- Side 349 -
...markedsføringslovens § 3. Bestemmelserne i markedsføringsloven blev suppleret af de immaterielle love. Hertil kommer aftaleretlige forhold til samarbejdspartnere med mulighed for særlige hemmeligholdelsesklausuler og ikke-angrebsklausuler. Tilsvarende kunne der i forholdet til medarbejdere, nuværende som tidligere, indgå kunde- og konkurrenceklausuler.
- Side 355 -
Det er et spørgsmål, om generalklausulen i markedsføringslovens § 3, stk. 1 stadig kan finde anvendelse på forretningshemmeligheder. Betragtning 17 i forretningshemmelighedsdirektivets præambel holder tilsynela-
(...)
- Side 356 -
...markedsføringsloven – god markedsføringsskik og god erhvervsskik. Eftersom ordlyden er forskellig, vil det være naturligt at fortolke retsstandarden i forretningshemmelighedsloven som forskellig fra retsstandarderne i markedsføringsloven. Det vil også være naturligt at anvende retsstandarden i forretningshemmelighedsloven, før de tilsvarende i markedsføringsloven.
(...)
Imidlertid bygger beskyttelse mod produktefterligninger netop på markedsføringslovens § 3. Det har næppe været hensigten med forretningshemmelighedsloven at begrænse anvendelsen af markedsføringslovens praksis om produktefterligninger, der bygger på forretningshemmeligheder.
(...)
...om forretningshemmeligheder«. Samtidig anføres, at retsstandarden »redelig erhvervspraksis« er indeholdt i markedsføringslovens §§ 3 og 4. Som sådan synes ønsket om en direktivnær implementering sammenholdt med ønsket om at opretholde den gældende retstilstand i videst muligt omfang at have skabt en lidt uskøn samling af overlappende retsstandarder.