Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Festskrift til Bent Iversen (1. udg.)
Forfattere: Torsten Iversen, Susanne Karstoft og Lars Henrik Gam Madsen
Udgivelsesdato: 27. sep 2019
DJØF Forlag

Markedsføringsloven mv.

- Side 349 -

...markedsføringslovens § 3. Bestemmelserne i markedsføringsloven blev suppleret af de immaterielle love. Hertil kommer aftaleretlige forhold til samarbejdspartnere med mulighed for særlige hemmeligholdelsesklausuler og ikke-angrebsklausuler. Tilsvarende kunne der i forholdet til medarbejdere, nuværende som tidligere, indgå kunde- og konkurrenceklausuler.

Læs på Jurabibliotek



Finder markedsføringsloven stadig anvendelse?

- Side 355 -

Det er et spørgsmål, om generalklausulen i markedsføringslovens § 3, stk. 1 stadig kan finde anvendelse på forretningshemmeligheder. Betragtning 17 i forretningshemmelighedsdirektivets præambel holder tilsynela-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 356 -

...markedsføringsloven – god markedsføringsskik og god erhvervsskik. Eftersom ordlyden er forskellig, vil det være naturligt at fortolke retsstandarden i forretningshemmelighedsloven som forskellig fra retsstandarderne i markedsføringsloven. Det vil også være naturligt at anvende retsstandarden i forretningshemmelighedsloven, før de tilsvarende i markedsføringsloven.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Imidlertid bygger beskyttelse mod produktefterligninger netop på markedsføringslovens § 3. Det har næppe været hensigten med forretningshemmelighedsloven at begrænse anvendelsen af markedsføringslovens praksis om produktefterligninger, der bygger på forretningshemmeligheder.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...om forretningshemmeligheder«. Samtidig anføres, at retsstandarden »redelig erhvervspraksis« er indeholdt i markedsføringslovens §§ 3 og 4. Som sådan synes ønsket om en direktivnær implementering sammenholdt med ønsket om at opretholde den gældende retstilstand i videst muligt omfang at have skabt en lidt uskøn samling af overlappende retsstandarder.

Læs på Jurabibliotek