Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 29

Forbrugerombudsmandens nationale virke

- Side 444 -

...stk. 2.– Nedlægge foreløbigt forbud, jf. markedsføringslovens § 36.1111. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 36 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 29.– Indtale ensartede krav på erstatning for en flerhed af forbrugere, jf. markedsføringslovens § 34.1212. Bestemmelsen i markedsføringslovens § 34 fandtes i 2005-markedsføringslovens § 28, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Retningslinjer og vejledninger

- Side 452 -

...af markedsføringslovens materielle bestemmelser, især generalklausulen. Denne form for regulering betegnes sædvanligvis som samregulering og er kendetegnet ved, at regeludstedelseskompetencen er delt mellem offentlige myndigheder og private aktører, f.eks. brancheorganisationer.2222. Se betænkning 1457/2005 om markedsføring og prisoplysning, s. 200.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...retskilde ikke vejer særligt tungt, kan det forhold, at generalklausulen har karakter af retsstandard, give retningslinjerne en særlig vægt som fortolkningsfaktor i forbindelse med retssager om overtrædelse af god markedsføringsskik. Hertil kommer den adfærdsregulerende effekt, som eksistensen af retningslinjer vil have på store dele af erhvervslivet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vejledninger. Sådanne er ikke omfattet af kravet om forhandlingspligt i markedsføringslovens § 29. Vejledningerne er udtryk for Forbrugerombudsmandens generelle fortolkning af lovbestemmelsernes indhold. Vejledningerne kan ses som et udtryk for Forbrugerombudsmandens generelle påvirkningsopgave, jf. markedsføringslovens § 28.2424. Madsen, Del 2 2019, s. 243 f.

Læs på Jurabibliotek