Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 22

Forretningskendetegn

- Side 397 -

Markedsføringslovens § 22 indeholder en særlig erhvervsrelateret bestemmelse vedrørende anvendelsen af forretningskendetegn:4444. I den tidligere markedsføringslov fandtes bestemmelsen i § 5. Bestemmelsen er videreført med uændret ordlyd.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 398 -

...der findes på området. Man kan anføre, at det egentlige formål med markedsføringslovens § 22 er at beskytte de forretningskendetegn, der ikke er kvalificeret til at opnå beskyttelse efter særlovgivningen. Især varemærkeloven optræder som lex specialis i forhold til markedsføringslovens § 22. Retspraksis afspejler imidlertid ikke altid dette forhold.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 399 -

Varemærkeloven og markedsføringslovens § 22 påberåbes ofte kumulativt, og domstolene gør det ikke nødvendigvis særligt klart, hvilke bestemmelser afgørelsen bygger på. Dette gør det vanskeligt at udlede den retskildemæssige værdi af de enkelte domme i forhold til de trods alt forskellige kriterier i varemærkeloven og markedsføringslovens § 22.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...domstolene behandle varemærkeretten som lex specialis i forhold til markedsføringslovens § 22. Anses varemærkeretten for krænket, skulle der ikke være grund til at tage stilling til overtrædelse af markedsføringsloven (det er der i det modsatte tilfælde). Domstolenes tendens til at anvende begge regelsæt er muligvis en konsekvens af forhandlingsprincippet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 400 -

Som udgangspunkt må det antages, at kendetegnsbeskyttelsen i markedsføringslovens § 22 ikke kan give et selskabsnavn en bedre beskyttelse, end et tilsvarende tegn har efter varemærkeretten, jf. Sø- og Handelsrettens dom refereret i U 2010.1 SH.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Begrebet »forretningskendetegn og lignende« omfatter som udgangspunkt alle arter forretningskendetegn, både varemærker og andre former for kendetegn. Der kan være tale om facader, indretning, uniformer, farver, telefonnumre og lignende. Den ikke udtømmende opregning i varemærkelovens § 2 må også antages at være omfattet af markedsføringslovens § 22.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 401 -

...»Virksomheders navne skal tydeligt adskille sig fra hinanden. I virksomhedens navn må ikke optages slægtsnavn, selskabs-, fonds- eller virksomhedsnavn, særegent navn på fast ejendom, varemærke, forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer virksomheden, eller noget, som kan forveksles hermed.« Andre selskabsretlige love indeholder lignende bestemmelser:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 402 -

Bestemmelsen i markedsføringslovens § 22 gælder kun for erhvervsdrivende.5757. Se f.eks. U 1977.1055 Ø for en sag, hvor det var afgørende, om en organisation kunne anses for erhvervsdrivende.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Bestemmelsen i markedsføringslovens § 22 kan opdeles i to led. Det første led omhandler forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer den erhvervsdrivende (adkomstprincippet). Det andet led omhandler benyttelse af egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres (forvekslingsprincippet).

Læs på Jurabibliotek



Forretningskendetegn og lignende, der ikke tilkommer den erhvervsdrivende

- Side 403 -

Bestemmelsen i markedsføringslovens § 22 afskærer ikke omtale af andre erhvervsdrivende. Således er det naturligt og lovligt at benytte et varemærke som en oplysning om, at man forhandler pågældende produkt. Det afgørende er, om det sker på en sådan måde, at man snylter på andre eller på anden måde opfører sig utilbørligt.

Læs på Jurabibliotek



Benyttelse af egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres

- Side 408 -

For så vidt angår benyttelse af egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres, går afvejningen i markedsføringslovens § 22, 2. led, ud på, i hvilke tilfælde og i hvilket omfang der skal lægges begrænsninger på adkomsthavers egen rettighedsudnyttelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 410 -

...har traditionelt været antaget, at dette kriteriums opfyldelse var en forudsætning for beskyttelse efter markedsføringslovens § 22.7272Se Borcher & Bøggild 2013, s. 480 f. og Heide-Jørgensen 2020, s. 376 f.Med dommen i U 1999.1406 H blev dette kriterium underkendt i forhold til aktieselskabslovens § 153, stk. 2 (nu selskabslovens § 2, stk. 2).

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det må dog antages, at branchelighedskriteriet opretholdes i forhold til markedsføringslovens § 22, hvor denne ikke anvendes inden for de selskabsretlige regelsæt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 411 -

...forbyde andre at gøre brug af eget navn. Navneretten er udtryk for et adkomstprincip. I modsætning hertil bygger varemærkeretten på prioriteringsprincippet. I relation til markedsføringslovens § 22 er det dog accepteret, at personer må leve med rimelige begrænsninger, hvis der er en reel forvekslingsfare.7676. Se herom i Koktvedgaard 1965, s. 225 ff.

Læs på Jurabibliotek



Søgeord og søgemaskineoptimering på internettet

- Side 414 -

...2000B.311. Anvendelse af andres forretningskendetegn som metatags har tidligere været anset som et udtryk for snyltning på andres forretningskendetegn og er dermed i strid med markedsføringslovens § 22.8282. Se generelt om søgeordsreklamer i Jurcenoks & Frahm 2010. Det byggede bl.a. på Melitta-dommen, jf. nedenfor. Retstilstanden er imidlertid

Læs på Jurabibliotek