Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Medieadgangen og dens begrænsninger

- Side 306 -

...ikke, at visse reklameformer kan forbydes som stridende mod generalklausulen i markedsføringslovens § 3. Dette har bl.a. i tidligere tid været drøftet vedrørende fremsendelsen af uanmodede reklamebreve pr. e-mail, men der foreligger ingen danske retsafgørelser herom, og netop disse reklameformer er nu lovregulerede, se markedsføringslovens §10 om spam.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende handelspraksis over for forbrugerne efter 2017-markedsføringsloven

- Side 328 -

...variation i U 2015.3331/2 H, som også i præmisserne henviser til U 2015.2565 H. Se også om spørgsmålet Søren Stenderup Jensen: Dokumentation, sandsynliggørelse eller indikation? Om dokumentationskravet i markedsføringslovens § 3, stk. 3, i lyset af U 2015.2565 H og U 2015.3331 H, ET 2016.89, samt Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 60 med note 53.

Læs på Jurabibliotek


Vildledelsens indtræden – målgruppen

...2005/29 om urimelig handelspraksis, præamblens 18. betragtning, at der hermed menes en gennemsnitsforbruger, således som dette begreb fortolkes af EU-Domstolen, jf. ovenfor i kapitel II.C og D, og nu 2017-markedsføringslovens §§ 2, stk. 1, 3, stk. 2, og § 8, stk. 2, se også bemærkningerne i lovforslag L 40 FT 2016-17 til § 8 i 2017-markedsføringsloven.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende handelspraksis B2B

- Side 348 -

...hjemmeside, idet det konkurrerende produkt fra Sanofi (sagsøger) blev nævnt som værende forbundet med en større risiko for lavt blodsukker end Novos eget produkt. Der kan også henvises til den senere dom i U 2025.2568 H, der er en sag om efterligning af stearinlys, hvor der imidlertid også henvises til markedsføringslovens §§ 3, 5, stk. 2, samt § 20.

Læs på Jurabibliotek



Sammenlignende reklame

- Side 352 -

...associationer til mafiaen. Man blev herved bibragt det indtryk, at udenlandske spiludbydere, modsat Danske Spil, snyder spillerne og anvender mafialignende metoder. Kampagnen var derfor vildledende, miskrediterende og i strid med god forretningsskik. Se også U 2013.1044 H, Sparta, om misrekommandering af Alt for Damerne, samt U 2021.1305 SHR, Novo mod Sanofi.

Læs på Jurabibliotek



Misrekommandering mv.

- Side 354 -

...Misrekommandering kan imidlertid også bedømmes efter vildledningsbestemmelsen, jf. 2017-markedsføringslovens § 20, stk. 3, hvorefter en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må være utilbørlig eller aggressiv over for andre erhvervsdrivende. Forarbejderne nævner som eksempel, at en handelspraksis kan være utilbørlig på grund af dens særlige form eller fordi

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 355 -

...af uoriginale farvebånd, hvor straffelovens § 267 var påberåbt. Der skete frifindelse med den begrundelse, at de fremsatte udtalelser hverken i indholdet eller formen fandtes ærekrænkende, hvorved jo implicit må ligge anerkendelsen af, at straffelovens § 267 kan tænkes anvendelig på sådanne sager, hvilket så altså også er antaget i senere praksis.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forholdet til ytringsfriheden og retten til at fremsætte kritiske bemærkninger, se Caroline Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 415. I det hele fremgår det af bemærkningerne til 2017-markedsføringslovens § 20, at en handelspraksis »som hidtil« kan være utilbørlig pga. form og indhold. Med disse ord er der lagt op til en fortsættelse af den hidtidige praksis.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 356 -

...Novos side. Jf. også U 2021.5348 S om VVS eksperten. I U 2021.1142 S var det i strid med god skik efter markedsføringslovens § 3 at omtale en konkurrents udsagn om garanti som »fup« og »julenumre«. Se også Borcher & Bøggild, p. 94 ff. og 236 ff., Caroline Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 406 ff., og Palle Bo Madsen: Markedsret del 2, p. 106 ff.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 358 -

...forhold, der er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd, og forholdet skal derfor bedømmes efter generalklausulen i markedsføringslovens § 3. Generalklausulen anvendes i øvrigt også i vidt omfang i misrekommanderingssager, jf. hertil omtalen hos Borcher & Bøggild, p. 94 ff., og Caroline Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 408.

Læs på Jurabibliotek


Snyltende reklame

...NIR 81/421, om reklameudsagnet »Mazda 929 Legato, Familjens Nya Rolls«. Dette udsagn var en krænkelse af Rolls Royce, og reklamematerialet skulle følgelig tilintetgøres, ligesom der skulle betales en erstatning på 50.000 sv.kr. Indgår snylteriet i en sammenlignende reklame, er bestemmelsen i markedsføringslovens § 21, stk. 2, nr. 7, tillige relevant.

Læs på Jurabibliotek



Upassende og retsstridig reklame i øvrigt

- Side 360 -

...denne gruppe finder man bl.a. den diskriminerende reklame, dvs. reklame, der diskriminerer på grundlag af etnicitet, køn, alder, handicap osv. Dette anses i dansk ret for stridende mod almene samfundsinteresser, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1, og §§ 7 og 9 i bkg. 1155/2020 om reklame i radio og tv (hvis bestemmelse hidrører fra AVMS-direktivet).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 362 -

...fastsætte den kommercielle værdi af de anvendte billeder og give en kompensation herfor i form af erstatning. Dommene om freds- og ærekrænkelser afgøres som nævnt efter de strafferetlige bestemmelser i straffelovens §§ 264 a og d, og såfremt de krænkede gives en form for kompensation, sker det som godtgørelse for tort efter erstatningsansvarsloven.

Læs på Jurabibliotek