- Side 31 -
...forbrugerhensyn og mere almene samfundsaspekter – blot med varierende vægtning. Selv om Forbrugerombudsmanden navnlig skal interessere sig for markedsføringslovens overholdelse ud fra hensynet til forbrugerne, jf. MFL § 25, stk. 1, vil han derfor uundgåeligt også komme til at forholde sig til mere erhvervsbetonede konkurrencespørgsmål, og det kan principielt ske
- Side 266 -
...lov. En virksomhed må således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
(...)
...for et tidsrum på op til 6 år med mulighed for forlængelse med op til 3 år. Forbrugerombudsmanden kan kun afskediges i utide, såfremt dette er begrundet i helbredsmæssige årsager, eller såfremt den pågældende som følge af strafbart forhold, tjenesteforseelse eller mislighed er uegnet til at forblive i stillingen. Der gælder en aldersgrænse på 70 år.
(...)
- Side 267 -
...forbrugerhensyn, er han – i overensstemmelse med lovens overordnede formål i MFL § 3, stk. 1 – ikke afskåret fra at forholde sig til problemer vedrørende erhvervsinteresser eller almene samfundsinteresser i markedsføringen – herunder også et særligt hensyn til små og mellemstore virksomheder, sml. herved FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 2128 f.
(...)
...resultatløse forhandlinger med og højlydte protester fra diverse organisationer – havde valgt at udfærdige året forinden. En sådan politisk/ministeriel indblanding i Forbrugerombudsmandens daglige virke er ikke i overensstemmelse med lovens ånd og bogstav. (Se ovenfor pkt. 8.3 om det regelsæt, der siden er forhandlet på plads på det nævnte område).
(...)
- Side 268 -
...jf. MFL § 25, stk. 2, jf. § 37, stk. 2.237237. Forbrugerombudsmandens virksomhed er undergivet reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven, men forretningshemmeligheder o.l. vil dog kunne beskyttes mod udlevering til konkurrenter eller offentligheden efter undtagelsesreglen i offentlighedslovens § 30 (lovbkg. nr. 145 af 24.2.2020 med senere ændring).
(...)
...menes, at Forbrugerombudsmanden kan føre tilsyn uden at give sig til kende som tilsynsmyndighed, f.eks. hvor en medarbejder skaffer sig adgang til lukkede fora på sociale medier. Der må naturligvis ikke forbindelse hermed anspores til ulovligheder, og brugen af skjult identitet skal altid baseres på en proportionalitetsvurdering i den givne situation.
- Side 311 -
...opfyldelse af Danmarks forpligtelser efter håndhævelsesforordningen og finder alene anvendelse i forbindelse med en klage oversendt fra et andet EU-lands myndighed som led i grænseoverskridende håndhævelse efter forordningen. I andre (rent nationale) markedsføringssager må Forbrugerombudsmanden nøjes med at kræve oplysninger efter MFL § 25, stk. 2.