- Side 626 -
Det fremgår udtrykkeligt af tilbudslovens § 10, at udbyder kun kan forhandle med lavestbydende, når kriteriet for tildeling af ordren er laveste pris.
(...)
- Side 627 -
...den lavestbydende. Med respekt af de grundlæggende udbudsretlige principper om bl.a. ligebehandling og gennemsigtighed må der derfor tilkomme udbyder en betydelig frihed ved tilrettelæggelsen af forhandlingsforløbet, herunder i forbindelse med eventuel afholdelse af et eller flere forhandlingsmøder, afgivelse af et eller flere reviderede tilbud mv.
(...)
- Side 634 -
Kaare Pedersen: »Tilbudsloven«, 2. udg., s. 158 og Jesper Fabricius: »Offentlige indkøb i praksis«, s. 466. Der kan i al fald så vidt det ses rejses spørgsmål om, hvorvidt en eller flere af begrænsningerne i forhandlingsadgangen ved licitation i henhold til tilbudslovens §§ 10 og 11 kan tænkes at finde analog anvendelse.
(...)
I praksis synes spørgsmålet om eventuel analog anvendelse af forhandlingsreglerne i tilbudslovens §§ 10 og 11 ikke at blive ofret større opmærksomhed fra udbyders side.
(...)
...kan forhandles med lavestbydende, når tildelingskriteriet er laveste pris, og kun forhandles med 1-3 tilbudsgivere, når tildelingskriteriet er det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Det påkalder sig desuden ikke mindst en vis interesse, om væsentlige ændringer i opgavens karakter er udelukket også i forbindelse med forhandlinger om underhåndsbud.
(...)
...adskiller sig væsentligt fra den oprindeligt udbudte opgave, ville udbyder således som udgangspunkt i stedet blot kunne indhente helt nye underhåndsbud (fra de samme eller andre bydende), hvis der i realiteten var tale om en helt anden bygge- og anlægsopgave i kraft af disse væsentlige ændringer (se herom kapitel 4 »Udbudsformer«, afsnit 2.1.3.13).