Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 293 -
...herved over for direktivets og lovens helt centrale begreb. Det er defineret i 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 4, som »en handling, udeladelse, adfærd eller fremstilling, kommerciel kommunikation, herunder reklame og markedsføring, foretaget af en erhvervsdrivende med direkte relation til promovering, salg eller udbud af et produkt til forbrugerne«.
- Side 297 -
...mangelfulde angivelser«. Denne ordlyd er efter forarbejderne (lovforslag L 93 2012/1) begrundet i et ønske om at sikre, at markedsføring af sundhedsydelser skal være baseret på faglige og relevante oplysninger og betyder, at sundhedsydelser ikke må markedsføres lige så pågående og forbrugsstimulerende som almindelige forbrugsvarer eller tjenesteydelser.
- Side 321 -
...gmail.com og hotmail.com. Bemærkningerne gør opmærksom på, at listen ikke er udtømmende, og at begrebet elektronisk post er et dynamisk begreb, der til enhver tid skal ses i lyset af den teknologiske udvikling. Bemærkningerne gør også opmærksom på, at det altid vil bero på en konkret vurdering, om en henvendelse er omfattet af begrebet elektronisk post.
- Side 328 -
...2005/29 om urimelig handelspraksis, præamblens 18. betragtning, at der hermed menes en gennemsnitsforbruger, således som dette begreb fortolkes af EU-Domstolen, jf. ovenfor i kapitel II.C og D, og nu 2017-markedsføringslovens §§ 2, stk. 1, 3, stk. 2, og § 8, stk. 2, se også bemærkningerne i lovforslag L 40 FT 2016-17 til § 8 i 2017-markedsføringsloven.
- Side 329 -
Rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis indeholder i artikel 8 en bestemmelse om aggressiv handelspraksis og i artikel 9 en bestemmelse om anvendelse af chikane, tvang og utilbørlig påvirkning, der også er defineret i 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 11. De er gennemført i dansk ret i 2017-markedsføringslovens § 7.
(...)
- Side 331 -
...Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det samtykke til markedsføring, der var indhentet på denne måde, ikke var gyldigt efter markedsføringslovens § 2, nr. 14. I det omfang forsikringsselskabet havde anvendt samtykket til at rette henvendelse til en kunde med henblik på markedsføring, var der derfor tale om en overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringslovens § 10.
- Side 335 -
...og klagebehandling, metode og tidspunkt for fremstilling eller ydelse, levering, produktets hensigtsmæssighed, anvendelse, mængde, specifikationer, geografiske eller handelsmæssige oprindelse eller de resultater, som kan forventes opnået ved brugen, eller resultaterne af og de vigtigste elementer ved afprøvning eller kontrol foretaget af produktet«.
- Side 358 -
...forhold, der er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd, og forholdet skal derfor bedømmes efter generalklausulen i markedsføringslovens § 3. Generalklausulen anvendes i øvrigt også i vidt omfang i misrekommanderingssager, jf. hertil omtalen hos Borcher & Bøggild, p. 94 ff., og Caroline Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 408.