- Side 49 -
...i MFL § 29, men sammenfatter nogle regler og principper, som efter forbrugerombudsmændenes opfattelse enten »skal« følges for at leve op til lovgivningens krav (imperativer), eller som »bør« følges (anbefalinger) – uden at der i sidstnævnte tilfælde er taget stilling til, om det konkret vil være i strid med loven ikke at følge en sådan anbefaling.
- Side 138 -
...efter Forbrugerombudsmandens forhandling med relevante virksomheder og organisationer og er udstedt med hjemmel i MFL § 29, stk. 1 (dengang § 24, stk. 1), således at de i dag udtrykker Forbrugerombudsmandens opfattelse af, hvad der i henhold til MFL § 3, stk. 1, kan anses for god markedsføringsskik på markedet for omdeling af reklamer uden påført navn.
- Side 266 -
...lov. En virksomhed må således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
(...)
- Side 267 -
...resultatløse forhandlinger med og højlydte protester fra diverse organisationer – havde valgt at udfærdige året forinden. En sådan politisk/ministeriel indblanding i Forbrugerombudsmandens daglige virke er ikke i overensstemmelse med lovens ånd og bogstav. (Se ovenfor pkt. 8.3 om det regelsæt, der siden er forhandlet på plads på det nævnte område).
(...)
- Side 269 -
...selvstændig retskildeværdi og er ikke formelt bindende,243243. En tidligere gældende mulighed for at gøre retningslinjerne bindende, når de var tiltrådt af de relevante organisationer, var i flere henseender problematisk og blev ophævet med 2005-loven, jf. FT 2005-06, Tillæg A, p. 712, h.sp. men kan som regel forventes at gøre indtryk domstolene, således at
(...)
- Side 270 -
...ligger hos erhvervsministeren. Forbrugerombudsmanden kan derimod fortsat udarbejde generelle retningslinjer, der ikke specifikt er rettet mod det finansielle område, men som også vil dække dette område, i det omfang de pågældende forhold ikke er undtaget fra markedsføringslovens anvendelsesområde i medfør af MFL § 1, stk. 2 og 3, jf. ovenfor pkt. 1.2.
(...)
...eksplicit nævnt i lovteksten, men kan ses som et udslag af Forbrugerombudsmandens almindelige påvirkningsopgave efter MFL § 28, stk. 1, og har nærmest karakter af en generel forhåndstilkendegivelse, hvor Forbrugerombudsmanden informerer om sine synspunkter og håndhævelsesplaner på bestemte områder – i modsætning til de konkrete forhåndsbeskeder efter MFL