Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 21

Beskyttelsens indhold

- Side 577 -

Ved ændringen blev det også gjort klart, at brugen af et mærke i sammenlignende reklame i strid med MFL § 21 udgør en varemærkekrænkelse, se herom nedenfor G.3.e.

Læs på Jurabibliotek



Sammenlignende reklame

- Side 652 -

ifølge VML § 4, stk. 3, nr. 6, kan indehaveren af en varemærkeret forhindre andre i at anvende tegnet i »sammenlignende reklame på en måde, der er i strid med MFL § 21«. På denne (lidt bagvendte) måde lovliggøres varemærkeretligt de former for sammenlignende reklamer, som opfylder kravene i MFL § 21 (se nedenfor i petit).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 653 -

...konkrete produkter var ikke tilstrækkelig til at vildlede offentligheden, og sammenhængen mellem de ægte parfumer og kopierne fremgik da også af nogle »sammenlignende lister«, hvoraf fremgik, hvilket parfumemærke, der var kopieret. Ved at angive, at produkterne var imitationer af velkendte varer, var grænserne for den tilladte henvisning overskrevet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og 8) ikke fremstiller produkter som en imitation eller en kopi af produkter, der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn...«. Reglen hviler på direktiv 2006/114.

Læs på Jurabibliotek