Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 15

Lovens anvendelsesområde – erhvervsvirksomhed

- Side 23 -

...finder anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 147 af 25.2.2020 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 2178 af 26.11.2021 om tredjepartsbetalinger m.v.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende prisoplysninger – prismarkedsføring

- Side 68 -

...regler blevet endnu mere markant.5656. Art. 6 a i prismærkningsdirektivet (98/6/EF) blev ændret ved art. 2 i moderniseringsdirektivet (2019/2161/EU). Den nye art. 6 a regulerer spørgsmål om gennemsigtighed af prisnedsættelser, jf. hertil nu § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen (bkg. nr. 1696 af 14.12.2017 som ændret ved bkg. nr. 2292 af 3.12.2021).

Læs på Jurabibliotek



Prisoplysninger m.v.

- Side 163 -

Markedsføringslovens specifikke regler om prisoplysning findes primært i MFL §§ 14-15, som suppleres af særlige oplysningskrav i § 16 vedrørende gebyrer og §§ 18-19 vedrørende kreditaftaler, henholdsvis boligkreditaftaler.

Læs på Jurabibliotek



Oplysningspligter vedrørende detailpriser m.v.

- Side 168 -

...hjemmel i MFL § 15, stk. 4, er der endvidere udstedt bkg. nr. 552 af 22.5.2017 om information til forbrugere om priser på valutakurser hos erhvervsdrivende, der ikke er omfattet af lov om finansiel virksomhed. Denne bekendtgørelses § 1 opregner nærmere, hvilke tjenesteydelser bekendtgørelsen finder anvendelse på, og hvilke den ikke finder anvendelse på.

Læs på Jurabibliotek



Faktureringspligt

- Side 169 -

...gælder der ifølge MFL § 15 en generel faktureringspligt, hvilket vil sige, at forbrugeren har krav på at få en specificeret regning, der sætter forbrugeren i stand til at kontrollere prisen for de enkelte varer og ydelser, som indgår i den samlede ydelse. Det er ikke en betingelse herfor, at forbrugeren selv beder om at få en specificeret regning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 170 -

...branchesædvane inden for det pågældende område. I f.eks. autoreparationsbranchen er der sædvane for, at visse standardydelser faktureres til standardpriser uanset det konkrete tidsforbrug, og i tandlægebranchen afregnes prisen heller ikke altid på timebasis, men for en stor del efter specifikke ydelsesbeskrivelser og faste priser (honorartabeller).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eksemplificering af, hvad yderligere oplysninger efter stk. 3 typisk vil kunne dreje sig om, synes også at understøtte dette, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 15, stk. 3 (»grundgebyr, andre gebyrer, kørsel, eksternt udført arbejde, ekstra betaling for arbejde og/eller kørsel uden for normal arbejdstid, leje af materiel og forsikringer«).

Læs på Jurabibliotek

(...)

MFL § 15, stk. 4, rummer en bemyndigelse for erhvervsministeren til efter forhandling med vedkommende fagminister (når reglerne vedrører en anden ministers ressortområde) samt repræsentanter for forbrugerne og de relevante

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 171 -

...oplysningspligt i § 15, stk. 1-3.156156. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 15, sammenholdt med FT 2005-06, Tillæg A, p. 708, og FT 2009-10, L 131, Almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2. Med (tvivlsom) hjemmel i MFL § 15, stk. 4, er der udstedt bkg. nr. 552 af 22.5.2017 om information til forbrugere om priser på valutakurser, sml. ovenfor i note 153.

Læs på Jurabibliotek