Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Dansk erhvervsret (20. udg.)
Forfattere: Peter Arnt Nielsen og Lars Lindencrone Petersen
Udgivelsesdato: 04. jul 2025
DJØF Forlag

Indledning

- Side 336 -

...yder de egentlige varemærker. Et tredje vigtigt eksempel på samspillet mellem de to retsområder fremgår af lov om forretningshemmeligheder § 4 om beskyttelse af erhvervshemmeligheder. Disse er ofte knyttet til udnyttelsen af immaterialrettigheder, f.eks. patenter, men vil – især som såkaldt »knowhow« – ikke være omfattet af det immaterialretlige værn.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om domænenavne

- Side 375 -

– Såkaldt »domænenavnspirateri« er blevet imødegået ved anvendelse af markedsføringslovens § 3 og almindelige retsgrundsætninger. Ved en fremgangsmåde som den nævnte registrerer »piraten« f.eks. et eller flere velkendte kendetegn, eksempelvis varemærker, som domænenavne med det

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 376 -

...artsbetegnelser. Også i relation til domænenavnene er sådanne betegnelser principielt frie, således at en domænenavnsregistrering, der angår en artsbetegnelse – fra nævnspraksis f.eks. ordet »netboghandel« – ikke giver brugeren særlig adkomst til denne. Andres anvendelse af betegnelsen skal imidlertid ske med respekt af markedsføringslovens §§ 3 og 22.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 377 -

...indeholder en subjektiv vurdering af et produkts værdi, i almindelighed ikke kan anses for ærekrænkende.– Anvendelse af andres varemærker som søgeord eller lignende, således at internetbrugere derved føres hen til egen hjemmeside (såkaldt »metatagging«), vil i almindelighed blive fundet stridende mod såvel varemærkelovens § 4 som markedsføringslovens § 3.

Læs på Jurabibliotek