Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 17 -
MFL § 2, stk. 2 (nu MFL § 1, stk. 2). Dette er en del af baggrunden for 2017-loven, men kan næppe retfærdiggøre den omkalfatring af hele loven, som har fundet sted.
- Side 26 -
...modsætning til begrebet »handelspraksis«, der defineres på samme måde i MFL § 2, nr. 4, som i handelspraksisdirektivet. Under alle omstændigheder skal det forstås meget bredt, og det skal navnlig forstås videre end det traditionelle økonomiske markedsføringsbegreb, der traditionelt har relateret sig snævert til virksomhedernes afsætningsbestræbelser.
(...)
...C-435/11 (EU:C:2013:574, præmis 27), sag C-388/13: UPC Magyarország (EU:C:2015:225) om eftersalgsservice og sag C-357/16: Gelvora (EU:C:2017:573) om gældsinddrivelse/inkasso som en »handelspraksis«. Det følger tillige af Domstolens praksis, at begrebet »produkt« i art. 2, litra c (MFL § 2. nr. 3) omfatter den hermed forbundne inddrivelsesvirksomhed.
(...)
- Side 29 -
...handelspraksisdirektivets art. 2, litra h. Reglen om »god markedsføringsskik« (for B2B-forhold og almene samfundsinteresser) er ikke udtryk for en gennemførelse af EU-regler og skal forstås som hidtil i dansk ret, hvorefter de i MFL § 3, stk. 1, opregnede hensyn til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser principielt skal inddrages sideordnet.
- Side 36 -
...hertil, jf. definitionen i MFL § 2, nr. 5 (handelspraksisdirektivets art. 2, litra k), og hertil sag C-281/12: Trento Sviluppo og Centrale Adriatica (EU:C:2013:859, præmis 35-36). Medens den danske direktiv- og lovtekst blot taler om »en beslutning«, udtrykker den engelske sprogversion tydeligere, at der sigtes til »any decision« (kursiveret her).
(...)
...Udtrykket »mærkbart« kan synes i nogen grad at nedtone den grad af påvirkning, som normalt kræves til en »væsentlig« påvirkning, hvilket i FT 2006-07, Tillæg A, p. 18 h.sp., også antages at have været direktivets intention. Denne udlægning gentages dog ikke i FT 2016-17, L 40, hverken i bemærkningerne til § 2, nr. 6, eller i bemærkningerne til § 8, stk. 1.
(...)
- Side 38 -
...forbrugersammenslutninger, som er omfattet af forbrugerbegrebet i den danske civilretlige forbrugerlovgivning. Dette indebærer dog ingen reel forskel, idet markedsføringsloven samtidig med, at § 2, nr. 1, fik sit nuværende indhold, fik tilføjet en ny § 1 a, hvorefter en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med en forbruger.
- Side 56 -
...5) handler om »urimelig handelspraksis«, og MFL § 4 opstiller et krav om, at en erhvervsdrivende skal udvise »god erhvervsskik«. Referencerne til »handel« og »erhverv« sigter her eksplicit til de erhvervsdrivendes kommercielle adfærd over for forbrugerne, jf. definitionerne i handelspraksisdirektivets art. 2, litra d og h, samt MFL § 2, nr. 4 og 9.
- Side 89 -
...(nr. 10a), enhver miljøanprisning baseret på »kompensation« for drivhusgasemissioner i stedet for på det pågældende produkts eget, faktiske CO2-aftryk (nr. 4c) samt forskellige konkrete udsagn – eller tilbageholdelse af konkrete oplysninger – om holdbarhed, vedligeholdelse, reparationsmuligheder og funktionalitet (nr. 23d-23j, jf. MFL § 2, nr. 24-27).
...adresseres helt generelt i MFL § 6, stk. 1, som bygger på handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 1 og 2, og hvorefter den erhvervsdrivende ikke må »udelade eller skjule« sådanne oplysninger eller i øvrigt præsentere dem på en uhensigtsmæssig måde. Reglen i MFL § 20, stk. 1, om vildledning af andre erhvervsdrivende omfatter ligeledes væsentlige udeladelser.
(...)
- Side 90 -
En »købsopfordring« defineres i MFL § 2, nr. 10 (i ordret overensstemmelse med direktivets art. 2, litra i) som »en kommerciel kommunikation, hvori produktets karakteristika og pris er angivet på en måde, som er passende i forhold til det anvendte kommercielle kommunikationsmiddel, og hvorved forbrugeren sættes i stand til at foretage et køb«.
(...)
...tjenesteydelser og fast ejendom er omfattet (sml. herved definitionen af et »produkt« i MFL § 2, nr. 3). I sag C-146/16: Verband Sozialer Wettbewerb (EU:C:2017:243, præmis 25) bruger Domstolen ordet »transaktionsbeslutning« i stedet for »køb«, hvilket forekommer at være i bedre overensstemmelse med direktivets terminologi i øvrigt (men mindre mundret).
(...)
...oplysninger om produktet, vil ikke i denne forstand rumme en købsopfordring. En annonce for fast ejendom – som også er et »produkt« ifølge MFL § 2, nr. 3 – vil formentlig allerede på grund af en ejendomshandels kompleksitet og økonomiske omfang heller ikke kunne betragtes som en købsopfordring i denne forstand. Kriteriet er imidlertid langtfra klart.
(...)
- Side 93 -
...på vegne af en (anden) erhvervsdrivende favner bredere end at handle i dennes navn og er altså ikke synonymt hermed, sml. MFL § 2, nr. 2 in fine (direktivets art. 2, litra b). En influencer eller andre, som reklamerer for en andens varer, må siges at agere »på vegne af« denne anden, allerede fordi der optrædes kommercielt til fordel for den anden.
(...)
- Side 94 -
...produkter på en onlinemarkedsplads og tilstræber sikre, at forbrugere på klar og forståelig måde får vished for, hvem der er deres aftalepart, og om denne er erhvervsdrivende eller ej. Udbyderen af onlinemarkedspladsen har dog ikke pligt til at kontrollere tredjeparts oplysninger om sin status. Begrebet onlinemarkedsplads defineres i MFL § 2, nr. 17.
(...)
Domstolen har i sag C-122/10: Ving Sverige (EU:C:2011:299) bidraget til fortolkningen af handelspraksisdirektivets art. 2, litra i (begrebet »købsopfordring«, jf. MFL § 2, nr. 10), samt art. 7, stk. 4, litra a og c (varens væsentlige karakteristika, henholdsvis dens pris, jf. MFL § 6, stk. 2, nr. 1 og 6):
- Side 95 -
...lovbemærkningerne til MFL § 6 a), der eksplicit pålægger erhvervsdrivende en særlig oplysningsforpligtelse, når de gør det muligt for forbrugerne at benytte onlinesøgefunktioner, der rangordner de tilbud, som forbrugerne præsenteres for på grundlag af søgningen. »Rangordning« defineres i MFL § 2, nr. 16 (handelspraksisdirektivets art. 2, stk. 1, litra m).
- Side 105 -
...handelspraksis i B2C-forhold under én hat. Sml. Jesper Løffler Nielsen i U 2011 B, p. 153 ff., om begreberne reklame og kommerciel kommunikation. Se således handelspraksisdirektivets art. 2, litra d, og MFL § 2, nr. 4, der definerer det overordnede begreb handelspraksis, »herunder reklame«. Se nærmere om begrebet handelspraksis ovenfor pkt. 1.3 og 1.4.
- Side 108 -
...2. litra d, jf. MFL § 2, nr. 4) i relation til den erhvervsdrivende, hvis produkt promoveres, hvorimod medieudgiverens/redaktørens ansvar ikke er direkte omfattet af handelspraksisdirektivet og derfor heller ikke er underlagt direktivets krav om totalharmonisering (men derimod reguleres i presselovgivningen), jf. sag C-391/12: RLvS (EU:C:2013:669).
- Side 113 -
Begrebet »utilbørlig påvirkning« defineres i MFL § 2, nr. 11, som »udnyttelse af magtposition i forhold til forbrugeren til at udøve pres selv uden anvendelse eller trusler om anvendelse af vold på en måde, som væsentligt begrænser forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning«.
- Side 128 -
...2-3), gælder i modsætning til stk. 4 (og stk. 5) for uanmodet henvendelse til enhver (jf. ordet »nogen«). Se f.eks. U 2003.1855 SH, hvor modtagerne af de omhandlede telefaxer og e-mails hovedsageligt var erhvervsdrivende. Fra retspraksis kan i øvrigt nævnes U 2004.1141 SH (telefaxer) og U 2005.3446 H (sms-beskeder og e-mails). jf. nedenfor pkt. 5.1.2.
- Side 131 -
...skal forstås i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen (nr. 2016/679) art. 4, litra 11, som kræver en »frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse«. Det må også antages at svare til det krav om »forudgående anmodning«, der opstilles i forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, som betingelse for lovligheden af en kommerciel
(...)
- Side 132 -
...tilstrækkeligt, at en hjemmesides afkrydsningsfelt på forhånd er krydset af ved en tekst om, at der gives samtykke til fremtidig markedsføring – hvorved der ville kunne gives samtykke ved blot at trykke på »send«.118118. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til MFL § 2, nr. 14, og i samme retning FT 1999-2000, Tillæg A, p. 5928 v.sp. og p. 5964 h.sp.
- Side 171 -
...»gebyr«, hvorved der forstås en »betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af et produkt, og som ikke har karakter af betaling for en selvstændig ydelse«. Der kan være tale om såvel løbende gebyrer som såkaldte lejlighedsgebyrer. Som eksempler kan nævnes faktureringsgebyrer, betalingsgebyrer og opsigelsesgebyrer.
- Side 179 -
...handler uden for sit erhverv.165165. Via MFL § 1 a bliver lovbestemmelsens anvendelsesområde videre end forbrugerdefinitionen i handelspraksisdirektivets art. 2, stk. 2, litra 2, og MFL § 2, nr. 1. Direktivgrundlaget ses ikke at være til hinder herfor. Sml. om handelspraksisdirektivets forbrugerbegreb og dermed direktivets område ovenfor pkt. 1.4.2.
- Side 219 -
...B2B-regulering, jf. herom ovenfor pkt. 2.1 in fine. og »sammenlignende reklame« vil sige »enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til produkter, som udbydes af en konkurrent«. Ordet »produkter« omfatter såvel varer som tjenesteydelser, herunder fast ejendom, digitale tjenester og digitalt indhold m.v., jf. MFL § 2, nr. 3.