Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 48 -
...dansk ret ved lov 558/2025, har til formål at forbedre forbrugerbeskyttelsen ved at indføre regler for vildledende miljøanprisninger, ligesom sortlisten udvides med 12 nye punkter vedrørende forskellige typer af miljøanprisninger, jf. nærmere nedenfor i kapitel VI.B.5.b om grøn markedsføring. Lovændringen træder først i kraft den 27. september 2027.
- Side 51 -
...inspiration fra rådsdirektiv 2005/29 om urimelig handelspraksis en lang række definitioner, herunder af begrebet forbruger, der i § 2, nr. 1, defineres som »en fysisk person, der hovedsagelig handler uden for dit erhverv«. I § 1 a bestemmes, at »en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, sidestilles i denne lov med en forbruger«.
- Side 62 -
...transaktionsbeslutning, som vedkommende ellers ikke ville have truffet. Nøgleordet her er transaktionsbeslutning, der er nærmere defineret i direktivets artikel 2, litra k, som gennemført i dansk ret ved 2017-markedsføringslovens § 2, nr. 5. Herefter forstås der ved en transaktionsbeslutning en beslutning, der træffes af en forbruger, om, hvorvidt, hvordan og
- Side 80 -
...bevirkede en erstatning på 300.000 kr. samt pålæg om berigtigelse over for to af kunderne. Fra utrykt praksis ses Sø- og Handelsrets dom af 1. november 2006 i sag V-31-06 om skadelige udtalelser i forbindelse med ophør af et ansættelsesforhold. I U 2012.1089 H, Danske Spil, blev det afvist, at parterne skulle foretage berigtigelse, men i U 2013.2396
- Side 88 -
...1968.50 H og U 1979.610 SHR, U 1993.17 H. Som disse domme viser, kan der ved erstatningens fastsættelse tages hensyn til, om der foreligger en vis form for gengældelse, såkaldt retorsion, dvs. adgangen til at »give igen med samme mønt«. Synspunktet er, at den erhvervsdrivendes egen adfærd har givet anledning til de misrekommanderende udtalelser, og at