække, gryder, drikkeglas og meget andet. Den markedsføringsretlige produktefterligningsbeskyttelse er hovedsagelig relevant, når et produkt ikke er beskyttet efter immaterialretslovgivningen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kræves det, at efterligneren har haft kendskab til det ældre produkt, og at efterligningen er tilstræbt og illoyal, samt at der er en risiko for forveksling af de to produkter. Der opnås således ingen beskyttelse efter markedsføringslovens § 3 mod et produkt, der er fremstillet uden kendskab til et allerede eksisterende identisk produkt på markedet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 554 -

...markedsføringslovens § 3 (dengang § 1). Herved lagde retten væsentlig vægt på, at stolene fremtrådte med et så ensartet præg, at der bestod en meget nærliggende risiko for, at forbrugerne ville forveksle dem, når de ikke var udstillet sammen, og at »Kroken« i en årrække havde været markedsført og var indarbejdet i betydeligt omfang på det danske marked.

Læs på Jurabibliotek