- Side 59 -
...uønskværdig ud fra hensynet til forbrugerne, de erhvervsdrivende samt de almene samfundsinteresser. Senest blev det ved vedtagelsen af 2017-markedsføringsloven understreget, at der ikke var tilsigtet materielle ændringer i retstilstanden. Intentionen er således nu som før fra lovgivers side, at bestemmelsen er en generel adfærdsnorm og en retlig standard.
- Side 74 -
...tilsvarende anvendelse på sådanne sager. I øvrigt kan Forbrugerombudsmanden udpeges som grupperepræsentant i et gruppesøgsmål i sådanne sager efter reglerne i retsplejelovens kapitel 23 a. Det er ikke ofte, at Forbrugerombudsmanden bruger denne hjemmel i lov om finansiel virksomhed, men det er sket, f.eks. i 2018, hvor Forbrugerombudsmanden brugte
(...)
- Side 76 -
...skik« eller en overtrædelse af markedsføringslovens specialforbud. Disse vejledninger er ikke udarbejdet efter forhandling med organisationer efter den i markedsføringslovens § 29 foreskrevne procedure, men er som udgangspunkt alene udtryk for Forbrugerombudsmandens tilkendegivelse af, hvorledes et bestemt område efter hans mening bør administreres.
(...)
...Caroline Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 315, samt Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 265. Nu findes hjemlen i 2017-markedsføringslovens § 29, der er en ordret videreførelse af de tidligere bestemmelser på området. I en lang periode var der udstedt flere vejledninger end retningslinjer, og selvom der i disse år ses en stigning i antallet af egentlige