Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 29

Internationale og europæiske harmoniseringstiltag

- Side 49 -

...i MFL § 29, men sammenfatter nogle regler og principper, som efter forbrugerombudsmændenes opfattelse enten »skal« følges for at leve op til lovgivningens krav (imperativer), eller som »bør« følges (anbefalinger) – uden at der i sidstnævnte tilfælde er taget stilling til, om det konkret vil være i strid med loven ikke at følge en sådan anbefaling.

Læs på Jurabibliotek



Uadresserede henvendelser

- Side 138 -

...efter Forbrugerombudsmandens forhandling med relevante virksomheder og organisationer og er udstedt med hjemmel i MFL § 29, stk. 1 (dengang § 24, stk. 1), således at de i dag udtrykker Forbrugerombudsmandens opfattelse af, hvad der i henhold til MFL § 3, stk. 1, kan anses for god markedsføringsskik på markedet for omdeling af reklamer uden påført navn.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerombudsmandens virksomhed

- Side 266 -

...lov. En virksomhed må således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 267 -

...resultatløse forhandlinger med og højlydte protester fra diverse organisationer – havde valgt at udfærdige året forinden. En sådan politisk/ministeriel indblanding i Forbrugerombudsmandens daglige virke er ikke i overensstemmelse med lovens ånd og bogstav. (Se ovenfor pkt. 8.3 om det regelsæt, der siden er forhandlet på plads på det nævnte område).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 269 -

...selvstændig retskildeværdi og er ikke formelt bindende,243243. En tidligere gældende mulighed for at gøre retningslinjerne bindende, når de var tiltrådt af de relevante organisationer, var i flere henseender problematisk og blev ophævet med 2005-loven, jf. FT 2005-06, Tillæg A, p. 712, h.sp. men kan som regel forventes at gøre indtryk domstolene, således at

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 270 -

...ligger hos erhvervsministeren. Forbrugerombudsmanden kan derimod fortsat udarbejde generelle retningslinjer, der ikke specifikt er rettet mod det finansielle område, men som også vil dække dette område, i det omfang de pågældende forhold ikke er undtaget fra markedsføringslovens anvendelsesområde i medfør af MFL § 1, stk. 2 og 3, jf. ovenfor pkt. 1.2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eksplicit nævnt i lovteksten, men kan ses som et udslag af Forbrugerombudsmandens almindelige påvirkningsopgave efter MFL § 28, stk. 1, og har nærmest karakter af en generel forhåndstilkendegivelse, hvor Forbrugerombudsmanden informerer om sine synspunkter og håndhævelsesplaner på bestemte områder – i modsætning til de konkrete forhåndsbeskeder efter MFL

Læs på Jurabibliotek