- Side 267 -
...Overtrædelse af generalklausulerne i markedsføringsloven er ikke umiddelbart strafbelagt, men Forbrugerombudsmanden kan – hvis indskærpelse over for og/eller forhandlinger med den erhvervsdrivende ikke fører til det ønskede resultat – nedlægge forbud eller udstede påbud. Overtrædelse af forbud eller påbud kan straffes efter markedsføringslovens § 37.
- Side 359 -
...abonnementsaftale. Forbrugerombudsmanden fandt vildledningsforbuddet overtrådt i det konkrete tilfælde og bad derfor firmaet om at ophøre med sin markedsføring samt om at bekræfte, at man ville indrette sin fremtidige markedsføring i andre EU- og EØS-lande i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, der var baseret på EU-retsakter.
(...)
- Side 361 -
...generel skærpelse af de øvrige bestemmelser i markedsføringsloven, når målgruppen er børn og unge. Markedsføringen vil således blive underlagt en strengere vurdering, og der skal mindre til at overtræde en bestemmelse, end hvis markedsføringen er rettet mod voksne, f.eks. når det skal afgøres, om en reklame har karakter af vildledende markedsføring.
- Side 380 -
...markedsføringslovens § 14 om prisoplysninger ikke finder anvendelse, eller dog kun finder anvendelse, hvis der ikke er udstedt særlige regler på området, jf. markedsføringslovens § 1, stk. 2. Heller ikke markedsføringslovens § 15 (om faktureringspligt) og § 16 (om gebyrer mv.) finder anvendelse på finansielle virksomheder, jf. markedsføringslovens § 1, stk. 3.
(...)
...reguleret af markedsføringslovens krav om god markedsføringsskik og god erhvervsskik i markedsføringslovens §§ 3 og 4. Det drejer sig f.eks. om information i forbindelse med etablering og ophør af kundeforhold, om den finansielle virksomheds rådgivningsforpligtelser i forhold til kunden, øget gennemsigtighed, bonusprognoser for pensionsopsparing mv.
- Side 410 -
...overtræde en bestemmelse, end hvis markedsføringen er rettet mod voksne, f.eks. når det skal afgøres, om en reklame har karakter af vildledende markedsføring, jf. markedsføringslovens §§ 5 og 6. Se bemærkningerne i afsnit 2 til § 12. (Markedsføringslovens § 3 finder ikke anvendelse på finansielle virksomheder, jf. markedsføringslovens § 1, stk. 2).