- Side 185 -
...indikation? Om dokumentationskravet i markedsføringslovens § 3, stk. 3, i lyset af U 2015.2565 H og U 2015.3331 H, Erhvervsjuridisk Tidsskrift 2016.89, og C. Heide-Jørgensen: ”Grøn markedsføring” i Festskrift til Palle Bo Madsen, Djøf Forlag, 2021. og som har vist sig at have særlig relevans i sager om brug af miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen.
- Side 189 -
...markedsføringslovens § 13. Ved livscyklusvurdering forstås efter pkt. 4.4 i vejledningen en kortlægning af alle de faser, som et produkt gennemløber fra ”vugge til grav”. Faserne er fortløbende og forbundne og kan angå det samlede produkt eller bestanddele af dette. I en livscyklusvurdering kortlægger man (miljø)forholdene og vurderer de væsentligste (mil-
- Side 192 -
...Vejledningen sondrer mellem forskellige situationer, nemlig fritstående miljømæssige påstande, miljømæssige påstande med forklaring og påstande om klimaneutralitet. Alle klima- og miljøudsagn er som også nævnt ovenfor efter Forbrugerombudsmandes opfattelse oplysninger om faktisk forhold, som virksomheden skal kunne dokumentere, jf. markedsføringslovens § 13.