- Side 129 -
...Møgelvang-Hansen i Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 65 ff. og Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, 7. udgave (2019) s. 31 ff. Markedsføringsloven indeholder desuden et vildledningsforbud, som kommer til udtryk i lovens § 5 og § 6. Markedsføringslovens almindelige regler supplerer de krav, der opstilles i e-handelslovens § 9.
- Side 130 -
...unge, eller hvor børn og unge er særligt sårbare over for den pågældende handelspraksis, skal være udformet med særlig hensyntagen til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmere at præge«. Se også om markedsføring i computerspil Jan Trzaskowski i U 2006 B s. 343 ff.
(...)
- Side 132 -
Navnlig de influenter, der har mange børn og unge som følgere, er underlagt strenge krav til reklameidentifikation, fordi netop dén målgruppe kan have svært ved at skelne mellem reklame og redaktionelt stof mv., jf. også markedsføringslovens § 3, stk. 2, som indebærer en skærpelse af det almindelige
- Side 135 -
Lovligheden af salgsfremmende foranstaltninger skal i dag vurderes med udgangspunkt i markedsføringslovens generelle bestemmelser, bl.a. generalklausulerne i markedsføringslovens § 3 og § 4 og vildledningsforbuddet, som bl.a. kommer til udtryk i markedsføringslovens § 6, stk. 1. Se herom Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, 7. udgave (2019) s. 85 ff.