- Side 18 -
...tilføjelse vedrørende markedsføring, der påvirker forbrugernes økonomiske interesser og dermed omfattes af handelspraksisdirektivet (og dettes krav om forvridning af den økonomiske adfærd). Forhold, der falder inden for handelspraksisdirektivet reguleres af MFL § 4, mens andre forhold, der falder uden for dette direktivs område, reguleres af MFL § 3.
(...)
- Side 19 -
...sjældent afgørelser, der som hjemmelsgrundlag henviser til en lang række af markedsføringslovens såvel B2C- som B2B-bestemmelser. Se eksempelvis Sø- og Handelsrettens kendelse af 1.3.2018 (A-46-17), hvor en urigtig og vildledende reklame fandtes at være i strid med MFL §§ 3, 4, 5, 6, 20 og 21! (svarende til den tidligere markedsføringslovs §§ 1, 3 og 5).
- Side 23 -
...finder anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 147 af 25.2.2020 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 2178 af 26.11.2021 om tredjepartsbetalinger m.v.
- Side 25 -
...mulighed for at lade en retlig bedømmelse afspejle den komplekse virkelighed, som mennesker i givne situationer lever og handler i. Denne karakteristik rammer naturligvis især generalklausulerne i MFL §§ 3 og 4, som udtrykker lovens grundlæggende princip i et krav om god skik, henholdsvis god markedsføringsskik og god erhvervsskik, jf. nedenfor pkt. 1.4.
(...)
- Side 28 -
...set falde tilbage på generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, men dette har muligvis ikke været lovgivers hensigt. Lovbemærkningerne ses ikke at forholde sig til denne situation, men udtaler flere steder helt generelt og med henvisning til MFL § 3, stk. 3, at § 3, stk. 1, (kun) finder anvendelse, hvor der ikke er en påvirkning af forbrugernes interesser.
(...)
...det betyder ikke, at denne lov kan bruges som hjemmel til løsning af ethvert samfundsproblem eller til beskyttelse af forbrugerne i enhver situation, som er uden relationer til produktion, omsætning eller markedskommunikation. Det overordnede sigte er at skabe et sundt og velfungerende marked og at regulere de erhvervsdrivendes adfærd på markedet.
(...)
- Side 29 -
...handelspraksisdirektivets art. 2, litra h. Reglen om »god markedsføringsskik« (for B2B-forhold og almene samfundsinteresser) er ikke udtryk for en gennemførelse af EU-regler og skal forstås som hidtil i dansk ret, hvorefter de i MFL § 3, stk. 1, opregnede hensyn til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser principielt skal inddrages sideordnet.
(...)
- Side 30 -
...igennem. Med den opdeling i regler om henholdsvis »Handelspraksis over for forbrugerne« (kap. 2) og »Forhold mellem erhvervsdrivende« (kap. 5), som er sket i den gældende markedsføringslov (og som afspejler opdelingen i direktivgrundlaget), er der i så henseende givet klare signaler om, hvilke hensyn disse regler primært er båret af. Lovens regler om
- Side 32 -
...forbrugernes økonomiske interesser (jf. nedenfor pkt. 1.4.2 og pkt. 1.5.2 ved note 40), skal generalklausulen i § 3 anvendes ved siden af generalklausulen i § 4 (og resten af lovens kap. 2), jf. MFL § 3, stk. 3. Valget mellem den (eller de) generalklausul(er), som i situationen skal anvendes, kan nogle gange vise sig at være lidt af en udfordring.
(...)
...over for en aftalepraksis i strid med rentelovens præceptive regler, hvilket samtidig indebærer en overtrædelse af markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden havde oprindeligt i sit påstandsdokument henført forholdet under MFL § 4, men ændrede det under hovedforhandlingen til et spørgsmål om MFL § 3, hvilket Sø- og Handelsretten derpå domfældte for.
(...)
- Side 33 -
...umiddelbart strafsanktionerede,2424. Generalklausulernes formulering antages ikke at konstituere et tilstrækkeligt klart strafgrundlag, jf. princippet i strfl. § 1, hvorefter straf kræver klar lovhjemmel. men håndhæves navnlig gennem forhandling, forbud og – især mellem erhvervsdrivende indbyrdes – erstatning/vederlag, jf. nærmere nedenfor i afsnit 9.
- Side 37 -
...angår urimelig handelspraksis, der kan skade forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, der er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område. Sådanne forhold omfattes i stedet af bl.a. generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.
(...)
...interesser påvirkes, hvilket vil kunne få betydning for, om en given sag konkret skal vurderes efter MFL § 3 eller § 4 (og de respektive specialbestemmelser knyttet hertil), jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 3, stk. 1, med henvisning til sag C-304/08: Plus Warenhandelsgesellschaft (EU:C:2010:12) og sag C-540/08: Mediaprint (EU:C:2010:660).
(...)
- Side 38 -
...Markedsføringsloven, 3. udg., p. 39 f. Udnyttes f.eks. en frygt eller usikkerhed hos forbrugeren på den måde, at der fremsættes faktuelt ukorrekte påstande om, at forbrugerens egen eller dennes families personlige sikkerhed er truet, hvis forbrugeren ikke køber en bestemt vare, vil dette forhold være omfattet af direktivet, jf. sortlistens nr. 12.
(...)
- Side 39 -
...med hjemmel i MFL § 3, stk. 1, kan føres offentligt tilsyn med overholdelse af den civilretlige forbrugerbeskyttelseslovgivning, f.eks. offentlig kontrol med urimelige aftalevilkår, der ikke lever op til »god skik«-kravet (se herom nedenfor pkt. 5.4).3131. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 3, stk. 1 (sml. FT 2006-07, Tillæg A, p. 18 v.sp.).
- Side 57 -
...der kan ses som det bedre erhvervslivs selvregulering og vil kunne være en inspiration ved fortolkning/udfyldning af generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, fremhæver i art. 1 udtrykkeligt kravet om social og faglig ansvarsfølelse (»a due sense of social, environmental and professional responsibility«) som et af grundprincipperne (»basic principles«).
(...)
...Dette ændrer dog ikke ved, at omsætningen på markedet nu engang foregår i et regi, hvor erhvervslivets interne konkurrencekamp virker i et tæt samspil med forbrugerne som aftagere, hvilket fordrer hensyntagen til både erhvervs- og forbrugerinteresser (samt almene samfundsinteresser), således som det også fortsat kommer til udtryk i MFL § 3, stk. 1.
- Side 58 -
...generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, er traditionelt blevet opfattet som hele markedsføringsrettens hovedbestemmelse. På forbrugerområdet (B2C) gælder dog som nævnt nu en anden generalklausul i MFL § 4 med krav til de erhvervsdrivende om at udvise »god erhvervsskik« svarende til forbuddet mod »urimelig handelspraksis« i handelspraksisdirektivets art. 5.
(...)
- Side 60 -
...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).
...ligesom vildledningsreglerne i §§ 5-6 er betinget af kommerciel effekt (væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd), jf. § 8, medens den sidste ikke er. MFL § 20, stk. 3, arbejder her sammen med generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, der generelt finder anvendelse mellem to erhvervsdrivende, også hvor andre interesser end de rent økonomiske er i spil.
(...)
- Side 64 -
...m.v. til i væsentlig grad at fordreje disse personers adfærd på en skadelig måde, jf. direktivets art. 5, stk. 1, litra b, samt betragtning 29. En særlig uddannelse eller faglig indsigt hos målgruppen, som især kan foreligge ved markedsføring over for bestemte professioner eller professionelle parter i øvrigt, vil omvendt kunne trække den anden vej.
- Side 75 -
...blev oplyst om, at bidragssatsen ifølge lånekontrakterne kunne hæves (og flere gange blev hævet) i lånets løbetid. Bidraget måtte betragtes som en del af prisen på lånet, og oplysningen om uændret ydelse i hele løbetiden var derfor urigtig, mangelfuld og vildledende på en måde, som var egnet til at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet.
- Side 77 -
...dette tilfælde ikke dokumentere i overensstemmelse med MFL § 13, og udsagnet ansås derfor for »vildledende og egnet til på utilbørlig vis at påvirke [kundernes] adfærd til skade for øvrige udbydere af lignende administrationssystemer«, hvilket subsumeredes under MFL §§ 3, stk. 1, og 20, stk. 1. Forholdet kunne tillige have været henført under MFL § 5.
(...)
- Side 78 -
...reklamering og dermed i princippet tillige en overtrædelse af markedsføringsloven, jf. f.eks. U 2021.1305 SH, hvor en lægemiddelreklame i strid med lægemiddellovens reklameringsregel indebar en overtrædelse af MFL § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, samt §§ 5 og 6. (Endvidere var reklameringen i strid med MFL § 20, stk. 1 og 3, og § 21, stk. 2, nr. 2 og 5).
(...)
- Side 79 -
...ringere produkt. Dette fandtes at være i strid med MFL § 3 og tillige vildledende efter § 20. Andre positive udsagn fandtes tilsvarende upræcise, udokumenterede, illoyale og vildledende i strid med §§ 3 og 20 – ligesom nogle yderligere indebar en overtrædelse af MFL § 21, da de angik en direkte sammenligning med MPLC, sml. herom nedenfor pkt. 7.3.
(...)
- Side 81 -
...herunder såvel dets oprindelse som dets egenskaber. Se U 1998.445 H om annoncering med »Sauer 90« jagtrifler, uagtet at alene låsen var produceret af Sauer, og U 2002.857 SH om en meget dominerende angivelse på et pladeomslag af kunstnernavne, som forbindes med de indspillede musikstykker, men som ikke havde medvirket ved de pågældende indspilninger.
(...)
...SH, hvor et firma på sin hjemmeside gengav nogle designs, som en af virksomhedens ansatte havde designet under sin tidligere ansættelse i et andet firma (der havde rettighederne til de pågældende designs), hvilket var vildledende og gav anledning til forveksling mellem virksomhederne, jf. MFL §§ 3, 5 og 20 (se om dommen nedenfor kapitel 4, pkt. 5.4).
(...)
...ikke at fortælle, at der hovedsageligt var tale om udgåede varer af det pågældende mærke. I Sø- og Handelsrettens dom af 3.6.2024 (BS-32198/2023) markedsførte en virksomhed sig som forhandler af et andet firmas produkter, selv om der ikke var indgået nogen forhandleraftale, hvorved MFL §§ 3, 5, 20, 21 og 22 var overtrådt. [Anket til Østre Landsret].
(...)
- Side 82 -
...tillige forekomme, at en erhvervsdrivende i sin markedsføring påpeger, at bestemte andre (konkurrerende) virksomheder ikke har autorisation, hvilket vil være både vildledende og misrekommanderende, hvis autorisation ikke kræves, jf. U 2021.5348 SH, som domfælder efter MFL §§ 3 og 20 (og hvor forholdet også kunne have været subsumeret under MFL § 21).
(...)
Se også U 2022.5090 SH om produkter solgt som »Patented«, selv om de ikke var beskyttet af hverken patent eller brugsmodel. Betegnelsen »Patented« antoges at kunne medføre, at disse produkter ville blive foretrukket for andre, og da produkterne primært blev solgt B2B på det professionelle marked, var der tale om en overtrædelse af MFL §§ 3 og 20.
- Side 84 -
I B2B-forhold kan der blive tale om at anvende MFL §§ 3 og 20, jf. f.eks. Sø- og Handelsrettens dom af 11.11.2019 (BS-44586/2018) vedrørende udokumenterede miljøudsagn om bionedbrydelighed og komposterbarhed af papirpotter, som hovedsageligt blev solgt til gartnerier.
(...)
- Side 85 -
...og/eller god erhvervsskik og ikke kan anses for vildledende, jf. MFL §§ 3, 4, 5, 6, 8, 13 og 20.7070. Se også Stenderup Jensen i ET 2016, p. 89 ff., Heide-Jørgensen i Festskrift til Palle Bo Madsen, 2021, p. 521 ff., samme i Festskrift til Linda Nielsen, 2022, p. 183 ff., samt Nielsen, Mouyal og Pristed: Bæredygtighedsret, 2. udg. 2024, p. 337 ff.
- Side 104 -
...dansk retspraksis foreligger flere domme, hvor brugen af tredjemands forretningskendetegn som søgeord subsumeres under generalklausulen i MFL § 3 (tidligere § 1) og/eller kendetegnsbeskyttelsen i MFL § 22 (tidligere § 18), jf. U 2011.634 SH og U 2013.242 SH samt Sø- og Handelsrettens dom af 7.3.2013 (V-105-11) og af 26.3.2015 (V-71-14 og A-40-14).
- Side 112 -
...handelspraksis over for andre erhvervsdrivende (§ 20, stk. 3) eller om en utilbørlighed, der truer forbrugernes økonomiske interesser (§ 7, jf. § 8), kan der blive tale om at anvende generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, til beskyttelse af almindelige samfundsinteresser (herunder markedsaktørerne qua borgere i samfundet) mod utilbørligheder i markedsføringen.
- Side 113 -
En handelspraksis m.v., som ikke er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd, men dog er aggressiv eller utilbørlig over for forbrugeren, vil skulle bedømmes efter generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, som også beskytter ikke-økonomiske interesser.
(...)
- Side 115 -
...personer, der har vist interesse for online poker eller anden form for hasardspil (»direct marketing«, inkl. »targeted advertising«), må anses for en overtrædelse af god markedsføringsskik, jf. MFL § 3, stk. 1, men hertil føjer sig nu også de særlige regler for kviklån og andre forbrugslån i MFL §§ 11 a og 11 b som indført i 2020 (sml. nedenfor pkt. 5.3).
(...)
- Side 118 -
...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).
- Side 120 -
...er betinget af en kommerciel effekt af den aggressive eller utilbørlige handelspraksis, og ligeledes kan suppleres af MFL § 3, stk. 1. En utilbørlig eller chikanøs adfærd mellem erhvervsdrivende indbyrdes kan ikke mindst bestå i, at en erhvervsdrivende omtaler en anden erhvervsdrivende (typisk en konkurrent) på nedsættende eller anden skadelig måde.
(...)
- Side 121 -
...kunderne herom på trods af, at der rent faktisk forelå en typegodkendelse, hvorfor politianmeldelsen og meddelelsen herom til kunderne var utilbørlig over for konkurrenten. Se også Sø- og Handelsrettens dom af 28.5.2021 (BS-34722/2020) om overtrædelse af MFL § 3, stk. 1, og § 20, stk. 3, ved ubeføjet omtale af en anden virksomhed som »bedragerne«.
(...)
- Side 122 -
...uklare, var det utilbørligt og i strid med god markedsføringsskik, jf. MFL § 3, at en konkurrent omtalte dette som »fup« og »julenumre« og gav udtryk for, at garantigiveren »fiflede« med garantien. Ved Østre Landsrets ankedom af 13.4.2022 (BS-50274/2020) fandtes begge virksomheder i denne sag at have overtrådt markedsføringsloven i omtalen af hinanden.
(...)
...Østre Landsrets kendelse af 16.2.2024 (BS-1136/2024), hvor nogle YouTube-videoer gav et vildledende indtryk af, at en konkurrent solgte farlige isoleringsprodukter i strid med en tidligere dom fra Højesteret, hvorved de krænkede MFL §§ 3, 5 og 20. Se som opfølgning på samme forhold tillige Sø- og Handelsrettens kendelse af 8.5.2024 (BS-63297/2023).
(...)
...eller andre uautoriserede virksomheder at gøre«. VVS-Eksperten A/S drev virksomhed med salg af VVS-artikler, hvilket ikke generelt kræver autorisation, og selv om enkelte serviceydelser kan kræve autorisation, fandtes dette ikke at berettige til det anvendte brede og misrekommanderende udsagn, hvorfor det udgjorde en overtrædelse af MFL §§ 3 og 20.
(...)
...var såvel MFL §§ 20, stk. 1 og 3, som § 21, stk. 2, nr. 2 og 5, overtrådt. Se lidt i samme retning Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2019 (BS-28832/2019) vedrørende et udokumenteret markedsføringsbudskab om, at der var betydelige sikkerhedsrisici forbundet med konkurrentens måde at levere en bestemt ydelse på, hvilket krænkede MFL §§ 3, 5, 20 og 21.
(...)
I Sø- og Handelsrettens kendelse af 8.3.2022 (BS-35339/2021) fandtes »et voldsomt sprogbrug« – af typen »tjener millioner ved at udnytte menneskers usikkerhed og sælge dem drømme (der bliver til mareridt)« – at måtte anses for misrekommanderende og i strid med MFL § 3 såvel som § 20, stk. 3.
(...)
...respektere immaterielle rettigheder, fandtes grove udsagn af typen »he as a common thief still sells the infringing goods« og »Congratulations on raising the pirate flag!«, som var sendt i to e-mails til konkurrentens distributør/kunde, at være i strid med MFL § 3 samt § 20, stk. 1 og 3, uanset om der måtte være tale om immaterialretskrænkelser som hævdet.
(...)
...technology, product and service«, selv om rettighederne var overdraget til et andet firma. Dette var i strid med MFL § 3, § 20 og § 22. Den uspecificerede henvisning til § 20 må her forstås som refererende til vildledning efter § 20, stk. 1, men forholdet kunne givetvis også have været subsumeret under § 20, stk. 3, som aggressivt eller utilbørligt.
(...)
- Side 123 -
...påståede skatteunddragelse, bedrageri, ulovlige konkurrencebegrænsning, korruption m.v. var i strid med MFL § 3 og § 20, stk. 3. I kæresagen – U 2025.2359 Ø – tog Østre Landsret derimod ikke stilling til sagens realiteter, idet betingelserne for et midlertidigt forbud af anden grund ikke ansås for opfyldt, jf. rpl. § 414, stk. 1, samt nedenfor pkt. 9.3.
(...)
- Side 124 -
...landsretten synes at bevæge sig faretruende langt ind i en vurdering af det sidste. Landsrettens dom blev med 3. instansbevilling indbragt for Højesteret, som i U 2023.3772 H kom frem til, at både tegningen og fotografiet var en del af det redaktionelle stof, og at markedsføringsloven ikke fandt anvendelse for pressens redaktionelle brug af materiale.
- Side 132 -
...rent faktisk udloddes som lovet, jf. sortlistens pkt. 19. Dersom forbrugere på nettet tilbydes deltagelse i en konkurrence på betingelse af, at de tagger deres venner, således at disse uopfordret modtager markedsføringsmateriale fra den pågældende erhvervsvirksomhed, vil dette i sig selv være en overtrædelse af MFL § 10, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 4.1.
- Side 138 -
...efter Forbrugerombudsmandens forhandling med relevante virksomheder og organisationer og er udstedt med hjemmel i MFL § 29, stk. 1 (dengang § 24, stk. 1), således at de i dag udtrykker Forbrugerombudsmandens opfattelse af, hvad der i henhold til MFL § 3, stk. 1, kan anses for god markedsføringsskik på markedet for omdeling af reklamer uden påført navn.
- Side 140 -
...økonomiske adfærd hos forbrugergrupper, der f.eks. pga. »alder« er særligt sårbare, og dels MFL § 11, stk. 1-3, der for handelspraksis rettet mod børn og unge forbyder visse utilbørlige virkemidler samt omtale af produkter »uegnede for børn og unge«.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.
(...)
...handelspraksisdirektivets §§ 5-9), jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2. Bestemmelsen vil f.eks. kunne bringes i anvendelse, hvis en virksomhed benytter børn til markedsføring på børnenes profiler på sociale medier, eller hvis forældre indgår aftaler med virksomheder om markedsføring på deres børns sociale profiler.
(...)
...der i stk. 3 blev tilføjet en særlig beskyttelse møntet på børn og unges brug af sociale medier. Reglerne i MFL §11 skal ifølge lovbemærkningerne supplere den generelle bestemmelse i MFL § 3, stk. 2, med konkrete forbud mod bestemte virkemidler, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 11, og FT 2021-22, L 13, Almindelige bemærkninger pkt. 2.7.2.
(...)
- Side 141 -
...helt uden for direktivets område. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder endvidere til beskyttelse af andre interesser end de økonomiske, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL §§ 4-9), jf. herved særligt MFL § 3, stk. 3.
(...)
...disse antages at have krav på ekstra beskyttelse i tilfælde, hvor de er et direkte mål for visse pågående virkemidler i markedsføringen. Dette gælder efter § 3, stk. 2, uanset at forbrugernes økonomiske interesser ikke påvirkes. Hertil kommer som nævnt MFL § 11’s konkrete forbud mod brug af visse virkemidler i en handelspraksis rettet mod børn og unge.
(...)
- Side 142 -
Det fremgår af MFL § 3, stk. 2, og må også indfortolkes i § 4, jf. § 8, stk. 2, og handelspraksisdirektivets art. 5, stk. 3, at virksomheder, der retter deres markedsføring mod børn og unge, ikke må udnytte disses »naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans«, som antages at gøre dem lettere at påvirke og nemmere at præge.
(...)
...mod børn f.eks. ikke indeholder seksuelle budskaber, som krænker børnenes blufærdighed og/eller bringer dem ind i et univers, de endnu ikke har forudsætninger for at orientere sig i.133133. Jf. således FT 2005-06, Tillæg A, p. 703. Betragtningen gentages ikke i bemærkningerne til 2017-loven, men må fortsat være valid i relation til MFL § 3, stk. 2.
(...)
- Side 143 -
...markedsføringsmetoder, som udnytter børn og unges loyalitet og godtroenhed, som det netop sker i forbindelse med vennehvervning, ligesom skjult vennehvervning tillige vil være i strid med MFL § 6, stk. 4 (dengang § 4). Se herved ministerens notat i bilag 11, som optrykt i FT 2005-06, Tillæg B, p. 241 f. Disse betragtninger står stadig til troende.
(...)
- Side 144 -
...særlig forsigtighed med brug af alkohol m.v. som virkemiddel i reklamer etc., hvis disse vises på offentlige steder, hvor der færdes børn, f.eks. i nærheden af skoler, fritidsklubber eller legepladser. Det samme gælder på sociale medier på internettet, hvor børn og unge færdes frit.136136. Jf. FT 2012-13, L 101, Almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
- Side 147 -
...i strid med hverken MFL § 3 eller § 4. Hvis en virksomhed imidlertid får en kendt person til at eksponere virksomhedens produkter offentligt, uden at den kommercielle hensigt oplyses – eksempelvis ved at få den pågældende til offentligt at optræde i noget bestemt mærkevaretøj – vil der kunne være tale om skjult reklame i strid med MFL § 6, stk. 4.
(...)
Selv om der ikke i markedsføringsloven findes regler, som specifikt sigter på at beskytte »retten til eget billede« i kommerciel eller anden sammenhæng, antages såvel generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, som almindelige retsgrundsætninger at kunne påberåbes til støtte for et generelt personlighedsværn over
(...)
- Side 149 -
...almindelige retsgrundsætninger og MFL § 3, stk. 1. Dommen blev stadfæstet af Østre Landsret i U 2024.4856 Ø, hvor landsretten tillige henviste til EMRK art. 8, stk. 1 (privatlivets fred). Ytringsfriheden (EMRK art. 10, stk. 1) kunne ikke føre til et andet resultat. Sportsudøverne fik tilkendt vederlag og erstatning som påstået, jf. nedenfor pkt. 9.4.
(...)
- Side 151 -
...EM-landsholdskamp. Reklamen skabte associationer til det danske fodboldlandshold, men refererede hverken direkte eller indirekte til landsholdet eller til enkelte spillere og var derfor heller ikke i samme kategori som f.eks. U 2003.686 SH (Martin Jørgensen), U 2006.2128 V (Ebbe Sand) eller U 2020.1411 H (Nadia Nadim). Reklamen var derfor ikke i strid med MFL § 3.
(...)
- Side 152 -
...med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, idet denne brug var »i klar modstrid med de hensyn og tanker, der var bag værket«, hvorved der blev snyltet på kunstnerens »gode navn og rygte« med risiko for udvanding af dennes »brand«. (Dom blev i første omgang anket til landsretten, men sagen blev senere forligt med et ukendt økonomisk resultat).
(...)
...med bl.a. den danske landsholdsspiller Nadia Nadim i rød-hvid fodbolddragt. Herved var der blevet skabt sådanne associationer til landsholdet, at DBU’s rettigheder var krænket, og reklamerne snyltede på landsholdets goodwill i strid med MFL § 3. Der var ikke oplysninger om et lidt tab, men der tilkendtes et rimeligt vederlag efter MFL § 24, stk. 3.
- Side 155 -
...handelspraksisdirektivet (EUT 2021 C 526/1, afsnit 1.2.4), vil brugen af urimelige aftalevilkår (efter direktiv 93/13/EØF) kunne »indikere«, at kravene i art. 5 til »erhvervsmæssig diligenspligt« (god erhvervsskik efter MFL § 4) ikke er opfyldt, men i øvrigt navnlig være tegn på vildledning efter art. 6 eller art. 7 (MFL § 5 og § 6). Samtidig vil reklamering med,
(...)
- Side 156 -
...vurdering af aftalevilkår efter MFL § 3, stk. 1, eller § 4 i sagens natur være generel og typiseret, herunder have særligt sigte på standardkontrakter. Hertil kommer, at forbud naturligvis kun er relevant over for vilkår, hvis anvendelse ikke er helt enkeltstående, og som den erhvervsdrivende (uden et forbud) kan forventes også at ville benytte fremover.
(...)
- Side 157 -
...kan indskrænke den anden parts frie valg eller på anden måde virke utilbørligt, kan dette i sig selv være i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, eller – hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet – en krænkelse af MFL §§ 4-8 (B2C) og/eller § 20, stk. 1 (B2B).
(...)
- Side 158 -
...vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 157.
(...)
- Side 159 -
...egne interesser, holdes muligheden åben for anvendelse af generalklausulen i MFL § 3, stk. 1. Ud over forbrugerne kan først og fremmest også mindre erhvervsdrivende her have behov for en beskyttelse såvel offentligretligt efter markedsføringsloven som civilretligt.146146. Sml. Palle Bo Madsen i Scandinavian Studies in Law 1984, p. 83 ff. og 90 ff.
(...)
...stk. 2 (dengang § 3), fordi fremgangsmåden ikke gav mulighed for værdivurdering og prissammenligning af ydelserne. Sagen handlede om det økonomiske opgør mellem aftalens parter i forbindelse med kontraktens ophævelse og viser dermed samtidig, hvordan en overtrædelse af markedsføringsloven kan få afsmittende civilretlige følger for et kontraktforhold.
(...)
- Side 160 -
...begrænset til tilfælde, hvor et aftalevilkår gennemsnitligt vil bevirke en skævhed i de enkelte parters rettigheder og pligter, men kan også finde anvendelse på vilkår, der ud fra et samfundsmæssigt hensyn er urimelige, fordi de modvirker gennemsigtighed på markedet eller usagligt påvirker købsbeslutninger.147147. Jf. FT 1993-94, Tillæg A, sp. 7265.
- Side 162 -
...emballagen. Dette indebar først og fremmest en overtrædelse af særlovgivningen på området, hvorefter de pågældende numre skal være påført varen for at give mulighed for at finde frem til og tilbagekalde produkter, som viser sig at være farlige (f.eks. allergifremkaldende), men det indebar samtidig en overtrædelse af generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1).
(...)
...sådanne oplysningskrav i den civilretlige lovgivning ikke overholdes i en erhvervsdrivendes markedsføring/handelspraksis, vil der normalt tillige foreligge en krænkelse af MFL § 3 om god markedsføringsskik eller § 4 om god erhvervsskik, og i forbrugerforhold vil der tillige kunne være tale om overtrædelse af MFL § 6. Se hertil f.eks. U 2000.679 SH.
(...)
...udbudt produkt (vare eller tjenesteydelse) i væsentlig grad er utjenlig eller ubrugelig til det angivne formål, kan også indebære en overtrædelse af markedsføringsloven, jf. U 1977.995 SH. Hvis et produkt er generelt uegnet for den målgruppe, som markedsføringen konkret er rettet mod, vil det også kunne anses for en overtrædelse af MFL §§ 3 eller 4.
- Side 180 -
...men ifølge retspraksis giver generalklausulen i § 3, stk. 1, her et vist værn. Dette rejser særlige spørgsmål, dels i forhold til den produktbeskyttelse, der tilbydes i immaterialretten, dels i forhold til det ønske om en fri og effektiv konkurrence, som kommer til udtryk i konkurrenceretten. Begge spørgsmål forfølges lige nedenfor under pkt. 7.2.
De erhvervsdrivendes markedsføringsretlige beskyttelse mod produktefterligninger skal som nævnt finde sin hjemmel i generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.
(...)
- Side 182 -
...teknisk løsning til rådighed for brugernes søgning. Stillingerne kunne ikke søges via Google for Jobs, men alene gennem den relevante jobportal (in casu Jobindex’ jobportal), hvorfor der hverken forelå konkurrence eller forvekslingsrisiko mellem parterne, og Google fandtes derfor ikke at have overtrådt MFL § 3 ved at snylte på Jobindex’ jobportal.
(...)
...af MFL § 3. Denne situation har forbindelse til uberettiget brug af hemmelig eller betroet viden såvel som til spørgsmålet om fratrådte medarbejderes eventuelle loyalitetspligt over for en tidligere arbejdsgiver, jf. nedenfor i kapitel 4, henholdsvis afsnit 4 og afsnit 5, uden at sådanne betragtninger dog eksplicit blev inddraget i den nævnte sag.
(...)
- Side 184 -
...sted behandles problematikken om produktefterligning som et spørgsmål om uretmæssig/illoyal tilegnelse af en andens indsats i strid med MFL § 3, stk. 1, men forvekslingsrisikoen indebærer samtidig en fare for vildledning såvel B2C som B2B, jf. MFL § 5, stk. 2, nr. 10, og § 20, stk. 1, og ikke sjældent henvises til alle de nævnte bestemmelser samtidig.
7.2.2.1. Den beskyttelse mod produktefterligning, der kan gives efter MFL § 3, stk. 1, har karakter af en fremtoningsbeskyttelse, dvs. beskyttelse mod uhjemlet brug af produktets ydre form og øvrige karakteristika.
(...)
- Side 185 -
...»en række formgivningskrav og funktionelle krav, blandt andet med hensyn til skjoldets dimensioner og antallet af ventilationshuller«, men hvor de benyttede »udtrykselementer« (knop, gummiring, farver m.v.) gav sutten sit eget udtryk, hvilket i lyset af en længere, uafbrudt markedsføring og en etableret markedsposition gav sutten kommercielt særpræg.
(...)
- Side 186 -
...udseende konkret alene har været betinget af deres tekniske, funktionelle karakter«, og fordi 2) »der ved konstruktionen ikke har været taget designmæssige eller æstetiske hensyn«. Ifølge retten gjorde det »ingen forskel for bedømmelsen af sagen …, at der inden for rammerne af den tekniske funktion kunne have været truffet andre valg ved udformningen«.
(...)
...afgørende for, om produktet har opnået en særlig markedsmæssig identitet i form af kommercielt særpræg. Det sidste er kriteriet for, om der opnås produktbeskyttelse efter MFL § 3, mens det første snarere knytter tråde til design- og ophavsretsbeskyttelsen, sml. nedenfor pkt. 7.2.7, og højst kan bidrage til vurderingen af et eventuelt kommercielt særpræg.
(...)
...efterligninger«. Når retten »herved« bl.a. lægger vægt på, at der ikke er dokumenteret »en egentlig markedsføringsindsats«, som kan siges at have bidraget til at give produktet »en særlig markedsmæssig identitet«, synes dette her at relatere sig til beskyttelsens udmåling, men ikke til betingelserne for at opnå efterligningsbeskyttelse (hvor det hører hjemme).
(...)
- Side 187 -
...Handelsrettens kendelser af 18.10.2021 (BS-9702/2021) og 9.5.2022 (BS-21463/2021), som lagde vægt på de designmæssige valg, der var truffet, samt på den »betydelige markedsposition«, som produktet over nogle år havde opnået, hvilket samlet set gav tilstrækkeligt særpræg til at nyde beskyttelse mod produktefterligninger i henhold til MFL § 3, stk. 1.
(...)
- Side 188 -
...[Anket til Vestre Landsret]. Tilsvarende fandt Sø- og Handelsretten ved dom af 8.7.2024 (BS-9681/2022), at et cykelstativ ved sit designvalg havde særpræg og kommerciel adskillelsesevne, hvilket i kombination med fremlagte salgstal fandtes at have skabt en markedsposition, der gav beskyttelse efter MFL § 3 mod efterligninger [Anket til Østre Landsret].
(...)
...kriterium for den markedsføringsretlige beskyttelse. Denne kendelser blev også kæret til Østre Landsret, som i U 2025.2087 Ø stadfæstede Sø- og Handelsrettens kendelse og herunder tilsluttede sig markedspositionens betydning for beskyttelsen efter MFL § 3. Se i forlængelse af denne sag også Sø- og Handelsrettens kendelse af 30.4.2025 (BS-59553/2024).
(...)
...beskyttelsesobjektet efter MFL § 3 ikke er produktet eller dets udtryk i sig selv, men derimod en beskyttelsesværdig markedsposition for produktet, vil det markedsmæssige særpræg i høj grad afhænge af den udfoldede markedsføringsindsats – idet en kommerciel identitet og adskillelsesevne dog som nævnt kan hjælpes på vej af en særlig designmæssig formgivning.
(...)
- Side 189 -
...Østre Landsrets utrykte dom af 22.10.2018 (sag B-1259-17) fandtes plastikboksen til højre beskyttet efter MFL § 3 mod den meget nærgående efterligning til venstre. Der lagdes vægt på, at den første boks havde været »på markedet i mere end 20 år«, havde opnået »en betydelig markedsposition« og besad »det fornødne æstetiske og designmæssige særpræg«.
(...)
- Side 193 -
blot at have til formål at identificere produkternes korrekte anvendelse (de matchende skruestørrelser) uden at have noget selvstændigt udseendemæssigt sigte, og produkterne kunne derfor ikke påberåbe sig nogen beskyttelse efter MFL § 3 (eller § 22).
(...)
...betingede«, og der tillige var skabt en udtryksmæssig differentiering, samt kendelse af 6.12.2021 (BS-31265/2020), hvor en række ligheder var »funktions- og materialebestemt«, og et karakteristisk lukkebeslag tillige var ændret, så det gav et andet udtryk. I ingen af disse sager var der tale om en så nærgående efterligning, at MFL § 3 var overtrådt.
(...)
- Side 196 -
...ligeledes med en font i versaler og efterfulgt af teksten »coffee liqueur« – fandtes at være udtryk for en »illoyal markedsforstyrrelse«, hvor Råstoff »ved at lede tankerne hen på Kahlua tilsigter at drage økonomisk fordel« af Kahluas markedsføringsindsats og indarbejdede kendskab hos forbrugerne. Der var herved sket en krænkelse af MFL § 3, stk. 1.
(...)
- Side 197 -
...annoncer fra en konkurrerende onlinemarkedsplads via såkaldt datacrawling og selv anvendt de pågældende annoncedata. Der var her tale om grov snyltning i den forstand, at hele virksomhedsmodellen hvilede på en udnyttelse af konkurrentens investering og betydelige markedsposition, hvilket var i strid med MFL § 3, stk. 1. Se i samme retning U 2016.3478 V.
- Side 198 -
...var udtryk for en efterligning af et konkurrerende produkt eller deraf følgende illoyal markedsfortrængning, selv om de valg vedrørende formsproget og udformningen af enkeltkomponenter, som var blevet truffet under den videre udvikling af firmaets produkt, i nogen grad var sammenfaldende med konkurrentens valg i dennes videreudvikling af sit produkt.
(...)
...produkt at have produceret en stort set slavisk efterligning i strid med MFL § 3. Se også Sø- og Handelsrettens dom af 28.11.2016 (V-73-15), hvor efterligneren havde været forhandler af det efterlignede produkt »og derved havde nøje kendskab« til det. Se i forlængelse af sidstnævnte dom tillige Sø- og Handelsrettens dom af 29.4.2021 (BS-4213/2018).
- Side 202 -
...sportsbeklædning«, hvorfor efterligningsbeskyttelsen efter MFL § 3, stk. 1, alene kunne udstrækkes til at omfatte »slaviske efterligninger og hvad der må sidestilles hermed«, hvilket der ikke fandtes at være tale om. Man fornemmer her at være tæt på grænsen for, hvad der overhovedet kan siges at have kommercielt særpræg. Se afbildningerne nedenfor:
(...)
- Side 203 -
...adskillelsesevne, men hvor bestemte produktegenskaber måtte antages at være standard for at kunne beskytte mod kulde, vind og vejr, hvilket gjorde, at produkterne naturligt ville have visse fælles træk, eksempelvis i form af en beskyttende hætte og luffer. Der forelå derfor ikke en sådan nærgående efterligning, at det udgjorde en krænkelse efter MFL § 3.
(...)
- Side 205 -
...»en generel romantisk trend«, men hvor der var »foretaget en række designmæssige valg«, der gav de pågældende designs et sådant særpræg, at de, når der også hensås til »den betydelige markedsføring« heraf, nød beskyttelse mod produktefterligning efter MFL § 3. Der var i begge tilfælde tale om »nærgående efterligninger«, som fandtes at være krænkende.
(...)
...forelå en overtrædelse af denne bestemmelse. I Sø- og Handelsrettens dom af 22.12.2020 (BS-4318/2020) nød nogle tasker, som alle ansås for modeprodukter, ubestridt beskyttelse mod meget nærgående eller slaviske efterligninger, men ligeledes som følge af både kvalitets- og designmæssige forskelle forelå der heller ikke her nogen overtrædelse af MFL § 3.
- Side 210 -
...andre navne, bl.a. Puwi. Puwi-systemet kunne sammenbygges med Lego-systemet og anvendes til supplering heraf, hvilket efter det oplyste faktisk skete i vidt omfang. Med henvisning til den dagældende konkurrencelovs § 15 (nugældende MFL § 3, stk. 1) påstod Lego, at Puwi-fabrikanten skulle ophøre med fremstilling og forhandling af det pågældende produkt.
- Side 213 -
...ophavsretsloven, hvorfor det fandtes ufornødent at tage stilling til, om der tillige forelå en ophavsretskrænkelse, samt U 2022.1064 Ø, hvor bevissikring efter rpl. § 653 kunne begrundes i en sandsynliggjort produktefterligning i strid med MFL § 3, hvorfor der ikke var behov for at tage stilling til, om der eventuelt tillige forelå en ophavsretskrænkelse.
(...)
...V-66-16) og 29.11.2025 (BS-39795/2023), hvor der udover krænkelse af designretten tillige dømtes for ulovlig produktefterligning efter markedsføringsloven. Se også U 2021.4163 V, hvor landsretten efter at have konstateret en ophavsretskrænkelse tilføjer, at »der også efter det anførte tillige[!] foreligger en overtrædelse af Markedsføringslovens § 3«.
(...)
- Side 214 -
...tilladelse anket til Højesteret, som i U 2023.2688 H erklærede sig enig i den markedsføringsretlige beskyttelse med henvisning til »de grunde, som landsretten har anført«. Højesteret forsømte herved lejligheden til at lægge afstand til de dele af landsrettens præmisser, som sluttede fra en ophavsretlig produktbeskyttelse til en markedsføringsretlig ditto.
(...)
...ved at konstatere, at de pågældende tallerkener var beskyttet efter ophavsretsloven »og dermed tillige beskyttet efter markedsføringslovens § 3, stk. 1« (kursiveret her). Landsretten havde tilsyneladende ikke øje for, at der er tale om to forskellige kriterier og to forskellige vurderinger – uanset at begge veje i praksis ofte vil føre til samme mål!
(...)
...Ligeledes sondres der i U 2023.5615 SH – som stadfæstet af Vestre Landsret den 28.5.2024 (BS-46147/2023) – tydeligt mellem beskyttelsesbetingelserne i ophavsretten (subjektiv originalitet og kreative valg) og i markedsføringsretten (position på markedet). Se endelig Sø- og Handelsrettens dom af 29.4.2025 (BS-39795/2023), som udover en designkrænkelse
(...)
- Side 215 -
fandt, at nogle vinreoler havde en sådan »markedsmæssig position og identitet«, at de derfor også var beskyttet i henhold til god markedsføringsskik efter MFL § 3.
(...)
...været på markedet i meget lang tid. Blot produktet via et særligt særpræg adskiller sig væsentligt fra andre lignende produkter på markedet, og det af kunderne opfattes sådan, kan det siges at indtage en beskyttelsesværdig markedsposition efter MFL § 3, stk. 1, jf. f.eks. Sø- og Handelsrettens domme af 9.9.2016 (V-88-15) og af 17.10.2016 (V-75-15).
- Side 221 -
...og fremkom i den forbindelse bl.a. med et udsagn om, at »Skolerne er dækket ind med KL-aftalen om spillefilm til læring, … hvorfor der ikke er behov for at lave en aftale med MPLC«. Dette var urigtigt, illoyalt og vildledende, eftersom MPLC’s filmrepertoire ikke indgik i aftalen, og MFL § 3, stk. 1, samt vildledningsreglen i MFL § 20 fandtes derfor
(...)
- Side 222 -
...til at udarbejde en rapport om pris- og avancestrukturen hos danske vinimportører til brug for sin egen markedsføring. Rapporten var til dels baseret på fiktive og usammenlignelige prisoplysninger indhentet hos den pågældende vinimportør, og brugen af rapporten i markedsføringen fandtes at krænke MFL § 3, stk. 1, § 5 og § 21 (dengang §§ 1, 3 og 5).
(...)
Endvidere kan nævnes Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2021 (BS-28832/2019) om en artikel (bragt i et motormagasin), der i sit indhold havde et kommercielt formål og blev delt på en virksomheds facebookside, hvorfor artiklen fandtes omfattet af anvendelsesområdet for MFL §§ 3, 5, 20 og 21.
(...)
...Vestre Landsrets ankedom af 25.11.2021 i sag BS-49058/2020), hvor »markedsføringslovens §§ 3, 4, 5, 20 og 21« fandtes at være overtrådt i forbindelse med urigtig og vildledende sammenligning, samt Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2019 (BS-28832/2019) om samtidig overtrædelse af MFL §§ 3, 5, 20 og 21 i forbindelse med negativ omtale af en konkurrent.
- Side 232 -
I sager om misbrug af andres kendetegn trænger bestemmelsen i MFL § 22 sig naturligt på, hvis ikke anden eneretslovgivning (især varemærkeloven) kan finde anvendelse, men man kan efter omstændighederne også her falde tilbage på den almindelige generalklausul i MFL § 3, stk. 1.
(...)
- Side 235 -
...udstrækning« henvendte sig særligt til et muslimsk segment. Hertil kom, at navnet »Stefanos Mad & Kaffe« tillige henviste til et »familiefællesskab« med andre spisesteder, der ligeledes anvendte navnet Stefanos, eksempelvis »Stefanos Pizzabar«. Der var derfor ikke handlet i strid med MFL § 3 og § 22. (Og der forelå ingen varemærkebeskyttelse).
(...)
...stk. 2, nr. 10. De to pubber var beliggende henholdsvis Vesterbrogade 2D og Vesterbrogade 2B i København og åbnet i henholdsvis 2018 og 1992. De var opbygget efter to forskellige koncepter – henholdsvis den klassiske engelske og den irske party-pub – og var i væsentlig grad forretningsmæssigt forskellige med forskelligartede tilbud til deres kunder.
(...)
- Side 242 -
...§ 22), jf. herved U 1983.923 H, U 1987.538 SH, U 1991.688 H og Sø- og Handelsrettens dom af 7.7.2005 (V-55-04) (se illustration nedenfor). Selve den omstændighed, at man reklamerer med at kunne reparere bestemte mærkevarer (og herunder identificerer dem ved deres navn/mærke), indebærer dog ikke automatisk en illoyal eller uretmæssig kendetegnsbrug.
- Side 247 -
...beskyttelsen af et kendetegn (som primært skal findes i MFL § 22). Dette gælder navnlig, når talen er om det såkaldte vareudstyr, hvor det er en karakteristisk formgivning, emballering eller udsmykning af varen – eller en kombination heraf – der skaber dennes genkendelighed hos forbrugerne.220220. Jf. Koktvedgaard: Immaterialretspositioner, p. 428 ff.
(...)
- Side 248 -
...in casu til neglelak), der fremstod som en slavisk efterligning af en konkurrents flakon, »under samtidig anvendelse af« bestemte kendetegn, idet en kombineret anvendelse heraf fandtes at udgøre en snyltning i strid med MFL § 3, stk. 1, og § 22 (dengang § 1 og § 18). (Dommen blev anket til landsretten, hvor sagen blev forligt med ukendt resultat).
(...)
...konkurrerende selskab bevidst havde valgt at anvende en slavisk efterligning af netop det bidsel, som Gucci på andre områder havde varemærkeret til, og derved havde tilstræbt og opnået udnyttelse af Guccis renommé (snyltning) og forvekslelighed med tilsvarende Gucci-handsker. Der forelå derfor en overtrædelse af generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1).
(...)
- Side 250 -
...udgjorde et kendetegn, hvilket var i strid med MFL §§ 3 og 22 (dagældende §§ 1 og 18). Det forhold, at nogle af designelementerne også kunne genfindes hos andre lignende produkter (af Sø- og Handelsretten betegnet som et »branchemæssigt fællessprog«), kunne ifølge landsretten ikke føre til et andet resultat. Se originalen til venstre og kopien til højre:
(...)
I Sø- og Handelsrettens dom af 17.5.2013 (V-96-11) om LEGO-minifiguren flyder begrundelsen hentet i markedsføringsloven (nu MFL § 3, stk. 1, og § 22) i nogen grad sammen med henholdsvis ophavsretten (fremtoningsbeskyttelse) og varemærkeretten (kendetegnsbeskyttelse).
(...)
...snyltning forelå i Sø- og Handelsrettens dom af 11.2.1998 (V-114-96), hvor en restauratør fandtes at have handlet i strid med såvel generalklausulen som kendetegnsreglen (nu MFL § 3, stk. 1, og § 22) ved bl.a. at have sammensat sine retter og sit spisekort på en måde, som i forbindelse med det anvendte logo fremkaldte en tilstræbt forvekslingsrisiko.
(...)
U 2019.1109 H vedrørte nogle brugskunstbeskyttede skåle, der var afbildet i reklamer for andre varer. Ud over at der forelå en ophavsretskrænkelse, var der samtidig sket en overtrædelse af god markedsføringsskik i MFL § 3, stk. 1, fordi der tillige mere generelt var skabt risiko for udvanding af rettighedshaverens brand.
- Side 252 -
...relevante offentlige interesser, nemlig hensynet folkesundheden og lægemidlets kvalitet, sikkerhed og virkning, blev varetaget af Lægemiddelstyrelsen som den sagligt kompetente myndighed på området, og at den pågældende markedsføring derfor ikke tillige skulle anses for en sådan illoyal adfærd, at MFL § 3, stk. 1, var tilsidesat, jf. U 2022.615 Ø.
(...)
- Side 253 -
...konkurrentens navn, som konkurrentens annoncører umiddelbart kunne bruge til opsigelse af deres annonceaftale med konkurrenten, og hvori annoncørerne samtidig frabad sig fremover at blive kontaktet af den pågældende konkurrent. En sådan adfærd forekommer klart illoyal, og det blev da også ved dommen forbudt at gøre brug af sådanne standardopsigelsesbreve.
(...)
...og Handelsrettens dom af 13.4.2023 (BS-3768/2022) gentages det med henvisning til U 2006.2709 H, at en adfærd, »hvor en sælger af en løbende tjenesteydelse generelt bistår de kunder, som man ønsker at erhverve, med at foretage opsigelse over for den konkurrerende virksomhed«, i almindelighed vil være i strid med god markedsføringsskik, jf. MFL § 3.
(...)
- Side 254 -
...belønninger kunne være i strid med generalklausulen i MFL § 4, hvis belønningsstrukturen er egnet til at påvirke forhandlernes betjening og rådgivning af forbrugerne på en måde, som væsentligt kan forvride disses økonomiske beslutninger. Forbrugerombudsmanden har (senest i 2017) udarbejdet en vejledning om forhandlerpræmiering med særligt sigte på MFL § 4.
- Side 255 -
Enhver form for diskrimination i reklame og anden markedsføring antages at stride mod MFL § 3, stk. 1. Det være sig nedsættende eller krænkende angivelser i relation til race, nationalitet, religion, køn eller alder – eller angreb på den menneskelige værdighed i det hele taget.
(...)
- Side 258 -
...og ringeagtende som et sexobjekt, hvilket var i strid med generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1). Det spillede givetvis ind som et moment i vurderingen, at reklamerne eksponerede nogle kvindedominerede professioner og dermed kunne medvirke til at vanskeliggøre kvindernes daglige arbejde samt fastholde de kønsmæssige barrierer på disse arbejdspladser.
(...)
- Side 259 -
...kommerciel effekt. Hvor MFL § 3, stk. 1, mere bredt beskytter grupper af borgere (befolkningsgrupper) mod, at deres tro, vaner og forhold i øvrigt (mis)bruges i markedsføringen på en nedværdigende måde, sigter forbuddet mod utilbørlig påvirkning i MFL § 7 således snævert til beskyttelse af forbrugerne (i deres egenskab af økonomiske aktører på markedet).
(...)
...egenskab af andet end forbrugere«, og idet annoncens indhold »som sådant ikke anvendes til at påvirke efterspørgslen«, jf. i dag MFL § 7, jf. § 8. Dommen siger derfor ikke noget om, hvorvidt annoncer som denne kan forbydes som stridende mod generalklausulen MFL § 3, stk. 1, men en forbudsnedlæggelse vil ofte i sådanne sager være inadækvat (post festum).
- Side 261 -
Derimod må f.eks. reklamer for alkohol og tobak, som retter sig mod børn og unge, som forbindes med sport og idræt, eller som tilskynder til overdreven nydelse gennem utilbørlig forherligelse af disse produkter, anses for stridende mod såvel erhvervslivets egne kodekser som MFL § 3, stk. 1 – og § 11, stk. 2.
(...)
...eller sammensætning (jf. f.eks. fra en tidligere kampagne for en stærk øl: »Stærke oplevelser lever man længe på«). Velkendte reklamesentenser som »Alle kan trænge til en Hof« og »Tuborg – Gør livet lidt grønnere« vil derimod givetvis få lov at passere (og formentlig endda være beskyttet som forretningskendetegn efter varemærkeloven og/eller MFL § 22).
(...)
...sanktionsmuligheder består i at kunne udtale kritik og offentliggøre denne kritik. Eventuelt kan nævnet sende en sag videre til Forbrugerombudsmanden til videre behandling efter markedsføringslovens regler. Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet har indgået en aftale om koordinering af sagsbehandlingen. Se nærmere www.alkoholreklamenaevn.dk.
(...)
- Side 262 -
...tjeneste, som mod betaling tilbød skoleelever og studerende at skrive deres eksamens- og andre opgavebesvarelser for dem. Den pågældende tjeneste indebar en overtrædelse af eksamensbekendtgørelsen og var i strid med væsentlige almene samfundsinteresser, hvorfor markedsføringen heraf krænkede MFL § 3, stk. 1, jf. om sanktioneringen heraf nedenfor pkt. 9.3.
...konkurrencesituationen på det pågældende marked og herunder særligt tage hensyn til ønsket om fremme af effektiv (virksom) konkurrence. Det sidste er som bekendt nøglebegrebet for den regulering af konkurrencen, som sker i medfør af konkurrenceloven, sml. Markedsret Del 1, men kan også indgå i en vurdering efter markedsføringsloven, sml. ovenfor pkt. 7.6.
(...)
- Side 264 -
...have indmeldt lægemiddelpakninger, som reelt ikke var til rådighed på markedet, hvorved en anden leverandørs pakninger udgik af den relevante substitutionsgruppe. Herved fandtes MFL § 3, stk. 1 (daværende MFL § 1) at være tilsidesat, hvilket udløste et erstatningsansvar for tab, som den konkurrerende leverandør havde lidt ved den retsstridige adfærd.
- Side 266 -
...lov. En virksomhed må således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
(...)
- Side 267 -
...forbrugerhensyn, er han – i overensstemmelse med lovens overordnede formål i MFL § 3, stk. 1 – ikke afskåret fra at forholde sig til problemer vedrørende erhvervsinteresser eller almene samfundsinteresser i markedsføringen – herunder også et særligt hensyn til små og mellemstore virksomheder, sml. herved FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 2128 f.
(...)
- Side 272 -
Dette gælder i særdeleshed i relation til den retlige standard i MFL § 3, stk. 1 (god markedsføringsskik), mens den retlige standard i MFL § 4 (god erhvervsskik) i højere grad må administreres og udvikles i nøje harmoni med de øvrige direktivbaserede regler i markedsføringslovens kapitel 2 og disses økonomiske sigte.
- Side 275 -
...nogen »systematisk« eller »væsentlig« krænkelse, hvorfor betingelserne for (som påstået) at nedlægge et midlertidigt forbud omfattende omkring 16.000 kunder ikke ansås for opfyldt, jf. rpl. § 413, nr. 2 og 3, og § 414. I stedet ville der under en almindelig civil sag kunne nedlægges påstand om erstatning, vederlag eller godtgørelse for krænkelserne.
(...)
...sikre, at betingelserne efter § 653, stk. 3-5, er opfyldt, herunder sikre overholdelse af proportionalitetsprincippet, jf. U 2022.1064 Ø. Rammerne er dog vide, sml. U 2022.3889 Ø om adgang til udvidelse af søgefeltet undervejs i en bevissikringsforretning, og FM 2024.86 V om udvidet bevissikring for at kunne dokumentere størrelsen af et eventuelt er-
(...)
- Side 276 -
...af såvel eksamensbekendtgørelsen som MFL § 3, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 8.3 in fine. Sø- og Handelsretten tilsluttede sig i alle tilfældene de foreløbige forbud, jf. MFL § 36, stk. 2. Se kendelserne af 30.5.2018 (sag BS-17766/2018), af 8.8.2018 (sag BS-27844/2018) og af 10.12.2018 (sag BS-47468/2018) – samt endelig dom af 4.12.2018 (BS-46581/2018).
- Side 280 -
Herved forudsættes for det første et ansvarsgrundlag i form af culpa, som dog normalt vil være til stede ved en overtrædelse af markedsføringsloven. I hvert fald i sager mellem erhvervsdrivende (B2B) må der således i almindelighed antages at være overensstemmelse mellem culpastandarden og »god skik«-normen i MFL § 3, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 1.4.1.
(...)
- Side 287 -
delsen af forligsaftalen, der kvalificerede forholdet som stridende mod god markedsføringsskik (nu MFL § 3, stk. 1, dengang § 1), idet Højesteret ikke ses at foretage en selvstændig vurdering af, om markedsføringen af de ommærkede varer i sig selv – uden forligsaftalen – ville have indebåret en krænkelse af god markedsføringsskik.
(...)
- Side 289 -
...SH vedrørende overtrædelse af MFL §§ 3, 20 og 21, hvor krav støttet på påståede overtrædelser af disse bestemmelser fandtes at være forældet, da sagsøgerne blev bekendt med de pågældende handlinger allerede i 2012-2013, men først påberåbte sig lovovertrædelserne i sagens replik indgivet juni 2020, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1, jf. § 2, stk. 4.
(...)
- Side 292 -
...bliver heller ikke brugt ofte, men der ses dog eksempler på, at Forbrugerombudsmandens indtræden i en sag som mandatar kan gøre indtryk og virke befordrende for et forlig til forbrugerens fordel, således som det f.eks. skete i 2019 i en sag om overgældsætning af en forbruger i strid med kreditaftalelovens § 7 c og dermed MFL § 3 (samt aftaleloven).