Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 24

Markedsføringslovens anvendelsesområde

- Side 67 -

...kapitel 23 a.«. Samtidig er der indført en underretningspligt for Finanstilsynet i § 348 a, hvorefter Finanstilsynet skal underrette Forbrugerombudsmanden, hvis tilsynet bliver bekendt med, at en virksomheds kunder kan have lidt et tab som følge af, at virksomheden har overtrådt § 43, stk. 1, eller bestemmelser udstedt i medfør af § 43, stk. 2 og 7.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerombudsmanden

- Side 74 -

...tilsvarende anvendelse på sådanne sager. I øvrigt kan Forbrugerombudsmanden udpeges som grupperepræsentant i et gruppesøgsmål i sådanne sager efter reglerne i retsplejelovens kapitel 23 a. Det er ikke ofte, at Forbrugerombudsmanden bruger denne hjemmel i lov om finansiel virksomhed, men det er sket, f.eks. i 2018, hvor Forbrugerombudsmanden brugte

Læs på Jurabibliotek



Forbud og påbud

- Side 79 -

...sager behandles i almindelige civilprocessuelle former. Der kan imidlertid i sager om krænkelse af rettigheder efter markedsføringsloven, navnlig i sager om produktefterligning eller efter lov om forretningshemmeligheder, være behov for, at der nedlægges forbud, og sådanne følger de almindelige regler i retsplejelovens kapitel 40 om foreløbige forbud.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 81 -

Domstolene kan endvidere i medfør af markedsføringslovens § 24, stk. 1, nr. 1, træffe bestemmelse om, at aftaler, der indgås i strid med et forbud, er ugyldige.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...relevant, vil have adgang til de almindelige misligholdelsesbeføjelser, herunder et afslag i købesummen eller ophævelse af aftalen i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler om forbrugerbeskyttelse. Reglerne i nr. 2 og 3 i markedsføringslovens § 24, stk. 2, er en implementering af det såkaldte moderniseringsdirektiv i direktiv 2019/2161.

Læs på Jurabibliotek



Erstatning og vederlag

- Side 84 -

Det er utvivlsomt, at en adfærd, der strider mod de gældende markedsføringsretlige normer, kan medføre erstatningsansvar, jf. den eksplicitte hjemmel i 2017-markedsføringslovens § 24, stk. 2, hvorefter »handlinger i strid med loven er erstatningspådragende i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler«.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 85 -

...bestemmelse viderefører 2005-lovens § 20, hvis forarbejder henviser til forarbejderne til den tidligere bestemmelser fra 1994-loven og den retspraksis, der knytter sig til den. Og i forarbejderne til 1994-bestemmelsen stod, at man forudsætter den allerede eksisterende praksis videreført. Så forarbejderne er en lang kæde af videreførelse af hidtidig praksis.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kontraktforhold. Der er derfor ikke behov for nogen analyse af sanktionens generelle struktur. Den er helt i overensstemmelse med de almindelige regler i henseende til såvel de subjektive som de objektive betingelser; der kræves ansvarsgrundlag og opfyldelsen af de almindelige erstatningsbetingelser, fuldstændig som det kendes fra den almindelige erstatningsret.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kontrakten i overensstemmelse med dansk rets forbrugerbeskyttende regler. Bestemmelsen er en implementering af det såkaldte moderniseringsdirektiv i rådsdirektiv 2019/2161, der bl.a. ændrer i direktivet om urimelige handelspraksis, her artikel 3, nr. 5, i moderniseringsdirektivet, der ændrer i artikel 11a(1) i direktivet om urimelig handelspraksis.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 90 -

...og videre i stk. 4 »foreligger der hverken forsæt eller uagtsomhed, skal den, der har krænket eller udnyttet en ret i strid med loven, betale et vederlag efter stk. 3, i det omfang det skønnes rimeligt«. Efter de oprindelige forarbejder i lovforslag L 13 FT 2005-06 er bestemmelsen inspireret af tilsvarende regler fra immaterialretten og motiveret af

Læs på Jurabibliotek