- Side 15 -
...kendetegnsretlige bestemmelser uden for varemærkeretten.11. Beskyttelsen af erhvervshemmeligheder, personlighedsbeskyttelsen og den kendetegnsretlige beskyttelse i MFL § 22 behandles i Markedsret Del 2. Beskyttelsen af virksomhedsnavne og domænenavne berøres kort i denne Del 3. De nævnte områder kan siges at have en slags kvasi-immaterialretlig karakter.
- Side 242 -
I øvrigt vil en kombination af lyde anvendt som lydsymboler – f.eks. små kendingsmelodier eller »jingles« fra tv-reklamer – ud over varemærkebeskyttelse efter omstændighederne også kunne opnå kendetegnsbeskyttelse efter MFL § 22 eller værksbeskyttelse efter ophavsretsloven.
- Side 280 -
Andre forretningskendetegn, som er af mere end lokalt afgrænset karakter, og hvortil der er stiftet ældre rettigheder, der gør det muligt at forbyde brugen af det yngre varemærke, udgør ligeledes relative registreringshindringer, jf. VML § 15, stk. 3, nr. 5. Dette trækker tråde til MFL § 22, jf. Markedsret Del 2, 8. udg., p. 226 ff.
- Side 309 -
I visse sager afgøres spørgsmålet tillige – eller som i U 2013.242 SH alene – med henvisning til MFL §§ 3 og 22 (tidligere §§ 1 og 18). Se Markedsret Del 2, 8. udg., p. 100 og 236, om Google Ads som »reklame« og kendetegnsmisbrug i markedsføringslovens forstand.
- Side 337 -
Med forbehold for varemærkerettens principielle krav om vareartslighed synes det imidlertid at blive stadigt vanskeligere at fastholde en afgørende forskel mellem den mærkeretlige bedømmelse efter VML § 4 og en markedsføringsretlig bedømmelse efter MFL § 22. Bl.a. Højesterets afgørelse i U 1988.29 H har som nævnt været med til at udviske forskellen.
- Side 365 -
...beskyttet lokalt efter MFL § 22, udgør ikke en registreringshindring, jf. VML § 15, stk. 3, nr. 5 modsætningsvis, samt ovenfor pkt. 8.2.3.2, men må på den anden side respekteres af mærkeindehaveren, jf. VML § 10, stk. 3.329329. Se om denne sameksistens Riis og Schovsbo i NIR 2021, p. 148 ff., samt sag C-112/21: Classic Coach Company (EU:C:2022:428).
- Side 384 -
...anvendelse også på domænenavne, der benyttes som kendetegn i forbindelse med erhvervsmæssig virksomhed og opfylder de almindelige betingelser for at opnå beskyttelse efter disse regler. Ligesom et domænenavn på sædvanlige betingelser kan være varemærkebeskyttet, kan erhvervsmæssig brug af en andens varemærke som domæne udgøre en varemærkekrænkelse.
- Side 388 -
Den markedsføringsretlige kendetegnsbeskyttelse efter MFL § 22 følger derimod det forretningsmæssige virkeområde og kan derfor udmærket tænkes at være geografisk begrænset til et lokalområde, jf. Markedsret Del 2, 8. udg., p. 232 f.
- Side 448 -
Virksomhedsnavne er kun beskyttet som varemærker, hvis de opfylder kravene hertil i varemærkeloven. Såvel virksomhedsnavne som andre forretningskendetegn er i øvrigt beskyttet efter den kendetegnsretlige opsamlingsbestemmelse i MFL § 22, jf. herom i Markedsret del 2, 8. udg., p. 226 ff.
(...)
- Side 450 -
...givet fald ofte via markedsføringsretten,411411. Sml. Markedsret Del 2, 8. udg., p. 226 ff., om beskyttelse af forretningskendetegn efter MFL § 22. men netop pga. virksomhedsnavnenes ofte beskrivende elementer er beskyttelsen snæver, og ord hentet i almindelig sprogbrug kan der ikke opnås eneret til blot ved at lade dem indgå i et virksomhedsnavn.
- Side 451 -
...og kommanditselskaber, har en nogenlunde tilsvarende navnebeskyttelse efter erhvervsvirksomhedsloven, jf. denne lovs § 6. For de forskellige virksomhedstyper gælder forskellige registreringskrav, men navnereglen i erhvervsvirksomhedslovens § 6 (samt reglen i MFL § 22) gælder for alle de omfattede virksomheder, uanset om de er registreret eller ej.
(...)
- Side 452 -
...kendetegnsregel (nu MFL § 22), og absolut intet tyder på, at retten anså navnet for mindre beskyttelsesværdigt end ethvert andet virksomhedsnavn eller kommercielt kendetegn. Navnene fandtes forvekslelige, idet ordene »Red« og »Hjælp« måtte anses som »betydningsmæssig forvekslelige« (men retten til at gøre indsigelse ansås for fortabt ved passivitet).