- Side 342 -
...der altid anses for vildledende, er også relevant. Markedsføringslovens bilag 1 indeholder en nærmere angivelse af specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive. Bilag 1 vil formentlig blive opdateret i forbindelse med implementering af ændringerne fra UCP-direktivet.1010. Se om UCP-direktivet i afsnit 4.1.
(...)
Markedsføringslovens § 13
- Side 344 -
...oplysninger om faktiske forhold. Denne sondring er central, da det følger af markedsføringslovens § 13, at faktiske forhold skal kunne dokumenteres. Denne sondring gælder også for miljømæssige påstande, hvor der skelnes mellem almindelige anprisninger, som kan fremsættes uden dokumentation, og oplysninger om faktiske forhold, der skal dokumenteres.
- Side 346 -
...dokumentation til at opfylde markedsføringslovens § 13, også selv om den er udført af virksomhedens fagpersoner efter en gældende ISO-standard. Virksomhedens egen livscyklusvurdering skal kunne verificeres af en uafhængig sagkyndig tredjepart.2424. Se også Forbrugerombudsmandens afgørelse af 20. december 2021 om markedsføring af solcreme (sag 20/08497).
- Side 352 -
...landsretten giver forbrugerne et indtryk af en mærkningsordning under en vis kvalitativ miljøkontrol svarende til autoriserede miljømærker.– Kontrol og tidspunktet for markedsføringen. Vestre Landsret lægger vægt på, at Danish Crowns bæredygtighedsstandard (som lå til grund for »Klimakontrolleret gris«) ikke var selvstændigt akkrediteret. Der lægges
- Side 370 -
...som den finansielle regulering og den finansielle sektor.8686. Jf. Erling Borcher og Frank Bøggild: »Markedsføringsloven«, Karnov Group 2013, s. 221. Det antages samtidig generelt, at lex generalis-reglerne i markedsføringsloven gælder ved siden af og i tillæg til sådanne særregler (lex specialis), således at markedsføringslovens regler viger, hvis
(...)
- Side 375 -
...give i henhold til forordningen. Dette krav forekommer mere begrænset end markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13 og god skik-bekendtgørelsen, og det kan derfor ikke udelukkes, at markedsføringslovens og/eller god skik-bekendtgørelsens regler skal anvendes på markedsføring af bæredygtige investeringsprodukter i tillæg til disclosureforordningens regler.