Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 10

Indledende om mål og midler – samt om begreberne markedsføring og handelspraksis og lidt om god skik

- Side 31 -

»Oplysningsforpligtelser« (kap. 4) samt § 11 om »Handelspraksis rettet mod børn og unge« har ligeledes hovedvægten lagt på forbrugerbeskyttelse. Reglen om »Uanmodet henvendelse« i MFL § 10 sigter på at beskytte såvel forbrugere som erhvervsdrivende mod en bestemt markedsføringsform.

Læs på Jurabibliotek



Territorial afgrænsning

- Side 43 -

...drejer sig om spam, dvs. »uopfordret kommerciel kommunikation via elektronisk post«, jf. e-handelsdirektivets art. 3, stk. 3, med bilag, samt e-handelslovens § 5, nr. 5. Se f.eks. U 2003.1855 SH, hvor det ikke afskar dansk kompetence, at udsendelsen af spam-mails (nu MFL § 10) skete fra Norge, idet de var rettet imod dansk territorium, jf. strfl. § 9.

Læs på Jurabibliotek



Internationale og europæiske harmoniseringstiltag

- Side 47 -

...(forbrugerkøbsdirektivet).3737. Forbrugerkøbsdirektivet (99/44/EF) var bl.a. den direkte årsag til indførelsen af markedsføringslovens regel om uanmodet henvendelse (nu MFL § 10) og til ændringer i markedsføringslovens bestemmelse vedrørende garantier (nu MFL § 17). Varedirektivet (2019/771) har igen ført til ændring af garantibestemmelsen i MFL § 17.

Læs på Jurabibliotek



Forbindelsen til den tidlige specialregulering

- Side 99 -

...salgsfremmende foranstaltninger efter en konkret vurdering leve op til kravene i MFL § 4 om god erhvervsskik og §§ 5-7 om vildledning m.v., herunder ikke mindst § 6 om vildledende udeladelser – hvortil kommer den særlige regel i MFL § 10, stk. 3, nr. 2, om salgsfremmende foranstaltninger i form af direkte markedsføring ved brug af elektronisk post.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 100 -

...2017-loven er heller ikke denne bestemmelse videreført. I stedet reguleres sådanne salgsfremmende foranstaltninger nu alene af de almindelige regler om god skik og forbud mod vildledning m.v., jf. nedenfor pkt. 3.6.2 (samt af den særlige regel i MFL § 10, stk. 3, nr. 2, om brug af salgsfremmende foranstaltninger i forbindelse med direkte markedsføring).

Læs på Jurabibliotek



Den gældende regulering

- Side 101 -

...fremlægges klart og utvetydigt, dersom en erhvervsdrivende retter henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, sml. nedenfor pkt. 5.1.2 in fine. Dette må siges at svare til, hvad der i forbrugerforhold gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7 (men i § 10 ikke begrænset til forbrugerforhold).

Læs på Jurabibliotek



Skjult reklame og anden skjult handelspraksis

- Side 106 -

...specifikt produkt, er omfattet.8787. Jf. Trzaskowski i Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 4. udg., p. 15 f. Se til spørgsmålet også Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 313, Heide-Jørgensen: Reklameret, p. 66, og hertil Palle Bo Madsen i Juristen 2008, p. 133. Sml. nedenfor pkt. 5.1.1 in fine om branding i relation til MFL § 10.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerforhold (B2C)

- Side 115 -

Hvor der er tale om uanmodede henvendelser med henblik på direkte markedsføring, gælder i øvrigt den særlige regel i MFL § 10, jf. nedenfor pkt. 5.1. Se ligeledes nedenfor pkt. 5.1 om brug af cookies til lagring og indsamling af oplysninger om den enkelte bruger med henblik på bl.a. direkte markedsføring.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 118 -

...deltage i en konkurrence på nettet stiller krav om, at deltageren tagger en ven, således at den taggede person uanmodet modtager markedsføringsmateriale, som reelt hidrører fra den erhvervsdrivende, jf. dom af 5.5.2022 fra Retten i Kolding (1-7950/2021). Her vil tillige kunne være tale skjult reklame i strid med MFL § 6, stk. 4, jf. ovenfor pkt. 3.7.

Læs på Jurabibliotek



Indledende om uanmodet henvendelse

- Side 126 -

...erhvervsdrivendes uanmodede henvendelser til en mulig aftager, herunder først og fremmest en forbruger. I forbrugeraftalelovens § 4 (lov nr. 1457 af 17.12.2013 med senere ændringer) findes et særligt forbud mod uanmodet telefonisk henvendelse eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl m.v., i MFL § 10 findes en særlig regulering af uanmodet

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 127 -

...tilknytning hertil forbliver derfor i kraft indtil videre. Uanmodede henvendelser kan også være omfattet af sortlistens nr. 26, der (med en enkelt undtagelse) forbyder »vedholdende og uønskede henvendelser« pr. telefon, e-mail m.v. MFL § 10 skal endvidere ses i sammenhæng med fremstillingen ovenfor i afsnit 4 om aggressiv og utilbørlig handelspraksis.

Læs på Jurabibliotek

(...)

MFL § 10 omhandler en erhvervsdrivendes uanmodede direkte markedsføring over for bestemte aftagere ved brug af fjernkommunikation. E-databeskyttelsesdirektivets art. 13, stk. 1, taler tilsvarende om anvendelse af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 128 -

MFL § 10 skal ses i sammenhæng med disse regler for indsamling, behandling og benyttelse af personoplysninger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...2-3), gælder i modsætning til stk. 4 (og stk. 5) for uanmodet henvendelse til enhver (jf. ordet »nogen«). Se f.eks. U 2003.1855 SH, hvor modtagerne af de omhandlede telefaxer og e-mails hovedsageligt var erhvervsdrivende. Fra retspraksis kan i øvrigt nævnes U 2004.1141 SH (telefaxer) og U 2005.3446 H (sms-beskeder og e-mails). jf. nedenfor pkt. 5.1.2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 129 -

Og ifølge MFL § 10, stk. 4, må en erhvervsdrivende ikke under anvendelse af andre midler til fjernkommunikation (end nævnt i stk. 1) foretage direkte markedsføring over for bestemte fysiske personer, hvis de pågældende har frabedt sig dette (den såkaldte »opt out«-løsning), jf. nedenfor pkt. 5.1.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...»elektronisk post med henblik på direkte markedsføring«, jf. e-databeskyttelsesdirektivets art. 13, stk. 1 (svarende til MFL § 10, stk. 1). Samtidig ansås denne henvendelsesform for omfattet af handelspraksisdirektivets sortliste nr. 26, hvis visningen er tilstrækkelig hyppig og regelmæssig (»vedholdende«) og sker uden forudgående samtykke (»uønsket«).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hertil). Kim Frost mener i U 2006 B, p. 115 ff., at afsenderen alene kan straffes for forsøg, hvis henvendelsen ikke er kommet frem til modtageren. Bestemmelsen i MFL § 10 gælder efter ordlyden ikke for en erhvervsdrivendes henvendelse med henblik på køb, så her må man i givet fald ty til lovens andre regler (om aggressiv handelspraksis eller god skik).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 130 -

...direktivteksten, og lovbemærkningerne i FT 1999-2000, Tillæg A, p. 5944 f., var ganske upræcise på dette punkt. Lovbemærkningerne i FT 2016-17, L 40, er derimod ganske klare i mælet, jf. bemærkningerne til § 10, stk. 1, 1. pkt. Sml. ovenfor i teksten ved note 87 om branding og imagemarkedsføring i relation til begreberne reklame og handelspraksis.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hvorefter afsendelsen af e-mailen var sket med henblik på afsætning af varer m.v. og dermed i strid med MFL § 10, stk. 1 (dengang § 6, stk. 1). Det kan bemærkes, at Sø- og Handelsretten i sin dom, som Højesteret med den nævnte bemærkning tiltrådte, havde lagt vægt på, at den erhvervsdrivende rent faktisk under messen solgte produkter for et pænt beløb.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Ifølge Forbrugerombudsmandens spamvejledning vil også udsendelse af nyhedsbreve eller henvendelse med henblik på deltagelse i konkurrencer normalt være omfattet af MFL § 10, da det sker for at skabe opmærksomhed for virksomheden og/eller dens produkter. Markeds-

Læs på Jurabibliotek



Uanmodet elektronisk henvendelse til bestemte aftagere (§ 10, stk. 1)

- Side 131 -

...sendes til [REMOVED GOTOBUTTON FIELD]dansk@spamklage.dk, medens klager over e-mails fra udlandet kan sendes til int@spamklage.dk[REMOVED GOTOBUTTON FIELD] Fsv. angår anden uanmodet fjernkommunikation har man ment at kunne nøjes med en »opt out«-mulighed, som endvidere kun står til rådighed for fysiske personer, jf. nedenfor pkt. 5.1.3 om § 10, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...gribe effektivt ind over for. Der arbejdes dog via forskellige internationale fora og netværk på et forsvar mod grænseoverskridende spam, herunder i FN, OECD, EU og ICPEN. Det sidste er et internationalt netværk bestående af forbrugerorganisationer og myndigheder repræsenterende flere end 70 lande verden over, herunder de nordiske lande og EU samt USA.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Forbuddet i MFL § 10, stk. 1, gælder ikke, hvis den pågældende modtager har givet »forudgående samtykke« til at blive kontaktet. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 132 -

...rent faktisk udloddes som lovet, jf. sortlistens pkt. 19. Dersom forbrugere på nettet tilbydes deltagelse i en konkurrence på betingelse af, at de tagger deres venner, således at disse uopfordret modtager markedsføringsmateriale fra den pågældende erhvervsvirksomhed, vil dette i sig selv være en overtrædelse af MFL § 10, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 4.1.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 133 -

Den erhvervsdrivende skal altid give mulighed for, at samtykket let og gebyrfrit kan tilbagekaldes, jf. MFL § 10, stk. 1, 3. pkt. Samtykket skal som minimum kunne tilbagekaldes via samme kommunikationstjeneste, som det er givet (f.eks. via sms, hvis samtykket er givet via sms).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tilkendegivelser og kundernes forventninger. Hvis kunden f.eks. tidligere har købt bukser på nettet, vil den erhvervsdrivende normalt kunne sende kunden elektronisk reklamepost også for andet tøj i sit varesortiment – men ikke for andre typer af varer, medmindre kunden i forbindelse med afgivelsen af sin elektroniske adresse er blevet oplyst herom.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 134 -

part i de indgåede aftaler), kan ikke benytte sig af undtagelsen i MFL § 10, stk. 2, til at kontakte kunder med henblik på markedsføring af varer, der er »tilsvarende« dem, som disse kunder tidligere har købt via portalen, idet der ikke er tale om, at operatøren har solgt »egne« tilsvarende produkter, men blot formidlet salget af andres.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eller bestillingsseddel.123123. Undtagelsen i MFL § 10, stk. 2, gælder, selv om kunden er opført på det i stk. 4 nævnte CPR-register og dermed har tilkendegivet generelt ikke at ønske at modtage personligt stilet markedsføringsmateriale. Kunden må da i stedet benytte sig af sin mulighed for konkret at melde fra over for den pågældende erhvervsdrivende.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...klart og utvetydigt, 3) det skal utilsløret fremgå, på hvis vegne markedsføringen udsendes, 4) modtageren må ikke opfordres til at besøge websteder, hvor den for webstedet ansvarlige erhvervsdrivende ikke opfylder kravene i nr. 1-3, og 5) der skal være en adresse (evt. et link), hvor modtageren kan henvende sig for at få standset sådanne henvendelser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

MFL § 10, stk. 3, implementerer dele af direktiv 2000/31/EF (e-handelsdirektivet, sml. herved e-handelslovens § 9) og direktiv 2002/58/EF (e-databeskyttelsesdirektivet). De i § 10, stk. 3, opregnede betingelser følger for en stor del allerede af lovens almindelige regler.

Læs på Jurabibliotek


Anden uanmodet henvendelse til bestemte aftagere (§ 10, stk. 4)

Er der tale om andre midler til fjernkommunikation end de i MFL § 10, stk. 1, nævnte (i praksis navnlig adresserede breve m.v.), gælder som nævnt en »opt out«-løsning i medfør af § 10, stk. 4. Denne regel handler alene om direkte

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 135 -

...karakter af kontaktoplysninger, alene må videregives til tredjemand, hvis det i forbindelse med videregivelsen klart markeres over for modtageren, at enheden er beskyttet. Denne form for reklamebeskyttelse opnås ved skriftlig anmodning herom til CVR-registret (Erhvervsstyrelsen). Forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser kan straffes med bøde.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eller abonnere på, og som ikke omfattes af MFL § 10, stk. 4, sml. Forbrugerjura 2004, p. 37. Derimod kan reklamer i omdelte gratisaviser indgå i vurderingen af, om gratisavisens hovedformål er at reklamere, så den dermed omfattes af den nedenfor pkt. 5.1.4 omtalte »Nej tak«-ordning, jf. Forbrugerombudsmandens retningslinjer som omtalt i forrige note.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 136 -

...denne bestemmelse, mulighed for at modsætte sig sådan direkte markedsføring, hvis blot de aktivt melder fra. Framelding (»opt out«) kan ske enten direkte over for den enkelte erhvervsdrivende eller ved at få registreret i CPR-registret (Det Centrale Personregister), at man generelt frabeder sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...havde frabedt sig sådanne henvendelser, men som efterfølgende havde skiftet adresse uden at orientere den erhvervsdrivende om det. Det fandtes betænkeligt at antage, at den erhvervsdrivende havde pligt til ved egne undersøgelser i CPR-registeret at opdatere adresseoplysninger på personer, som på denne måde havde frabedt sig direkte reklamehenvendelser.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 137 -

...til at respektere de pågældende personers markering. Det følger videre af bestemmelsen i stk. 4, at en erhvervsdrivende, der ved undersøgelse i CPR – typisk i forbindelse med ajourføring af adresselister – er blevet bekendt med en persons markering, som endnu ikke er blevet anført på en tilgængelig CPR-fortegnelse, også skal respektere markeringen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...»nødvendige« for kunden. Se f.eks. sagen omtalt i Forbrugerjura 2005, p. 47 ff., vedrørende en banks henvendelse om forskellige bankprodukter. Ligeledes er det uanset optagelse på Robinsonlisten tilladt, hvis den pågældende person forudgående har anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende (svarende til samtykkekravet i stk. 1), jf. § 10, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Reglen i MFL § 10, stk. 4, indebærer imidlertid yderligere, at forbrugerne har mulighed for at frabede sig telefoniske henvendelser af den type, som ifølge forbrugeraftalelovens § 4, stk. 2, er undtaget fra forbuddet mod uanmodet henvendelse i samme lovs § 4, stk. 1 (telefonsalg af bøger, aviser, blade, forsikringer samt abonnement på redningstjeneste).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 138 -

...anført på Robinsonlisten fra CPR. Ifølge MFL § 10, stk. 6, skal den erhvervsdrivende i disse tilfælde tydeligt og forståeligt oplyse modtageren om retten til at frabede sig kommercielle henvendelser. Den pågældende adressat skal samtidig anvises en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser, og der må ikke kræves gebyr eller anden betaling herfor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Erhvervsministeren kan administrativt i medfør af MFL § 10, stk. 7, fastsætte nærmere regler om den erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 6 og om pligten til at give adgang til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 4. Hjemlen er dog ikke benyttet.

Læs på Jurabibliotek


Uadresserede henvendelser

...husstandsomdeling af adresseløse reklametryksager, tilbudsaviser m.v. er ikke i sig selv forbudt efter markedsføringsloven (hverken efter MFL § 10 eller efter andre bestemmelser i markedsføringsloven eller forbrugeraftaleloven) – heller ikke selv om husstanden selv har lavet et skilt, hvor de frabeder sig enhver form for reklame, og hængt det op på postkassen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...dommen i U 2013.2051 H (»Med Rundt«-sagen), som omtalt ovenfor pkt. 5.1.3, hvor Højesteret fastslog, at adresseringer uden navn ikke omfattes af MFL § 10, stk. 4 (dengang § 6, stk. 3), og dermed heller ikke kan undgås ved optagelse på Robinsonlisten. I dag omfattes endvidere ikke alene fysiske personer, men også virksomheder m.v. af denne ordning.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 143 -

...markedsføringsmetoder, som udnytter børn og unges loyalitet og godtroenhed, som det netop sker i forbindelse med vennehvervning, ligesom skjult vennehvervning tillige vil være i strid med MFL § 6, stk. 4 (dengang § 4). Se herved ministerens notat i bilag 11, som optrykt i FT 2005-06, Tillæg B, p. 241 f. Disse betragtninger står stadig til troende.

Læs på Jurabibliotek



Strafniveau og bødeudmåling

- Side 299 -

...henvendelse med henblik på direkte markedsføring til en bestemt fysisk person, der enten er på Robinsonlisten, eller som har frabedt sig direkte markedsføring den erhvervsdrivende,4 MFL § 11, stk. 2, om markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, hvor markedsføringen indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 300 -

...yderligere formaliseret med 2021-lovændringen, som med virkning fra 1.1.2022 opstiller følgende bødemodeller for krænkelser af MFL § 10, henholdsvis stk. 1 og stk. 4, baseret på antallet af overtrædelser:274274. Jf. FT 2021-22, L 13, bemærkningerne til § 37, stk. 6 (nu stk. 7), samt rettelser til disse bemærkninger i Erhvervsudvalgets betænkning i Tillæg B.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...MFL § 10, stk. 1 Bødetakst 1-30 henvendelser 20.000 kr. pr. forhold 31-50 henvendelser 30.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 31 51-100 henvendelser 50.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 51 Mere end 100 henvendelser 50.000 kr. + 200 kr. pr. henvendelse fra henvendelse nr. 101 Ved andengangstilfælde forhøjes bødetaksterne i skemaet med 20 %.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 301 -

...der er rettet uanmodet telefonisk henvendelse til. Fra 11 til og med 50 personer 8.500 kr. pr. person, der er rettet uanmodet telefonisk henvendelse til fra opkald nr. 11. Mere end 50 personer 7.000 kr. pr. person, der er rettet uanmodet telefonisk henvendelse til fra opkald nr. 51. Ved andengangstilfælde forhøjes bødetaksterne i skemaet med 20 %.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 303 -

...efter forhandling med justitsministeren i andre tilfælde kan fastsætte regler herom.279279. Se hertil bkg. nr. 761 af 19.6.2017, som gælder specifikt for bødeforelæg ved overtrædelse af MFL § 10, stk. 1 (spamforbuddet). Efter seneste ændring af MFL § 38 er dette dog nu reguleret direkte i § 38, stk. 1, hvorefter denne bekendtgørelse er overflødig.

Læs på Jurabibliotek