Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 16

Bemærk, at § 16 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 16, om det har en betydning.

Lovens anvendelsesområde – erhvervsvirksomhed

- Side 23 -

...finder anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 147 af 25.2.2020 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 2178 af 26.11.2021 om tredjepartsbetalinger m.v.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende prisoplysninger – prismarkedsføring

- Side 68 -

...regler blevet endnu mere markant.5656. Art. 6 a i prismærkningsdirektivet (98/6/EF) blev ændret ved art. 2 i moderniseringsdirektivet (2019/2161/EU). Den nye art. 6 a regulerer spørgsmål om gennemsigtighed af prisnedsættelser, jf. hertil nu § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen (bkg. nr. 1696 af 14.12.2017 som ændret ved bkg. nr. 2292 af 3.12.2021).

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 158 -

...vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 157.

Læs på Jurabibliotek



Gebyrer

- Side 171 -

...i forhold til forbrugere. Der er ikke her tale om gennemførelse af EU-regler.157157. Ifølge MFL § 1, stk. 3, gælder § 16 ikke for pengeinstitutter og realkreditinstitutter. Med hjemmel i lov om finansiel virksomhed er der til gengæld udstedt bkg. nr. 330 af 7.4.2016 om god skik (med senere ændringer), som i § 6, stk. 3 og 4, rummer lignende regler.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...er reguleret i anden lovgivning. Eksempelvis er gebyrer i forbindelse med rykkerskrivelser (rykkergebyrer) selvstændigt reguleret i rentelovens § 9 b (lovbkg. nr. 459 af 13.5.2014). i et løbende kontraktforhold kan ændres til ugunst for forbrugeren, skal betingelserne herfor for det første være klart fremhævet i kontrakten, jf. MFL § 16, stk. 1. For

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 172 -

det andet skal ændring af gebyrer eller opkrævning af nye gebyrer i et løbende kontraktforhold altid varsles med en rimelig frist, inden de kan få virkning for forbrugeren, jf. MFL § 16, stk. 2. Afgørelsen af, hvad der skal forstås ved en rimelig frist, må bero på en konkret vurdering, hvori bl.a. indgår ændringens størrelse og begrundelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...slippe ud af aftalen (eventuelt opsigelsesvarsel, opsigelsesgebyr etc.). Væsentlighedskriteriet må (ligesom rimelighedskriteriet i stk. 2) vurderes konkret, men vil skulle ses i forhold til ændringens størrelse, hovedydelsens værdi etc. Bestemmelsen i MFL § 16, stk. 3, er i modsætning til stk. 1 og 2 umiddelbart strafsanktioneret, jf. § 37, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...afsmittende betydning for den civilretlige bedømmelse i konkrete tvister, f.eks. i relation til aftalens fortolkning eller kravet om gebyrændringers varsling med en rimelig frist.159159. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 16. Sml. også Andersen og Madsen: Aftaler og mellemmænd, 8. udg., p. 423 ff., om offentligretlige normers civilretlige betydning.

Læs på Jurabibliotek