Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 517 -
...særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af et produkt, og som ikke har karakter af betaling for en selvstændig ydelse. F.eks. faktureringsgebyrer, betalingsgebyrer og opsigelsesgebyrer. Gebyrer, som er nærmere reguleret ved lov, er ikke omfattet, som f.eks. rykker- og inkassogebyrer, der er reguleret af rentelovens § 9 b.
- Side 519 -
...A/S, fordi grossisten ikke var villig til at skride ind over for en anden forhandlers salgsfremstød. Forretningen indrykkede en annonce med overskrift i store bogstaver »Ulrick’s Garn ophører«, og under overskriften var anført med langt mindre bogstaver end i overskriften »hos os med alle kvaliteter og alle farver«; i cirkler var endvidere anført »÷
(...)
- Side 520 -
20 %«. Sø‑ og Handelsretten udtalte, at annoncen hos mange læsere ville efterlade der urigtige indtryk, at Ulricks Garn A/S ophørte, hvilket ud over at være i strid med god markedsføringsskik tillige ved sin form var utilbørligt over for Ulricks Garn A/S og dermed i strid med markedsføringslovens § 2, stk. 2 (nu § 20, stk. 3).
(...)
...Dernæst vistes det fosfatfri vaskepulver, idet der nu svømmede fisk omkring i vandet. Reklameteksten anførte hertil, at naturen ikke har godt af vaskepulver med fosfat. Uden at tage stillingen til sandhedsværdien i det formidlede budskab udtalte forbrugerombudsmanden, at tv‑reklamen var i strid med markedsføringslovens § 2, stk. 2 (nu § 20, stk. 3).
- Side 523 -
...markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage. Det samtykke, der kræves for lovlig henvendelse, er defineret i markedsføringslovens § 2, nr. 14, som enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljetilkendegivelse.