Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Kontraktfrihed og konkurrencebegrænsning

- Side 316 -

...konkurrenceadfærd mellem parterne. Det kan efter omstændighederne ske ved, at der indfortolkes en særlig loyalitetspligt som en biforpligtelse i kontrakten, således at en misligholdelse heraf afføder kontraktretlige misligholdelsesbeføjelser, eller det kan ske gennem en skærpelse af det markedsføringsretlige loyalitetskrav baseret på MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Jobklausuler

- Side 320 -

...næsten logisk heraf, at det heller ikke i sig selv kan anses for illoyalt og i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, at en virksomhed overtager en anden virksomheds medarbejdere ved at tilbyde dem ansættelse (typisk på bedre vilkår). Dette gælder, uanset hvem der tager initiativet hertil, og uanset om virksomhederne som følge af et

Læs på Jurabibliotek



Hemmeligholdelsesklausuler m.v.

- Side 340 -

...kontraktens ophør, og forholdet fandtes tillige omfattet af markedsføringslovens generalklausul (nu MFL § 3, stk. 1). Denne klausul har til formål at sikre licensgiveren mod licenstagerens manglende interesse i licensen (og royaltybetalingen), så snart han har fået indsigt i og en gang for alle er blevet i stand til at udnytte den pågældende knowhow.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...klausulen efter omstændighederne kunne forebygge tvivl om beskyttelsen af en bredere knowhow om produktions- og markedsforhold m.v., der måske er så almindeligt kendt og benyttet, at der vanskeligt kan tales om egentlige hemmeligheder, men som der dog kan være en praktisk-økonomisk interesse til at forbeholde sig et mere konkret og detaljeret kendskab til.

Læs på Jurabibliotek



Lovgivningen – og den omfattede personkreds

- Side 344 -

...en manglende ansættelses- eller konkurrenceklausul eller en manglende eneretsbeskyttelse af hemmeligheden, hvor dette ville have været muligt, kan begrunde en snævrere legal beskyttelse end hjemlet i lov om forretningshemmeligheder eller i markedsføringsloven – hvilket både gælder i civilretlig og i strafferetlig henseende. Sml. herved U 1980.717 H.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 345 -

...adgang. Også tyveri- og hæleribestemmelserne i strfl. §§ 276 og 290 kan efter omstændighederne tænkes anvendt. Se U 1989.672 H, U 1996.979 Ø og U 1997.65 Ø. Civilretligt kan også generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, og dansk rets almindelige erstatningsregler her bringes i anvendelse. Den civilretlige udløber af U 1997.65 Ø kan ses i U 1997.1069 H.

Læs på Jurabibliotek



Hemmeligheder og betroet viden

- Side 348 -

...hemmeligholdelse, hvorfor de var beskyttet, jf. de tre betingelser i LFH § 2, nr. 1. En konkurrent gjorde uretmæssigt brug af de hemmeligholdte forretningshemmeligheder i sin produktion og havde herved tillige handlet i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3. Den krænkede virksomhed blev tilkendt vederlag og erstatning, sml. nedenfor pkt. 4.4.5.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 351 -

...opstille et minimumsværn. En loyalitetsbegrundet beskyttelse af fortrolig information kan også indlæses i MFL § 3, stk. 1, og undertiden vil man finde den formelle hjemmel her, jf. U 1979.588 SH (dagældende § 1). Indledende forhandlinger kan dog ikke i sig selv begrunde indskrænkninger i parternes almindelige konkurrencefrihed, sml. nedenfor pkt. 5.2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 352 -

...samarbejde, heller ikke krænke loyalitetspligten efter generalklausulen i MFL § 3; men det kan dog være tilfældet, navnlig hvis netop arbejds- eller samarbejdsrelationen har været befordrende for opnåelse af en større indsigt i en anden virksomheds interne forhold, og/eller indsamling af informationer om sådanne forhold må karakteriseres som illoyal adfærd.

Læs på Jurabibliotek



Lovlige og ulovlige handlinger

- Side 355 -

...formulering af den relevante retlige standard. Der er dog i alle tre tilfælde tale om elastikbestemmelser, som i praksis alle vil kunne strækkes til samme længde. (Riis og Schovsbo: Lov om forretningshemmeligheder, 2019, p. 136 med note 5, ser en modsætning mellem det dér anførte og det her af mig anførte. En sådan modsætning kan jeg ikke få øje på).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 357 -

...anden virksomhed. Spørgsmålet var, om medarbejderens kontakt til en af sin tidligere arbejdsgivers kunder havde karakter af misbrug af en særlig kommerciel viden i strid med lov om forretningshemmeligheder (og/eller MFL § 3), hvilket ikke fandtes at være tilfældet. Sagen blev imidlertid ikke rejst mod medarbejderen, men alene mod den nye arbejdsgiver.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...meningen. I hvert fald nåede Sø- og Handelsretten i sin dom af 16.4.2021 (BS-9491/2019) – med samme retsformand – frem til, at der her (ad påstand 1.1 i sagen) var handlet i strid med LFH § 4, uden at dette tillige indebar en overtrædelse af markedsføringsloven. Sidstnævnte dom blev stadfæstet af Vestre Landsret ved dom af 11.4.2022 (BS-16974/2021).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...for illoyal konkurrence, som traditionelt har været behandlet i markedsføringsloven, inden denne problematik blev udskilt til behandling i en særlig lov herom. I dag vil normen god markedsføringsskik i MFL § 3, stk. 1, nok sjældent på dette felt kunne bidrage med noget i tillæg til den udførlige specialregulering i lov om forretningshemmeligheder.

Læs på Jurabibliotek



Kontraktrelationens betydning

- Side 374 -

men som også kan føre til, at det almindelige krav om god markedsføringsskik (eller loyal konkurrence) i henhold til generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, skærpes inter partes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...indtryk af almindelig forretningsskik og handelsbrug. Hvor loyalitetskravet udspringer af et samarbejds- og ansættelsesforhold er der tale om, at det kontraktbaserede loyalitetskrav, som indbygges i MFL § 3, stk. 1, kan supplere hemmelighedsbeskyttelsen efter lov om forretningshemmeligheder og yderligere betrygge informationsudvekslingen mellem parterne.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...form) begynder at drive eller eje virksomhed og dermed kan anses for erhvervsdrivende. I U 2015.837 V fandtes fire tidligere ansatte reelt alle at stå bag etablering af en konkurrerende virksomhed, og efter etableringen blev alle fire anset for erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, selv om kun de tre formelt ejede anparter i selskabet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 375 -

...(tidligere § 1), både hvor de etablerer egen virksomhed, og efter omstændighederne hvor de (uden ejerstatus) indtager en topstilling i det nye firma, som f.eks. bestyrelsesmedlem.7979. Jf. Jeppe Høyer Jørgensen i U 2010 B, 341 ff., samme: Ansattes konkurrencehandlinger, p. 139 ff. og 145 f., samt Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 200 f.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...om, at den nye arbejdsgiver krænker MFL § 3, stk. 1, ved at udnytte den ansattes tilsidesættelse af sin ansættelsesretlige troskabs- og loyalitetsforpligtelser over for den første arbejdsgiver, og i det omfang den ansatte bistår hermed, kan der efter omstændighederne også blive tale om den ansattes medvirken til den nye arbejdsgivers retskrænkelse.

Læs på Jurabibliotek



Forhandlingssituationen – informationsudveksling

- Side 376 -

...svarende til dem, som vi nu finder i lov om forretningshemmeligheder og MFL § 3, stk. 1, og det er uklart, hvordan de oplysninger, som B angiveligt havde videregivet, blev kvalificeret juridisk. Resultatet ville dog under alle omstændigheder kunne begrundes i MFL § 3, stk. 1, uanset om oplysningerne ikke måtte blive opfattet som forretningshemmeligheder.

Læs på Jurabibliotek



Bestående ansættelses- og samarbejdsforhold

- Side 379 -

...konkurrerende virksomhed og forsøge at tage såvel medarbejdere som kunder fra den gamle arbejdsgiver med over i sit nye firma.8282. Sø- og Handelsretten fandt med en noget pudsig formulering, at reglen om beskyttelse af erhvervshemmeligheder »til dels«(!) var overtrådt. Man skulle vel mene, at en lovbestemmelse enten er overtrådt eller ikke er overtrådt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 383 -

...af 28.8.2018 (V-43-17) vedrørte en sag, hvor en mangeårig forhandler under forhandleraftalens beståen begyndte at sælge egne konkurrerende varer med samme helhedsindtryk, i samme prisniveau, til samme kundegruppe og fra en mere fremtrædende plads i butikken. Dette fandtes »henset til det bestående samarbejdsforhold« at være illoyalt efter MFL § 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 384 -

...videresælge produkterne til anden side uden samtykke fra bestilleren. Da leverandøren alligevel solgte ud af en overskudsproduktion, fandtes dette at udgøre en krænkelse af MFL § 3 med erstatning efter MFL § 24, stk. 2, til følge. Historien melder ikke noget om, hvorfor erstatning ikke blev tilkendt direkte på grundlag af kontraktbruddet (misligholdelse).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 385 -

...fremstilling af produktet, hvorefter underleverandøren – da han så, at aftageren havde succes med produktet – selv begyndte at fremstille dette efter samme konstruktionsprincipper og med ganske tilsvarende specialværktøj. Dette fandtes stridende mod redelig forretningsskik (dagældende konkurrencelovs § 15, nu god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...understrege, at etiketten illoyalitet her er forbeholdt de tilfælde, hvor nogen påføres en anden og mere kvalificeret form for konkurrence end den, man som virksomhed må tåle fra hvem som helst, og i den forstand forekommer resultatet rigtigt. (Langer og Hesgaard: Konkurrence- og kundeklausuler, 6. udg., p. 53, finder derimod resultatet »lidt overraskende«).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 386 -

med illoyal overtrædelse af MFL § 3, stk. 1, og man krydser da alle grænser mellem immaterialretten, kontraktretten og markedsføringsretten.8787. Jf. Koktvedgaard: Immaterialretspositioner, p. 282 ff., samt Schovsbo m.fl.: Immaterialret, 6. udg., p. 654 ff.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...maskine, samtidig med at han over for omverdenen fremhævede denne maskines fordele frem for den første konstruktion. Ingeniøren ansås hermed erstatningspligtig over for maskinfabrikken, idet han fandtes at have handlet i strid med forudsætningerne for kontrakten såvel som med redelig forretningsskik (nu god markedsføringsskik, jf. MFL § 3, stk. 1).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 387 -

...dog også konkurrencemæssige betragtninger, som får særlig vægt netop pga. parternes aftale. Sagen har berøringsflader til de mange tilfælde, hvor man taler om efterligning, forvekslelighed og misbrug af andens goodwill, og det er formentlig utvivlsomt, at der tillige kan siges at foreligge en overtrædelse af markedsføringsloven (nu MFL § 3, stk. 1).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 388 -

underlagt en forpligtelse i form af et konkurrenceforbud, som efter omstændighederne vil kunne have sin pendant i en loyalitetsforpligtelse inter partes efter MFL § 3, stk. 1.8888. Jf. Koktvedgaard: Immaterialretspositioner, p. 278 ff., samt Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 134 f.

Læs på Jurabibliotek



Efter kontraktforholdets ophør – loyalitetspligtens udstrækning

- Side 389 -

...forretningsmæssige samarbejde slutter (selv om der findes undtagelser herfra, således som kommissionslovens § 48 er et lovfæstet eksempel på), men markedsføringslovens almindelige loyalitetsforpligtelse (efter MFL § 3, stk. 1) vil fortsat bestå og vil i visse tilfælde kunne skærpes som følge af det tidligere samarbejds- og tillidsforhold mellem parterne.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 390 -

...mellem parterne efter samarbejdets ophør, men under iagttagelse af god markedsføringsskik. I dette tilfælde fandtes den ene part at have handlet i strid med god markedsføringsskik, jf. MFL § 3, stk. 1, ved på illoyal vis at have misbrugt sin position i det tidligere samarbejde til at tilegne sig den andens kunder og sælge sine egne ydelser til dem.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 391 -

...kopier af sin tidligere arbejdsgivers produkter til en af dennes store kunder, og som samtidig (gedulgt) fik disse leveret fra den tidligere arbejdsgivers leverandør, hvilket »alene var muliggjort af den kontakt og det samarbejde«, som var opbygget under direktørens tidligere ansættelse. Der fandtes herved at være handlet illoyalt i strid med MFL § 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tilslutning hos Højesterets flertal. Treos-fabrikanten dømtes for utilbørlig efterligning i henhold til generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1), hvorved der bl.a. lagdes vægt på, at tre af Treos-fabrikantens medarbejdere tidligere havde været ansat hos Reska, og at Treos-reolen var fremstillet hovedsageligt på grundlag af en af disses erfaringer derfra.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 392 -

...op ad budcentralens, fandtes at tage sigte på at tilegne sig nogle af budcentralens kunder, og en sådan optræden umiddelbart efter fratrædelsen ansås for at være i strid med de regler, som nu svarer til MFL § 3, stk. 1, og § 20. Præmisserne kan kun læses på den måde, at de tidligere ansættelses- og kontraktforhold blev tillagt væsentlig betydning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 393 -

...blev refereret til designeren som person i forbindelse med omtale af opnåede priser og udmærkelser, forelå der ingen risiko for virksomhedsforveksling eller krænkelse i øvrigt af MFL §§ 3, 5, 20 eller 22.9494. Sagen er en hovedsag til den tidligere forbudssag BS-49398/2021. Dommen blev anket til Vestre Landsret, men afsluttet ved landsretten uden dom.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 394 -

...det pågældende erhvervsområde som til den tidligere arbejdsgivers konkrete markedsføringsstrategier (planer, priser, rabatter, lager, kunder m.v.). Dette kendskab fandtes ikke at rumme erhvervshemmeligheder, men udnyttelsen af dette kendskab i en ny, konkurrerende virksomhed ansås for at være i strid med god markedsføringsskik (nu MFL § 3, stk. 1).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 395 -

...konkurrent således ikke at være i strid med markedsføringsloven, selv om de fem personer havde udgjort næsten hele salgsafdelingen hos den første arbejdsgiver. Der forelå ikke her særlige omstændigheder, såsom anvendelse af særlig knowhow eller specialviden om kundeforhold, der kunne føre til at anse de ansattes jobskifte for illoyalt/-uretmæssigt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 396 -

...at efterligneren »havde et indgående kendskab hertil fra det 9-årige samarbejde«. Dette kan læses som en betoning af loyalitetspligten mellem tidligere samarbejdspartnere eller som en henvisning til det krav om kvalificeret ond tro, som generelt opstilles i efterligningssager, jf. ovenfor i kapitel 3, pkt. 7.2.3. De to ting er ikke uden forbindelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...SH havde en licenstager fået overladt retten til at anvende en bestemt emballage (en særligt udformet flaske) til distribution af bestemte produkter. Ved efter kontraktens ophør at have fortsat markedsføringen af de samme produkter i egne lignende flasker fandtes den tidligere licenstager ligeledes at have handlet i strid med god markedsføringsskik.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 397 -

...(BS-13836/2020) havde en eneforhandler udviklet en brugermanual til leverandørens kran, og da leverandøren efter eneforhandleraftalens ophør udleverede manualen til sine nye forhandlere med henblik på disses brug af den i uredigeret tilstand, fandtes MFL § 3, stk. 1, om god markedsføringsskik derved overtrådt. (Manualen var ikke ophavsretsbeskyttet).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...havde tilstrækkeligt særpræg til at være beskyttet mod efterligning i medfør af MFL § 3, stk. 1. Det helt grundlæggende krav om kommercielt særpræg, som opstilles for overhovedet at kunne opnå beskyttelse mod produktefterligning efter generalklausulen, ændrer en tidligere kontraktrelation mellem parterne altså ifølge denne dom fra Højesteret ikke ved.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 398 -

...1, og § 20), at den anden part efter samarbejdets ophør lod det fremstå, som om der stadig var en forbindelse mellem parterne. I et tilfælde som dette, der handlede om uberettiget at snylte på en andens renommé og om at vildlede kunderne, ville vurderingen dog næppe have været anderledes, dersom der aldrig havde været en forbindelse mellem parterne.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 399 -

...Sml. SHT 1962.35, hvor en forhandlers slaviske efterligning af sin leverandørs produkt fandtes retmæssig i forhold til generalklausulen i den gamle konkurrencelovs § 15 (nu MFL § 3, stk. 1), da han var blevet bragt i »en tvangssituation« ved at have accepteret en stor ordre fra en aftager i tillid til et ikke opfyldt leveringstilsagn fra leverandøren.

Læs på Jurabibliotek