Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

De markedsføringsretlige beskyttelseshensyn og grundregler, strukturen i 2017-markedsføringsloven

- Side 51 -

...godtroenhed skal vurderes med udgangspunkt i et gennemsnitligt medlem af denne gruppe, jf. også hertil markedsføringslovens § 8, stk. 2. Udtrykket gælder vel generelt, men er særligt relevant i forhold til markedsføring over for børn og unge, jf. hertil markedsføringslovens § 3, stk. 2, og § 11, og nedenfor i kapitel VI om begrebet handelspraksis.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 53 -

...2, p. 30 ff., Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 4. udg., p. 54 ff., samt Caroline Heide-Jørgensen: Reklameret. Konkurrenceret og kommerciel ytringsfrihed, p. 104 ff., der sammenfatter forståelsen af begrebet på den måde, at der med beskyttelsen af de almene samfundsinteresser forstås beskyttelse af samfundets fremherskende værdier.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...3, herunder en regel om beskyttelse af børn og unge.2 Kapitel 2 i loven har overskriften Handelspraksis over for forbrugerne. Herved foretages en langt tættere implementering af rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis end tidligere, og dette kapitel gælder for forhold B2C. Disse regler omtales nedenfor i kapitel VI om kontakten med markedet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 55 -

...mod vildledning er helt grundlæggende i alle retssystemer, der har en nogenlunde veludviklet markedsføringsret, og det har, jf. ovenfor under C, været i kernen af det EU-retlige harmoniseringsarbejde. Hertil kommer den beskyttelse, der følger af god skik-bestemmelserne i markedsføringslovens § 3 om god markedsføringsskik og § 4 om god erhvervsskik.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kendetegn. Lov om forretningshemmeligheder varetager også hensynet til de erhvervsdrivende. Hertil kommer den beskyttelse, der kan følge af reglen om god markedsføringsskik i markedsføringslovens § 3, stk. 1, der traditionelt har spillet en stor rolle i forholdet mellem erhvervsdrivende, og som er videreført uændret i den gældende markedsføringslov.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne

- Side 56 -

...udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, de erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser. Denne generelle generalklausul, der har haft enorm betydning for den danske markedsføringsret findes nu i markedsføringslovens § 3, stk. 1, som en direkte videreførelse af 2005-markedsføringslovens § 1, stk. 1 (og forgængerne før den).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...handelspraksis. At de er retlige standarder, betyder, at de skal og kan udvikle sig i takt med den almindelige udvikling af de regler, de spiller sammen med. Ingen af dem er umiddelbart strafsanktionerede, og straf for overtrædelse forudsætter derfor for begges vedkommende et såkaldt mellemkommende forbud, jf. hertil markedsføringslovens § 37, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...adfærdsnorm. Det er nu som før af stor betydning at vide, hvordan den skal (kan) anvendes og fortolkes. Generalklausulen pålægger erhvervsdrivende at udvise god markedsføringsskik, idet det bestemmes, at »erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser, jf. dog stk. 3«.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 58 -

...generalklausulen har her haft en meget vigtig funktion som retsskabende. F.eks. er den meget omfattende retspraksis omkring illoyal markedsfortrængning ved produktefterligninger udviklet bl.a. med reference til generalklausulen i markedsføringslovens § 3, stk. 1. Der består her et væsentligt overlap til immaterialretten, jf. nærmere nedenfor i kapitel VIII.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 60 -

...for acceptabelt i erhvervsforhold. Nationale og internationale strømninger kan herigennem få indflydelse på gældende ret, uden at specifikke lovjusteringer er nødvendige. Hvad angår de nationale strømninger, kan man navnlig – ud over at iagttage udviklingen i retspraksis – se på de retningslinjer og vejledninger, som Forbrugerombudsmanden fastsætter.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 61 -

...modsat retning Borcher & Bøggild, p. 179, der anfører, at der ikke er mulighed for, at hensynet til en erhvervsdrivende eller almene samfundsinteresser vægtes anderledes end udtrykt i direktivet og det tilhørende bilag, jf. også lige nedenfor om indholdet af 2017-markedsføringslovens § 4 om god erhvervsskik. I samme retning Palle Bo Madsen, p. 32.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Markedsføringslovens § 3 er en af de vigtigste retlige standarder i vor lovgivning, men der findes efterhånden ganske mange andre områder, der er reguleret ved hjælp af denne

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 62 -

lovgivningsteknik, se eksempelvis reglerne i aftalelovens §§ 33, 36 og 38 c (almindelig hæderlighed/redelig handlemåde/hæderlig forretningsskik), reglen i domænenavnslovens § 25 om god domænenavnsskik. Der er også tradition for at anvende markedsføringslovens § 3 i samspil med disse regler i aftaleloven.

Læs på Jurabibliotek



Markedsføringslovens anvendelsesområde

- Side 67 -

...kapitel 23 a.«. Samtidig er der indført en underretningspligt for Finanstilsynet i § 348 a, hvorefter Finanstilsynet skal underrette Forbrugerombudsmanden, hvis tilsynet bliver bekendt med, at en virksomheds kunder kan have lidt et tab som følge af, at virksomheden har overtrådt § 43, stk. 1, eller bestemmelser udstedt i medfør af § 43, stk. 2 og 7.

Læs på Jurabibliotek



Forbud og påbud

- Side 81 -

...SHR, hvor Novo blev pålagt at offentliggøre en berigtigende meddelelse på sin hjemmeside om et konkurrerende insulinprodukt fra konkurrenten Sonofi, som var blevet omtalt på en måde, som fandtes i strid med reglerne om lægemiddelreklame i lægemiddellovens § 66, samt reglerne m god markedsførings- og erhvervsskik efter markedsføringslovens §§ 3 og 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...relevant, vil have adgang til de almindelige misligholdelsesbeføjelser, herunder et afslag i købesummen eller ophævelse af aftalen i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler om forbrugerbeskyttelse. Reglerne i nr. 2 og 3 i markedsføringslovens § 24, stk. 2, er en implementering af det såkaldte moderniseringsdirektiv i direktiv 2019/2161.

Læs på Jurabibliotek



Erstatning og vederlag

- Side 88 -

...1968.50 H og U 1979.610 SHR, U 1993.17 H. Som disse domme viser, kan der ved erstatningens fastsættelse tages hensyn til, om der foreligger en vis form for gengældelse, såkaldt retorsion, dvs. adgangen til at »give igen med samme mønt«. Synspunktet er, at den erhvervsdrivendes egen adfærd har givet anledning til de misrekommanderende udtalelser, og at

Læs på Jurabibliotek