- Side 384 -
I markedsføringslovens § 3, stk. 1, fastslås det, at de virksomheder, som omfattes af loven, jf. afsnit 2.1, skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Be-
(...)
- Side 386 -
som på, at der forskellige steder i speciallovgivningen er fikseret »god skik«-normer af principielt samme karakter som markedsføringslovens § 3, stk. 1, se som det seneste eksempel § 2 i lov nr. 419 af 9. maj 2006 om juridisk rådgivning og den hertil hørende bekendtgørelse nr. 684 af 22. juni 2006 om god skik for juridisk rådgivning.
(...)
- Side 387 -
...i forbindelse med reklamemæssige afbildninger af voldshandlinger og seksuelle situationer. Det ligger videre i direkte forlængelse af synspunkterne, at reklame og anden markedsføring for produkter, hvis salg er forbudt, er ulovlig, og at der på tilsvarende måde kan skrides ind over for markedsføringen af produkter, som er farlige eller underlødige.
(...)
- Side 388 -
Mellem formuerettens generalklausul (aftalelovens § 36, jf. ovenfor i kapitel 7) og markedsføringslovens § 3, stk. 1, er der et vist overlapningsområde i forbindelse med erhvervsdrivendes anvendelse af uacceptable aftalevilkår, især i standardaftaler.
- Side 392 -
...relative betydning f disse parametre i forhold til andre parametre, og i § 6 b, at en erhvervsdrivende, der giver adgang til brugeranmeldelser af produkter, på en klar og forståelig måde skal oplyse, hvorvidt og i givet fald hvordan han sikrer, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, der faktisk har anvendt eller købt produkterne.