Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 13

En vildledningsproblematik – den retlige regulering af grøn markedsføring

- Side 522 -

...den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugeren, altså B2C. For forhold, der ikke falder ind under B2C-reglerne, gælder markedsføringslovens § 20 om vildledende handelspraksis mellem erhvervsdrivende, ligesom § 21 om sammenlignende reklame også kan være relevant i sager om grøn markedsføring. Det følger tillige af markedsføringslovens § 13, at den

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerombudsmandens rolle og praksis – vejledning om brug af miljømæssige påstande i markedsføringen

- Side 525 -

...(miljø)påvirkninger i hele produktets livscyklus fra anskaffelse af råmaterialer og fremstilling, brug og bortskaffelse af produktet samt transporter inden for og imellem disse faser. Tanken med at foretage en livscyklusanalyse er, at den giver mulighed for at vurdere, hvilke potentielle miljøpåvirkninger og ressourceforbrug, der er et knyttet til et pro-

Læs på Jurabibliotek



Særligt om kravet om dokumentation af faktiske oplysninger i markedsføringslovens § 13

- Side 532 -

...af praksis fra forskellige områder. og Forbrugerombudsmanden har gennem årene udstedt flere vejledninger, der berører det rette forhold mellem de almindelige anprisninger og de faktiske oplysninger. Det er næppe en forkert beskrivelse af udviklingen, at området for almindelige anprisninger ikke er stort, og på visse områder måske endog også bliver

Læs på Jurabibliotek