- Side 326 -
...deres pålydende. Man når herved frem til den vigtige sondring mellem almindelige anprisninger og egentlige informationer, der nu som før er undergivet et dokumentationskrav, jf. hertil 2017-markedsføringslovens § 13, hvorefter rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres, jf. også rådsdirektiv 2005/29 artikel 5(3) in fine.
(...)
- Side 328 -
...selvdisciplinære foranstaltninger. Dette fremgår af markedsføringslovens § 13, hvorefter »Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold«. Dette fremgik også allerede af artikel 6 i rådsdirektiv 84/450/EF og fremgår nu af artikel 12 i rådsdirektivet om urimelig handelspraksis (2005/29) og artikel 6 i ICC’s Kodeks.
(...)
...variation i U 2015.3331/2 H, som også i præmisserne henviser til U 2015.2565 H. Se også om spørgsmålet Søren Stenderup Jensen: Dokumentation, sandsynliggørelse eller indikation? Om dokumentationskravet i markedsføringslovens § 3, stk. 3, i lyset af U 2015.2565 H og U 2015.3331 H, ET 2016.89, samt Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 60 med note 53.
- Side 334 -
...klager over grøn markedsføring og har de senere år truffet ganske mange afgørelser i sager om miljømarkedsføring. Forbrugerombudsmanden har i 2024 udsendt sine anbefalinger vedrørende virksomheders miljømarkedsføring. Heril kommer en vejledning om spørgsmålet fra 2014, der ikke blot omhandler miljømæssige men også etiske påstande mv. i markedsføringen.