- Side 23 -
...finder anvendelse, gælder i fornødent omfang andre og mere branchespecifikke oplysningsregler.1111. Jf. bkg. nr. 147 af 25.2.2020 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter, bkg. nr. 44 af 19.1.2014 om information om gebyrer og andre omkostninger for forsikringsselskaber samt bkg. nr. 2178 af 26.11.2021 om tredjepartsbetalinger m.v.
- Side 68 -
...regler blevet endnu mere markant.5656. Art. 6 a i prismærkningsdirektivet (98/6/EF) blev ændret ved art. 2 i moderniseringsdirektivet (2019/2161/EU). Den nye art. 6 a regulerer spørgsmål om gennemsigtighed af prisnedsættelser, jf. hertil nu § 9 a i prismærkningsbekendtgørelsen (bkg. nr. 1696 af 14.12.2017 som ændret ved bkg. nr. 2292 af 3.12.2021).
- Side 163 -
Markedsføringslovens specifikke regler om prisoplysning findes primært i MFL §§ 14-15, som suppleres af særlige oplysningskrav i § 16 vedrørende gebyrer og §§ 18-19 vedrørende kreditaftaler, henholdsvis boligkreditaftaler.
- Side 168 -
...hjemmel i MFL § 15, stk. 4, er der endvidere udstedt bkg. nr. 552 af 22.5.2017 om information til forbrugere om priser på valutakurser hos erhvervsdrivende, der ikke er omfattet af lov om finansiel virksomhed. Denne bekendtgørelses § 1 opregner nærmere, hvilke tjenesteydelser bekendtgørelsen finder anvendelse på, og hvilke den ikke finder anvendelse på.
- Side 169 -
...gælder der ifølge MFL § 15 en generel faktureringspligt, hvilket vil sige, at forbrugeren har krav på at få en specificeret regning, der sætter forbrugeren i stand til at kontrollere prisen for de enkelte varer og ydelser, som indgår i den samlede ydelse. Det er ikke en betingelse herfor, at forbrugeren selv beder om at få en specificeret regning.
(...)
- Side 170 -
...branchesædvane inden for det pågældende område. I f.eks. autoreparationsbranchen er der sædvane for, at visse standardydelser faktureres til standardpriser uanset det konkrete tidsforbrug, og i tandlægebranchen afregnes prisen heller ikke altid på timebasis, men for en stor del efter specifikke ydelsesbeskrivelser og faste priser (honorartabeller).
(...)
...eksemplificering af, hvad yderligere oplysninger efter stk. 3 typisk vil kunne dreje sig om, synes også at understøtte dette, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 15, stk. 3 (»grundgebyr, andre gebyrer, kørsel, eksternt udført arbejde, ekstra betaling for arbejde og/eller kørsel uden for normal arbejdstid, leje af materiel og forsikringer«).
(...)
MFL § 15, stk. 4, rummer en bemyndigelse for erhvervsministeren til efter forhandling med vedkommende fagminister (når reglerne vedrører en anden ministers ressortområde) samt repræsentanter for forbrugerne og de relevante
(...)
- Side 171 -
...oplysningspligt i § 15, stk. 1-3.156156. Jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 15, sammenholdt med FT 2005-06, Tillæg A, p. 708, og FT 2009-10, L 131, Almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2. Med (tvivlsom) hjemmel i MFL § 15, stk. 4, er der udstedt bkg. nr. 552 af 22.5.2017 om information til forbrugere om priser på valutakurser, sml. ovenfor i note 153.