Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 13

Generelt om vildledning og utilbørlighed – og om forbrugerbilledet

- Side 61 -

...forhold skal kunne dokumenteres. En angivelse om faktiske forhold er i princippet enten sand eller falsk, hvorfor det giver mening at opstille et sådant krav. Anderledes forholder det sig med anprisninger, der udelukkende beror på en subjektiv vurdering og er uden nogen sandhedsværdi (f.eks. »smukkest« eller »finest«), sml. nedenfor omkring note 206.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende prisoplysninger – prismarkedsføring

- Side 69 -

Da prisen er et meget vigtigt konkurrenceparameter, må det krav, som MFL § 13 stiller til dokumentationen af angivelser om faktiske forhold, forventes håndhævet ret strikt over for netop prismarkedsføring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forhold«. Er der tale om mere ubestemte prisudsagn af anprisende karakter, vil det typisk være op til dommerne under en retssag selv at vurdere, om disse prisudsagn er vildledende, når de ses med gennemsnitsforbrugerens øjne. Omvendt tillades der også efter omstændighederne ført empirisk dokumentation for, hvordan forbrugerne opfatter et sådant budskab.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende produkt- og oprindelsesangivelser m.v.

- Side 77 -

...dette tilfælde ikke dokumentere i overensstemmelse med MFL § 13, og udsagnet ansås derfor for »vildledende og egnet til på utilbørlig vis at påvirke [kundernes] adfærd til skade for øvrige udbydere af lignende administrationssystemer«, hvilket subsumeredes under MFL §§ 3, stk. 1, og 20, stk. 1. Forholdet kunne tillige have været henført under MFL § 5.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 78 -

...MFL § 13), og hvor »traditionelle isoleringsmaterialer « blev kædet sammen med nogle bygningsmæssige ulemper, som der heller ikke var belæg for. Udsagnene var derfor i strid med både MFL § 20, stk. 1, og § 3, stk. 1 (ad påstand 1 og 5 i sagen). Udsagnene var ikke rettet mod forbrugere, hvorfor §§ 4-6 ikke fandt anvendelse. [Anket til Østre Landsret].

Læs på Jurabibliotek



Gældende regler

- Side 85 -

...og/eller god erhvervsskik og ikke kan anses for vildledende, jf. MFL §§ 3, 4, 5, 6, 8, 13 og 20.7070. Se også Stenderup Jensen i ET 2016, p. 89 ff., Heide-Jørgensen i Festskrift til Palle Bo Madsen, 2021, p. 521 ff., samme i Festskrift til Linda Nielsen, 2022, p. 183 ff., samt Nielsen, Mouyal og Pristed: Bæredygtighedsret, 2. udg. 2024, p. 337 ff.

Læs på Jurabibliotek



Erhvervsforhold (B2B)

- Side 120 -

Den groveste form for misrekommandering af konkurrenter eller disses produkter foreligger ved fremsættelse af decideret urigtige angivelser om disse, deres varer eller andre forhold, som er egnede til at skade konkurrenternes virksomhed, jf. herved MFL § 13, hvorefter oplysninger om faktiske forhold skal

Læs på Jurabibliotek



Forbud og påbud m.v., herunder midlertidige og foreløbige forbud

- Side 274 -

...i rpl. § 413 blot sandsynliggøres. Sandsynliggørelsen heraf påhviler dog rekvirenten. Selv om en erhvervsdrivende ifølge MFL § 13 skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold, medfører dette ikke en omvendt bevisbyrde i forhold til rpl. § 413, jf. f.eks. eksplicit Sø- og Handelsrettens kendelse af 8.5.2024 (BS-63297/2023).

Læs på Jurabibliotek