- Side 63 -
...Se også U 2018.2595 SH, hvor et angiveligt anprisende udsagn om at være »antibakteriel« fandtes tilstrækkeligt underbygget af, at der var tilsat et bakteriehæmmende additiv i en koncentration på 1 %. Anderledes forholder det sig med rene anprisninger, der er uden nogen sandhedsværdi (f.eks. »smukkest« eller »finest«), jf. nedenfor omkring note 205.
- Side 70 -
Da prisen er et meget vigtigt konkurrenceparameter, må det krav, som MFL § 13 stiller til dokumentationen af angivelser om faktiske forhold, forventes håndhævet ret strikt over for netop prismarkedsføring. Fra retspraksis kan vedrørende prissammenligninger (og anprisninger) bl.a. henvises til U 1976.572 SH, NIR 1993.430 SH og U 2021.901 SH.
(...)
- Side 71 -
...forhold«. Er der tale om mere ubestemte prisudsagn af anprisende karakter, vil det typisk være op til dommerne under en retssag selv at vurdere, om disse prisudsagn er vildledende, når de ses med gennemsnitsforbrugerens øjne. Omvendt tillades der også efter omstændighederne ført empirisk dokumentation for, hvordan forbrugerne opfatter et sådant budskab.
- Side 78 -
...antal kunne ikke dokumenteret i overensstemmelse med MFL § 13, og udsagnet ansås derfor for »vildledende og egnet til på utilbørlig vis at påvirke [kundernes] adfærd til skade for øvrige udbydere af lignende administrationssystemer«, hvilket subsumeredes under MFL §§ 3, stk. 1, og 20, stk. 1. Forholdet kunne tillige have været henført under MFL § 5.
- Side 117 -
...så ufuldstændigt grundlag, at de er vildledende eller har karakter af halve løgne, eller som i øvrigt er utilbørlige i deres form eller indhold.103103. Jf. Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 288 ff., Eriksen: Markedsføringslovens § 1, p. 136 ff., og Heide-Jørgensen: Lærebog i konkurrence- og markedsføringsret, 4. udg., p. 327 ff.