Bemærk, at § 10 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 10, om det har en betydning.
- Side 342 -
...yderligere begrænsninger. Den erhvervsdrivende må således ikke rette telefonisk henvendelse til en bestemt fysisk person (uanset om der er tale om en forbruger eller en erhvervsdrivende), hvis »1) den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, 2) det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert
(...)
- Side 343 -
...et »automatisk opkaldssystem« (»cold calling«) forudsætter i henhold til markedsføringslovens § 10, stk. 1, forbrugerens forudgående samtykke. Dette gælder, uanset om henvendelsen måtte angå de ydelser, som den erhvervsdrivende lovligt kan markedsføre ved uanmodede telefoniske henvendelser, jf. forbrugeraftalelovens § 4, stk. 2 (bøger, aviser mv.).
(...)
Om forholdet mellem forbrugeraftalelovens § 4 og markedsføringslovens § 10 se bemærkningerne til § 4, navnlig afsnit 1, 1.1 og 3.
(...)
- Side 344 -
...Herefter skal den erhvervsdrivende, første gang han retter henvendelse til en fysisk person, der ikke er opført på Robinsonlisten, »klart og utvetydigt oplyse om retten til at frabede sig direkte markedsføring fra den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende skal endvidere altid give mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig sådanne henvendelser«.
- Side 407 -
...suppleres af markedsføringslovens § 10, stk. 6, hvorefter den erhvervsdrivende første gang, der rettes telefonisk henvendelse til en bestemt fysisk person med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, skal give tydelig og forståelig oplysning om adgangen til på en nem måde at frabede sig yderligere henvendelser fra den erhvervsdrivende.