- Side 302 -
...pågældende og senere indkomstår. Fradragsretten gælder således også for udvidelse af indkomstgrundlaget, hvilket f.eks. kan være udgifter til rejser, der afholdes for at finde nye kunder eller afsætningsmarkeder, men ikke rejser med henblik på etablering af en ny virksomhed. Det er alene udgifter til salgsrejser, der kan fratrækkes efter LL § 8, stk. 1.
- Side 304 -
...vare- og smagsprøver, sponsorbidrag o.lign. Hjemmel til fradrag for reklameudgifter kan foruden i SL § 6, stk. 1, litra a, findes i LL § 8, stk. 1, jf. cirk. nr. 72 af 17. april 1996 om ligningsloven pkt. 14.2. Om afgrænsningen over for repræsentationsudgifter med begrænset fradragsret og ikke-fradragsberettigede gaver mv., se nedenfor under 2.5.2.
(...)
- Side 305 -
...var et klart misforhold mellem reklameværdien og prisen på dette sponsorat, og fordi selskabet ikke havde sandsynliggjort, at det var nødvendigt at tilføre Klub 1 det meget store millionbeløb for at beskytte investeringen i hovedsponsoratet, havde selskabet imidlertid ikke fradragsret for stadionsponsoratet. For så vidt angik selskabets sponsorater
- Side 323 -
...udtrykkelige fradragshjemmel, der vedrører rejse- og reklameudgifter mv. afholdt med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår, har baggrund i, at der ikke på tidspunktet for reglens tilblivelse var sikker hjemmel for at kunne fratrække udgifter vedrørende fremtidig indtjening, jf. ovenfor under 2.4.2.
- Side 325 -
Efter LL § 8, stk. 4, gælder der den begrænsning af fradrag for repræsentationsudgifter, at kun 25 pct. af de afholdte udgifter kan fratrækkes ved indkomstopgørelsen. I det begrænsede omfang, lønmodtagere kan fratrække repræsentationsudgifter, er også deres fradrag begrænset til 25 pct., jf. LL § 9, stk. 3.