Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Regelsæt og beskyttelseshensyn

- Side 274 -

MFL § 3 bestemmer, at »erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser«. Det er således de tre hensyn, der ligger bag lovens regler.

Læs på Jurabibliotek



Markedsføringsrettens indhold

- Side 279 -

...dokumenterbare og repræsentative egenskaber, ikke må skabe forveksling og ikke må misrekommandere konkurrenternes varer, og i øvrigt også opfylde de resterende kumulative (samlede) betingelser i MFL § 21, stk. 2. Navnlig for så vidt angår misrekommandering af andre erhvervsdrivende, kan sådan også stoppes med hjemmel i generalklausulen i MFL § 3, jf. lige ndf..

Læs på Jurabibliotek

(...)

...problemstilling i forholdet mellem erhvervsdrivende er spørgsmålet om snyltende reklame, hvor man prøver at positionere sin virksomhed og varer ved at læne sig op ad andre erhvervsdrivendes gode navn og rygte, f.eks. udtryk som vækkeurenes Rolls Royce. En sådan positionering kan stride mod MFL § 3 eller, hvis der foreligger en sammenligning og en konkurrent-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 280 -

MFL indeholder også andre regler, der regulerer forholdet mellem erhvervsdrivende, nemlig de vigtige regler om beskyttelse af kendetegn i MFL § 22 samt læren om produktefterligning, der er udviklet med hjemmel i generalklausulen i MFL § 3, jf. også ovf. i kap. 3 om beskyttelse af den gode ide og kap. 5 om forretningshemmeligheder.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...regelsæt. Herudover har generalklausulen på flere områder haft en retsskabende funktion, f.eks. på området for illoyal markedsfortrængning i form af produktefterligning, hvor man i øvrigt også har et klassisk eksempel på overlap mellem immaterialretten og markedsføringsretten, idet man i disse sager som regel påberåber sig OHL § 1 og MFL § 3 samtidig.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 281 -

...hensyn som et spørgsmål om, at samfundets bredere værdier beskyttes, således at der med hjemmel i generalklausulen i MFL § 3, eller specialreguleringen, kan gribes ind over for markedsføring, der opfattes som stødende eller uetisk, således som det f.eks. er sket med Forbrugerombudsmandens indgreb over for forskellige former for diskriminerende reklame.

Læs på Jurabibliotek