- Side 873 -
Som omtalt i kapitel 16 »Standstill og kontraktindgåelse« kan udbyder vælge at afholde en frivillig standstill-periode. Dette kan særligt være relevant som led i »vaccinationsproceduren« i henhold til håndhævelseslovens § 4 og i forbindelse med kontraktindgåelse efter et miniudbud baseret på en
- Side 880 -
...undlod at afgive tilbud, blandt andet fordi klagerens konkurrent Comenxa A/S derved ville kunne opnå indsigt i stærkt konkurrencefølsomme prisoplysninger. På den baggrund og efter en samlet vurdering, hvori indgår karakteren og betydningen af overtrædelsen, finder klagenævnet tillige, de øvrige betingelser om uopsættelighed og interessevejning opfyldt.«
- Side 921 -
...henhold til håndhævelseslovens § 17, stk. 1, nr. 1 efter de nugældende regler.367367. Denne vildfarelse ville derimod utvivlsomt have været tilstrækkelig undskyldelig til at opfylde et evt. god tros-krav i håndhævelseslovens § 4, hvis der – hypotetisk – havde været gennemført en »vaccinationsprocedure« (se nærmere herom nedenfor i afsnit 3.8.2.4).
(...)
- Side 923 -
Om mulighederne for – i et vist omfang – at sikre sig mod de alvorlige konsekvenser af en ulovlig, direkte tildeling, når der i øvrigt er rimeligt begrundet tvivl om udbudsspørgsmålet, henvises til omtalen af »vaccinationsproceduren« i håndhævelseslovens § 4 nedenfor i afsnit 3.8.2.4.
- Side 928 -
Efter håndhævelseslovens § 4 kan en ordregiver iagttage en særlig procedure – undertiden betegnet som »vaccinationsproceduren« – som sikrer mod, at kontrakten kan erklæres uden virkning i tilfælde af en senere klage.
(...)
- Side 929 -
I klagenævnets kendelse af 5. december 2011 (Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S mod Erhvervsskolen Nordsjælland) tog klagenævnet et yderligere skridt i fortolkningen af håndhævelseslovens § 4, stk. 1, nr. 3. Sagen drejede sig om en kontraktindgåelse ved træk på en rammeaftale, der –