Professionsbacheloruddannelser skal give de uddannede viden om og forståelse af fagområdernes praksis, anvendt teori og metode på et niveau, der kvalificerer til selvstændigt at kunne analysere og vurdere problemstillinger. Uddannelserne skal endvidere skabe grundlag for selvstændig refleksion over fagområdernes sammenhæng med udviklingsbaseret viden og erhvervsfunktioner.
Stk. 2 Uddannelserne skal kvalificere de uddannede til at varetage praksisnære, komplekse og udviklingsorienterede erhvervsfunktioner. Uddannelserne skal endvidere kvalificere til relevant videre uddannelse, udvikle til selvstændighed, samarbejdsevne og evne til at skabe fornyelse samt udvikle interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
3. Efter § 3 indsættes i kapitel 1:
»§ 3 a Professionsmasteruddannelser er praksisnære overbygningsuddannelser målrettet professionsbachelorer inden for velfærdsområdet.
Stk. 2. Professionsmasteruddannelser skal øge de studerendes viden om og forståelse af fagområdernes og professionernes praksis samt praksisrettet teori og metode på et niveau, der kvalificerer til at tage ansvar for at analysere, vurdere og løse problemstillinger og komplekse opgaver inden for centrale velfærdsområder. Endvidere skal uddannelserne bidrage til videreudvikling af professionen og udvikling af ny viden om faget.
Stk. 3. Uddannelserne skal afspejle et videngrundlag, der er baseret på forskning, udvikling og praksistilknytning.«