- Side 1010 -
Efterfølgende henvendte Skatterådet sig til skatteministeren med en opfordring til at imødegå den udfordring, afgørelsen foranledigede i forhold til den skatteretlige afgrænsning af, hvornår en person anses for selvstændigt erhvervsdrivende. På den baggrund blev LL § 4 indsat med virkning fra 1. januar 2018.
(...)
- Side 1011 -
...at organisere sig i partnerselskaber og optage unge medarbejdere med en mindre ejerandel, der vil blive omfattet af LL § 4. For nærmere om reglerne se Bodil Christiansen og Tommy V. Christiansen i RR 2018.4.68, Inge Langhave Jeppesen i SR-Skat 2019.72, Liselotte Madsen i SR-Skat 2021.17 og Christian Troest Iversen og Arne Møllin Ottosen i SR2025.08.
(...)
...skatteyderen kunne medtage egne kunder ved eventuel opsigelse af samarbejdet uden betaling til de øvrige selskabsdeltagere, at skatteyderen selv havde afholdt en række erhvervsomkostninger, og at skatteyderens aflønning afhang af egne præstationer. A havde herefter efter Skatterådets opfattelse en reel indflydelse og økonomisk risiko ved deltagelsen.
(...)
...skatteyderen personligt havde deltaget i interessentskaberne, ville skatteyderen have været selvstændig erhvervsdrivende som følge af, at han havde væsentlig reel indflydelse og økonomisk risiko ved deltagelsen. Ved vurderingen af dette blev der yderligere lagt vægt på, at interessentskabernes overskud blev fordelt efter ejerandele (når arbejdsvederlag
(...)
- Side 1012 -
...ikke i sig selv diskvalificerende for, at spørger kunne anses for selvstændigt erhvervsdrivende. Det blev tillagt særlig vægt, at spørgers vederlæggelse afhang af resultatet i selskabet, og at spørger som deltager i selskabet måtte anses for at have påtaget sig en økonomisk risiko, der størrelsesmæssigt måtte anses for usædvanlig i lønmodtagerforhold.
(...)
...4 skulle der tre år efter lovens ikrafttræden foretages en gennemgang af praksis på området, og Folketingets Skatteudvalg skulle orienteres om resultatet af gennemgangen. Denne gennemgang blev offentliggjort den 13. januar 2021 i et notat fra Skattestyrelsen. Heri blev det bl.a. konkluderet, at de fleste sager, der havde været forelagt Skatterådet,
(...)
- Side 1013 -
havde resulteret i en bekræftelse af, at en deltager skulle anses som selvstændigt erhvervsdrivende, men at det ikke kunne udelukkes, at strukturer og økonomisk risiko var blevet tilpasset efter LL § 4’s ikrafttræden.
- Side 1021 -
...relation til LL § 4. Der er knyttet en række problemstillinger til dette, f.eks. hvordan en deltagers indkomst skal fordeles mellem henholdsvis løn og afkast, og om afkastet rettelig bør beskattes som passiv virksomhed efter PSL § 4, stk. 1, nr. 9. Disse problemstillinger er behandlet og reglerne er kritiseret af Liselotte Madsen i SR-Skat 2021, s. 17.
(...)
...bekræftede, at spørger efter LL § 4 var lønmodtager for den del af sit vederlag, som spørger modtog for sin arbejdsindsats. I forhold til sin virksomhedsandel kunne afkastet herfra indgå i virksomhedsordningen. Størrelsen af afkastet kunne beregnes ved anvendelsen af den såkaldte CAPM-metode. Afgørelsen er kommenteret af Inge Langhave i SR-Skat 2020, s. 277.