- Side 400 -
...konsekvens af de påstande, der bliver nedlagt. Se f.eks. Sø- og Handelsrettens dom af 11. december 2017 i sagen V-8-17 (Café Obelix), hvor retten henviser til varemærkeloven, ophavsretsloven samt markedsføringslovens § 3 og § 22, U 2018.1363 SH.5151. Dommen er så vidt vides anket til Østre Landsret, men var ved manuskriptets indlevering endnu ikke afgjort.
- Side 403 -
...rettighederne til navnet Obelix var ikke omtvistet. Anvendelsen fandt retten i strid med ikke blot immaterialretten men også markedsføringslovens § 3, stk. 1, og § 22. Et anbringende om passivitet blev ikke taget til følge. Retten understregede eksplicit, at den nuværende ejer (et investeringsselskab), der overtog Café Obelix i 2009, ikke kunne være i god tro.
- Side 429 -
...brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen fra 2014 udtrykt det således: »Kriterierne for brug af mærkningsordninger, symboler eller certifikater må kunne efterprøves og kontrolleres. Det gælder både officielle og private mærkningsordninger samt certifikater. Den erhvervsdrivende må kunne dokumentere, at kriterierne er opfyldt.«
- Side 430 -
...forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet. Der henvises eksplicit til markedsføringslovens § 3. Henvisning til det nordiske miljømærke eller brug af mærket i reklamer mv. må ikke ske i forbindelse med generel omtale af en virksomhed. Mærket er knyttet til et bestemt produkt, og anvendelse af mærket må kun ske i forbin-