Bemærk, at § 17 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 17, om det har en betydning.
- Side 874 -
rammeaftale (eller kontraktindgåelse baseret på et dynamisk indkøbssystem), jf. håndhævelseslovens § 17, stk. 2.
- Side 919 -
Håndhævelseslovens § 17 oplister fire tilfælde, hvor en kontrakt omfattet af udbudsdirektiverne skal erklæres for uden virkning.
(...)
- Side 920 -
...alligevel viste sig at ligge over tærskelværdien, kan det desuden næppe udelukkes, at håndhævelseslovens § 17, stk. 1, nr. 1) finder anvendelse (se nærmere herom i kapitel 3 »Tærskelværdier«, afsnit 3.2). Har skønnet været velfunderet, vil en »vaccinationsprocedure« iht. § 4 formentlig være en nærliggende mulighed (se herom afsnit 3.8.2.4 nedenfor).
(...)
- Side 921 -
...henhold til håndhævelseslovens § 17, stk. 1, nr. 1 efter de nugældende regler.367367. Denne vildfarelse ville derimod utvivlsomt have været tilstrækkelig undskyldelig til at opfylde et evt. god tros-krav i håndhævelseslovens § 4, hvis der – hypotetisk – havde været gennemført en »vaccinationsprocedure« (se nærmere herom nedenfor i afsnit 3.8.2.4).
(...)
- Side 922 -
...19 »Kontraktændringer« kan der forekomme en lang række grænsetilfælde, hvor det ikke med sikkerhed kan fastslås, om en given kontraktændring skal anses for så væsentlig, at der må kræves et fornyet udbud. SINE-sagen som bl.a. omtalt nedenfor i afsnit 3.8.2.4 er netop et eksempel på en væsentlig kontraktændring, som ikke kunne aftales uden nyt udbud.
(...)
...udgangspunkt formodes at blive sidestillet med direkte tildeling. Omhandler udbuddet ifølge udbudsbekendtgørelsen opførelse af en bro, vil en ændring til et tunnelprojekt inden kontraktindgåelse utvivlsomt udgøre en ulovlig, direkte tildeling. Dette gælder dog selvsagt ikke, hvis tunnelløsningen faldt indenfor rammerne af et lovligt, alternativt tilbud.
(...)
- Side 923 -
...ved ulovlig, direkte tildeling også blive tale om bl.a. bødeansvar. Hvis dette havde været tanken med håndhævelsesloven, kunne det i det mindste med fordel være angivet i lovens forarbejder. Dette er imidlertid ikke tilfældet, idet loven overlader afklaringen af disse vanskelige tvivlstilfælde til de retsanvendende myndigheder, herunder klagenævnet.
(...)
Udover ulovlige, direkte tildelinger omfatter den obligatoriske regel om uden virkning ifølge håndhævelseslovens § 17, stk. 1, nr. 2 overtrædelse af reglerne om obligatorisk standstill og opsættende virkning af klagen, når der samtidig foreligger en overtrædelse af udbudsreglerne »på en måde, der har
(...)
- Side 924 -
...kontrakten«, jf. analogien af § 17, stk. 1, nr. 2. En sådan forudsætning om, at overtrædelsen har haft »konkret, væsentlig betydning for konkurrencens udfald« støttes også af Morten Frank og Torkil Høg: »Håndhævelsesloven med kommentarer«, 2011, s. 284 f. Der savnes imidlertid fortsat klagenævnspraksis om dette spørgsmål. Ikke mindst på denne baggrund kan
- Side 927 -
...alene vil erklære kontrakten for uden virkning for de fremadrettede dele af entreprisen, rådgiverydelsen mv. I teorien kunne man snarere forestille sig, at f.eks. endnu ikke monterede bygherreleverancer mv. erklæres for uden virkning med tilbagevirkende kraft, hvis sådanne aftaler om bygherreleverancer omfattes af § 16 eller § 17 i håndhævelsesloven.
- Side 932 -
Som en kattelem til sikring af opretholdelsen af særligt vitale kontrakter indeholder håndhævelseslovens § 17, stk. 3 hjemmel for, at klagenævnet og domstolene efter en konkret vurdering kan opretholde kontrakter omfattet af den ellers obligatoriske regel om »uden virkning« i § 17, stk. 1.
(...)
...forekommer dog ikke utænkeligt, at håndhævelseslovens § 17, stk. 3 hypotetisk ville kunne anvendes i en lignende sag (ambulancekørsel og patienttransport). Mere nærliggende ville det dog formentlig i en sådan sag være at gå frem efter § 18, stk. 1 med en passende lang »grace period« til at gennemføre et nyt udbud, inden kontrakten skulle bringes til ophør.
(...)
- Side 933 -
Som omtalt ovenfor i afsnit 3.8.2.2 er indgåelse af kontrakter på grundlag af rammeaftaler med genåbning af kontrakten (miniudbud) og dynamiske indkøbssystemer i betydelig grad udsat for at blive ramt af »uden virkning«, jf. håndhævelseslovens § 17, stk. 1, nr. 3 og 4.
- Side 936 -
...udbudsreglerne, dvs. overtrædelse af håndhævelseslovens § 17, stk. 1, nr. 1 og 2. Procentsatsen 4 anvendes i de i § 17, stk. 1, nr. 3-4 omtalte tilfælde (rammeaftaler med miniudbud og dynamiske indkøbssystemer), mens den laveste procentsats på 3 forudsættes anvendt i de tilfælde, hvor kontrakten kan, men ikke skal erklæres for uden virkning i henhold til § 16.
- Side 938 -
Klagenævnet kan således alene pålægge ordregiver at bringe en kontrakt indgået i strid med udbudsreglerne til ophør, når der dels er tale om et EU-udbud, dels om en af de kvalificerede overtrædelser, som er indeholdt i håndhævelseslovens §§ 16-17 (se herom ovenfor, afsnit 3.8.2).
- Side 943 -
...kontrakter – set i forhold til den generelle 6 måneders-frist – skal dette i lyset af forarbejderne til loven ses på baggrund af den ganske vidtgående bestemmelse om den obligatoriske uden virkning-sanktion for kontrakter baseret på rammeaftaler med miniudbud i henhold til håndhævelseslovens § 17, stk. 1, nr. 3-4 (se nærmere herom ovenfor i afsnit 3.8.2.2).