- Side 261 -
...således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat, der indgår som en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Side 304 -
...opfyldelse af Danmarks forpligtelser efter håndhævelsesforordningen og finder alene anvendelse i forbindelse med en klage oversendt fra et andet EU-lands myndighed som led i grænseoverskridende håndhævelse efter forordningen. I andre (rent nationale) markedsføringssager må Forbrugerombudsmanden nøjes med at kræve oplysninger efter MFL § 25, stk. 2.
(...)
...Del 1, 8. udg., p. 299 ff.), og ordlyden er i 2017-loven blevet opdateret, så den indholdsmæssigt svarer til konkurrencelovens regel. Bl.a. har Forbrugerombudsmanden fået mulighed for i forbindelse med en kontrolundersøgelse at foretage elektronisk spejling og medtage materiale i elektronisk form. Endnu ses bestemmelsen ikke at have været anvendt.
(...)
Forbrugerombudsmandens kontrolundersøgelser kræver forudgående indhentelse af retskendelse fra Sø- og Handelsretten, jf. MFL § 27, stk. 2, og rpl. § 225, stk. 2, nr. 3. Fremgangsmåden og de til rådighed værende midler for en kontrolundersøgelse, hvor betingelserne for en sådan er opfyldt, fremgår nærmere af MFL § 27, stk. 3-9.
(...)
...proportionalitet, hvorfor det tvangsindgreb, som en kontrolundersøgelse efter MFL § 27 er, kun må anvendes, hvis sagen ikke kan oplyses tilstrækkeligt på anden og mindre indgribende måde, og indgrebet står i rimeligt forhold til formålet. Ofte vil netop proportionalitetsprincippet formentlig kunne stille sig i vejen for gennemførelse af en kontrolundersøgelse.