- Side 397 -
...være i strid med de konkurrenceretlige regler i konkurrenceloven, ligesom det i ældre tid er blevet subsumeret under generalklausulen i markedsføringslovens § 3 (tidligere § 1), jf. f.eks. den ældre afgørelse i U 1961.704 SHR. Boykot kan fremtræde som indledning til leveringsnægtelsessager og lignende eller som forsøg på at etablere eller opretholde
(...)
- Side 398 -
...hyppigt, at sælgere m.fl. fremsætter urigtige og stærkt nedsættende udsagn om konkurrenternes produkter, men sådanne forhold forfølges sjældent ad rettens vej, selvom retsstridigheden er åbenbar, dels på grund af bevisproblematikken, dels fordi virksomhedernes indehavere selvsagt fralægger sig ethvert ansvar for personalets udskejelser i så henseende.
- Side 411 -
...forretningssted, dersom virksomheden dog har relation til et større område, jf. f.eks. U 1983.147 H (flytteforretning). Se fra nyere praksis U 2019.265 VLK, hvor frokostrestauranten »Malt« i Køge ikke med hjemmel i markedsføringslovens §§ 3 og 22 kunne forhindre, at en restaurant i Aarhus, der havde aftenservering, anvendte ordet Malt i forbindelse med servering.
- Side 416 -
...supplerende markedsføringsretlig beskyttelse, er det næste principielle spørgsmål, om efterligning overhovedet kan siges at være en form for uretmæssig konkurrence, herunder om efterligning er i strid med generalklausulen i markedsføringslovens § 3, stk. 1, om god markedsføringsskik. 2017-markedsføringsloven viderefører gældende ret på dette punkt.
(...)
- Side 417 -
cision, idet der er tale om at anvende den retlige standard i markedsføringslovens § 3, stk. 1, på et ganske stort og noget uensartet område. Men praksis er dog så veludviklet, at der kan udpeges nogle betingelser, der må være opfyldt, før der kan blive tale om at give retlig beskyttelse mod produktefterligning.
(...)
- Side 419 -
...skal søges i markedsføringslovens § 3, vil det normalt være klart, at det skal dreje sig om fortrængning fra det danske marked, jf. om markedsføringslovens virkefelt ovenfor i kapitel II.E. Som nævnt dér inddrager man dog efter omstændighederne også eksportforanstaltninger, dvs. fortrængning på de udenlandske markeder, når sagen har sin rod i Danmark.
...frem til den en markedsføringsretlig beskyttelse mod efterligning, var ikke forudsat, da man i 1937 indførte den konkurrenceretlige generalklausul i den daværende konkurrencelovs § 15, der nu er blevet til generalklausulen i markedsføringslovens § 3, stk. 1. Produktefterligning blev imidlertid hurtigt denne bestemmelses vigtigste anvendelsesområde i
- Side 427 -
...designkopier fra UK-domæner, hvor der også forelå en krænkelse, og senest U 2021.4163 V, hvor det fandtes i strid med ophavsretten og markedsføringsloven at indføre 75 stole, som fremstod som en nærgående efterligning af wegners The Chair, til Danmark fra Tyrkiet. Der er derfor nok en udvikling på vej her i takt med stigende handel over landegrænser.
- Side 439 -
...hvor der frifindes i det hele. Ligeledes U 2008.1696 SHR (frifindelse), og U 2015.3294 H (frifindelse). Se i øvrigt om problemstillingen Thomas Riis & Jens Schovsbo: Lov om forretningshemmeligheder med kommentarer, p. 98 ff., Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 338, og Monia Fleischer Ben Soltane: Forretningshemmelighedens retsværn, p. 455 ff.
- Side 443 -
...1, kan fortsættes med lov om forretningshemmeligheder. Dette indebærer, at der fortsat vil kunne nedlægges forbud og tilkendes erstatning, selvom man befinder sig i randen af lov om forretningshemmeligheder, hvis der dog er handlet i strid med god markedsføringsskik, hvilket f.eks. kan blive relevant, når tidligere ansatte stifter egen virksomhed.